به گزارش اکوایران، واشنگتن و سئول صبح چارشنبه به وقت محلی چهار موشک سطح به سطح را از سواحل شرقی شبه جزیره کره پرتاب کردند. این پرتاب، دومین رزمایش متحدان در کم تر از 24 ساعت پس از پرتاب موشک آزمایشی تحریک آمیز کره شمالی بود؛ بازیگری که سه شنبه بدون هشدار قبلی موشک بالستیک خود را بر فراز ژاپن پرتاب کرد.

نمایش قدرت در میدان مین

بنا بر گزارش خبرگزاری سی ان ان درباره پاسخ سئول و واشنگتن به قدرت نمایی اخیر کره شمالی نوشت:  در گام اول و در پاسخ به این پرتاب پر تنش، ایالات متحده و کره جنوبی جت جنگده F-15K را به همراه مهمات به سوی هدفی مجازی در محدوده ای واقع در غرب شبه جزیره کره هدایت کردند. حالا در گام دوم آنگونه که در بیانیه ستاد مشترک کره جنوبی آمده است چهار موشک از نوع ATACMS پرتاب شدند. این تسلیحات که با نام سیستم های موشکی تاکتیکی ارتش نیز شناخته می شوند، موشک های زمین به زمین هستند که می توانند حدود 200 مایل( 320 کیل.متر) پرواز کنند. به گفته جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، پرتاب چهار موشک با هدف نشان دادن این مهم بود که ایالات متحده و متحدانش «دارای قابلیت های نظامی و آماده پاسخگوی به تحریکات کره شمالی» هستند. کربی به خبرنگار سی ان ان گفت: این نخستین باری نیست که ما دست به چنین واکنشی در برابر اقدام های تحریک آمیز کره شمالی می زنیم تا نشان دهیم که توانایی لازم برای انجام این کار را داریم.او در ادامه خاطر نشان کرد: ما خواهان خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره هستیم، اما کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی تمایلی برای حرکت در این مسیر ندارد. صراحتا بگویم، « اون» با ادامه انجام این آزمایش های موشکی که ناقض مصوبه های شورای امنیت است در جهت مخالف حرکت می کند.

«اون» با فاجعه هسته ای فاصله ای ندارد

روز سه شنبه ایالات متحده و ژاپن نیز پاسخ مشترکی به پرتاب کره شمالی دادند. در همین راستا جت های جنگده نیروی تفنگداران دریایی آمریکا و نیروی هوایی ژاپن بر فراز دریای ژاپن که با عنوان دریای شرقی نیز شناخته می شود، پرواز کردند.فومیو کوشیدا، نخست وزیر ژاپن گفت که پرتاب اخیر کره شمالی« چالشی بزرگ برای صلح و ثبات ژاپن، منطقه و جامعه بین المللی » است و بایدن با این دیدگاه کاملا موافق است. به باور تحلیلگران ایالات متحده و متحداتنش نمی توانند برای جلوگیری از تولید بی امان تسلیحات غیر متعارف کیم جونگ اون کاری انجام دهند، از طرفی دیگر کره شمالی تمایلی به گفتگو هم ندارد.

جفری لوئیس، مدیر پروژه منع گسترش تسلیحات در شرق آسیا فعال در موسسه مطالعات بین المللی میدلبری در این باب گفت: آنها در حال آزمایش و دمیدن به موشک هایشان هستند. به باورش، نشست های شکست خورده آمریکا و کره شمالی در دوران ریاست دونالد ترامپ موجب شده که کیم باور کند که از مذاکرات چیزی به دست نمی آورد. لوئیس در ادامه خاطر نشان کرد: از آنجایی که مذاکرات سال 2019 « اون» با ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده بدون توافق ناگهان برهم خورد، رهبر کره شمالی برنامه ای را برای توسعه موشک هایی با قابلیت هسته ای ارائه کرده است و این جدول زمانی را دنبال می کند. کره شمالی تا مادامی که دور کنونی نوسازی به انجام برسد، به آزمایش های موشکی خود ادامه می دهد. پس باید اعتراف کرد که این بازیگر با انفجار هسته ای خیلی فاصله ندارد.

«اون» مهار نمی شود

کربی سخنگوی شورای امنیت ملی نیز این تحلیل لوئیس را تایید کرد و گفت که کره شمالی در عرصه هسته ای در حال پیشرفت های جدی است. او روز سه شنبه در مصاحبه ای با فاکس نیوز خاطر نشان کرد: هربار که رژیم کیم سلاحی را پرتاب می کند، یعنی آنها یاد می گیرند بهتر شوند و توامندتر. انکیت پاندا، عضو ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی نیز بر این باور است که کره شمالی در مسیر توسعه سلاح های هسته ای قرار گرفته است. به گفته پاندا، شواهد نشان می دهد خلع سلاح هسته ای این کشور در شرایط کنونی یک سیاست شکست خورده است. او در ادامه تاکید کرد: در شرایط کنونی هیچ برنامه عملی به ویژه در کوتاه مدت برای تحقق خواسته های کره شمالی و آوردن این کشور پشت میز مذاکره و پیگری مقوله خلع سلاح هسته ای وجود ندارد.