به گزارش اکو ایران، تلاش های غرب برای پایان دادن به تنش ها در منطقه قره باغ کوهستانی سرعت گرفته است. در همین راستا،  ژنو میزبان وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان است تا شاید دو کشور با عقب نشینی از برخی مواضع خود بتوانند به صلحی پایدار دست یابند؛ صلحی که به واسطه فعل و انفعال های دو بازیگر دوام آن محتمل است.

دیدار رقبا در ژنو

پس از درگیری های مرگبار اخیر میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، وزرای خارجه دو کشور در ژنو در باب توافق صلح در اینده با یکدیگر گفتگو کرده اند. ماه گذشته حداقل 286 نفر از نظامیان دو کشور به واسطه درگیری ها در منطقه ژئوپلتیک قره باغ کوهستانی کشته شدند. بعد از این درگیری خونین با میانجیگری روسیه و آمریکا، آتش تنش هایی که بعد از سال 2020، خونین ترین درگیری میان ایروان و کوبا را تا به امروز رقم زده، پایان یافت؛ پایانی شکننده. به نوشته خبرگزاری الجزیره، باکو و ایروان در سال های 2020 و پیش از آن در دهه 1990 بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی، منطقه ارمنی نشین متعلق به آذربایجان با یکدیگر نبرد داشتند.

تلاش برای صلح با چاشنی تهدید

وزارت امور خارجه ارمنستان روز دوشنبه در باکو اعلام کرد که  آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان با  جیحون بایراموف، همتای آذربایجانی اش دیدار داشتند تا در باره مقدمه پیش نویس متن معاهده صلح رایزنی داشته باشند. این رایزنی ها پس از نشست 31 اوت برگزار شد؛ نشستی که با میانجیگری اتحادیه اروپا در بروکسل میان الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشنیان، نخست وزیری ارمنستان تعریف گشت. وزارت خارجه آذربایجان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که آذربایجان خواستار خروج کامل واحدها و نیروهای مسلح ارمنستان از خاک این کشور و بازکردن خطوط حمل ونقل ارتباطی است.در مقابل وزارت خارجه ارمنستان هم اعلام کرد که طرفین در باب پیمان صلح، تضمین حقوق و تضمین های امنیتی برای ارمنی های ساکن قره باع کوهستانی تبادل نظر کردند.این نهاد بار دیگر بر خواسته های خود مبنی بر خروج کامل نظامیان آذربایجان از خاک ارمنستان، آزادی اسرا و معرفی مکانیسیم بین المللی برای کنترل اوضاع مرزی تاکید کرد.

غرب جای خالی روسیه را پر کرد

وزاری خارجه دو کشور آخرین بار در 20 سپتامبر در نیویورک با میانجیگیری آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده برای گفتگوهای دوجانبه دیدار داشتند. جنگ شش هفته ای در سال 2020 بیش از 6 هزار 500 کشته از دو طرف برجای گذاشت و در نهایت با میانجیگری روسیه و برقراری آتش بس پایان یافت.براساس توافقی که در آن سال امضا شد، ارمنستان بخش هایی از سرزمین هایی را که برای دهه ها در کنترل خود داشت را واگذار کرد و مسکو حدود 2 هزار نیروی حافظ صلح روس را برای نظارت بر آتش بس شکننده حاکم در این منطقه پر تنش مستقر کرد. امروز به واسطه انزوای فزاینده مسکو در صحنه جهانی پس از حمله روسیه به اوکراین، ایالات متحده و اروپا نقش اصلی را در میانجیگری میان دو بازیگر و آغاز روند عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان عهده دار شدند.

زمانی که اتحادیه جماهیر شوروی در سال 1991 از هم فروپاشید، بخش هایی از ارامنه در قره باغ کوهستانی مستقر شدند؛ پس از آن درگیری میان طرفین در همان بازه زمانی آغاز شد که در جریانش 30 هزار نفر جانشان را از دست دادند.امروز بار دیگر منطقه استراتژیک قره باغ به کانون تنش ها تبدیل شده، هرچند آتش بسی شکننده برقرار است. کم تر از دو هفته پیش این دو کشور یکدیگر را به نقض قوانین آتش بس متهم کردند آن هم بعد از درگیری خونینی که از سال 2020 بی سابقه بود. 23 سپتامبر یگان های نیروهای مسلح آذربایجان با هدف قرار دادن مواضع ارمنستان در منطقه شرقی مرز میان دو کشور، بار دیگر آتش بس را نقض کردند. ارمنستان آذربایجان را به حمله به خاک کشورش متهم کرد و آذربایجان گفت که به تحریکات ایروان پاسخ داده است. روسیه متحد نظامی ارمنستان است هرچند تلاش دارد تا رابطه دوستانه اش با آذربایجان را هم حفظ کرده و در برابر درخواست های ایروان برای ایجاد سد دفاعی از خود حراست کند. باکو از منظر نظامی ، مالی و سیاسی مورد حمایت ترکیه قرار دارد.

دیدار محرمانه در باکو

همچنین شبکه تلویزیونی اسرائیلی آی۲۴ نیوز گزارش داده بنی گانتس وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه به صورت محرمانه از جمهوری آذربایجان بازدید و با وزیر دفاع و رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد. دفتر گانتس در بیانیه‌ای، «مسائل امنیتی و دیپلماتیک» را موضوع دیدارهای او با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور و ذاکر حسن‌اف وزیر دفاع جمهوری آذربایجان عنوان کرد.