به گزارش اکوایران، در فاصله هشت روز مانده به انتخابات، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، میزبان گردهمایی در مدیسون اسکوئر گاردن در زادگاهش نیویورک بود، در حالی که معاون رئیس جمهور کامالا هریس در ایالت نوسانی پنسیلوانیا کمپین انتخاباتی داشت.

در گردهمایی مدیسون اسکوئر گاردن در روز یکشنبه، ترامپ بارها برنامه‌های خود را برای توقف مهاجرت غیرقانونی و اخراج مهاجرانی که به‌عنوان «جنایتکاران شرور و تشنه‌ی خون» توصیف می‌کرد، مطرح کرد.

به گزارش الجزیره، در همین حال، معاون رئیس جمهور کامالا هریس در فیلادلفیا گفت: «ما روی آینده و نیازهای مردم آمریکا متمرکز هستیم.»

طبق آمار بررسی انتخابات در دانشگاه فلوریدا، تا ظهر روز یکشنبه (16:00 به وقت گرینویچ)، بیش از 41 میلیون آمریکایی در رای‌گیری حضوری یا از طریق رای‌‌گیری پستی رای داده بودند. در سال 2020، در بحبوحه همه‌گیری کووید-19، بیش از 100 میلیون رای‌دهنده قبل از روز انتخابات رای خود را به صندوق انداخته بودند.

انتخابات آمریکا

آخرین به روز رسانی‌های نظرسنجی چیست؟

هریس و ترامپ در این رقابت بسیار تنگاتنگ همچنان سرسخت باقی مانده‌اند.

یک نظرسنجی CBS News/YouGov که روز یکشنبه منتشر شد نشان می‌دهد که هریس در سطح ملی با 50 درصد در مقایسه با ترامپ با 49 درصد پیشتاز است، اما نتیجه همچنان مشمول حاشیه خطای نظرسنجی است.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که یک شکاف جنسیتی عمده در این رقابت وجود دارد، به طوری که مردان بیشتری ترامپ را ترجیح می‌دهند و زنان بیشتری هریس را ترجیح می‌دهند. نظرسنجی نشان می‌دهد که ترامپ حمایت 54 درصد از رای‌دهندگان مرد در مقایسه با 45 درصد از رای دهندگان مرد برای هریس و هریس حمایت 55 درصد از رای‌دهندگان زن در مقابل ترامپ با 43 درصد از رای‌‌‌‌دهندگان زن را دارند.

بر اساس این نظرسنجی، مردان بیشتر به ترامپ به عنوان یک رهبر قدرتمند نگاه می‌کنند (64 درصد تا 50 درصد)، در حالی که زنان بیشتر معتقد هستند هریس از «سلامت ذهنی و شناختی» مناسبی برای ریاست جمهوری برخوردار است.

در تحلیلی جداگانه از نظرسنجی روزانه FiveThirtyEight، هریس تا روز یکشنبه در نظرسنجی‌های ملی کمی جلوتر بود و با 1.4 درصد از ترامپ پیشی گرفت. با این حال، روند بلندمدت نشان می‌‌‌‌‌دهد که با کاهش فاصله از 1.7 امتیاز در هفته گذشته، رقابت در حال نزدیک‌تر شدن است.

هفت ایالت نوسانی آمریکا احتمالاً نتیجه انتخابات را تعیین خواهند کرد.

طبق گزارش نظرسنجی روزانه FiveThirtyEight، هریس در میشیگان و ویسکانسین پیشتاز است. در همین حال، ترامپ از هریس در پنسیلوانیا و نوادا برتری جزئی دارد و در کارولینای شمالی، آریزونا و جورجیا از برتری قابل توجهی برخوردار است. با این حال، در هر هفت ایالت، کاندیداها در فاصله دو امتیازی از یکدیگر قرار دارند و در محدوده خطای نظرسنجی‌ها قرار دارند.

انتخابات آمریکا

کامالا هریس در روز یکشنبه چه می‌کرد؟

روز یکشنبه، نامزد دموکرات در کلیسای مسیحی فیلادلفیا سخنرانی کرد و در آنجا بر خطرات انتخابات تاکید کرد و آن را «مهم‌ترین انتخابات در طول زندگی ما» توصیف کرد. هریس در اظهاراتی که توسط سی‌بی‌اس فیلادلفیا منتشر شد گفت: «فقط در 9 روز، ما این قدرت را داریم که در مورد سرنوشت ملت خود برای نسل‌های آینده تصمیم‌گیری کنیم».

او گفت اینجا، در پنسیلوانیا، در حال حاضر هر یک از ما فرصتی برای ایجاد تفاوت داریم.

روز یکشنبه خبرنگاران از هریس پرسیدند که آیا نگران گفتگوهای اخیر ترامپ و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است یا خیر. این دو در دوران ریاست جمهوری ترامپ روابط نزدیکی داشتند. او در پاسخ به این سوال که آیا این گفتگوها می‌تواند اهداف دولت فعلی ایالات متحده را تضعیف کند، پاسخ داد: «نه».

نظرسنجی اخیر عرب نیوز/YouGov نشان داد که حمایت اعراب-آمریکایی از ترامپ (45 درصد) اندکی از هریس با (43 درصد) بیشتر است، به طوری که تعداد بیشتری از پاسخ دهندگان نیز احتمال بیشتری برای حل و فصل مناقشه اسرائیل و فلسطین از سوی ترامپ می‌بینند.

انتخابات آمریکا

دونالد ترامپ روز یکشنبه چه برنامه‌ای داشت؟

نامزد جمهوری‌خواه در یک رویداد در شهر نیویورک پایگاه خود ماگا را با شعار «عظمت را دوباره به آمریکا بازگردانیم » گرد آورد و قول داد که درباره مهاجرت سختگیری کند و هریس را هدف قرار دهد.

رئیس جمهور سابق که پرتره‌ای از کشوری گرفتار بحران‌های اقتصادی و اجتماعی ترسیم کرد، گفت: 5« نوامبر مهم‌ترین روز در تاریخ کشور ما خواهد بود و با هم آمریکا را دوباره قدرتمند خواهیم کرد.»

ترامپ همچنین هریس - که او را یک «مارکسیست چپ رادیکال» توصیف کرد که «ناشایست» برای ریاست جمهوری است - را به خاطر مشکلاتی که کشور با آن مواجه است، مقصر دانست. او با اشاره به معاون رئیس جمهور آمریکا گفت: «شما کشور ما را ویران کردید.»

آینده کمپین هریس و ترامپ چیست؟

هریس و تیم والز، نامزد معاون ریاست جمهوری، میزبان یک گردهمایی و کنسرت مبارزاتی در آن آربور، در میشیگان هستند. در این مراسم مگی راجرز خواننده و ترانه سرا اجرا خواهد داشت. در میشیگان، هریس و ترامپ برای جلب نظر رأی دهندگان، از جمله جمعیت عرب آمریکایی و مسلمان که به شدت نگران جنگ اسرائیل علیه غزه هستند، می‌‌جنگند.

ترامپ به طور کامل از اسرائیل حمایت می‌کند اما نگفته است که چگونه به درگیری پایان می‌دهد. با این حال، به نظر می‌رسد که او از سوی برخی از آمریکایی‌های مسلمان که از رئیس جمهور جو بایدن و حمایت هریس از اسرائیل در طول جنگ تاکنون ناراضی هستند، حمایت می‌شود.

انتخابات آمریکا

گردهمایی ترامپ در جورجیا

ترامپ روز دوشنبه در آتلانتا سخنرانی خواهد کرد. او با سخنرانی در اجلاس ملی ایمان در پودر اسپرینگز آغاز خواهد کرد و با یک تجمع در جورجیا تک کمپین را به پایان خواهد رساند.

انتظار می‌رود ترامپ بر مسائل اقتصادی تأکید کند و رأی گیری زودهنگام را ترویج کند. جورجیا با 16 رای الکترال کالج، یکی دیگر از ایالت‌های کلیدی میدان نبرد است. ترامپ در سال 2016 آن را به دست آورد اما در سال 2020 با اندکی اختلاف در آن شکست خورد.