به گزارش اکوایران، ترکیه 19 نوامبر اهدافی واقع در شمال و شرق سوریه را هدف حمله های هوایی اش قرار داد.آنکارا با تکیه بر هواپیماهای جنگی، پهپادها و توپخانه هایش مواضع بسیاری از غیر نظامیان و اعضای گروه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه، متحد اصلی ایالات متحده در ائتلاف چند جانبه تعریف شده علیه داعش را بمباران کرد.در همان بازه زمانی رجب طیب اردوغان هشدار داد و مدعی شد که حمله های هوایی به شمال و شرق سوریه مقدمه یک آغاز است.

تبانی آنکارا با تروریست ها

مجموعه اسناد طبقه بندی شده و مستند به دست آمده که توسط نشنال اینترست مشاهده شده به روشنی نشان می دهد که میان آژانس اطلاعات ملی ترکیه( MIT) و نیروهای رادیکال فعال در سوریه، تبانی و سازش وجود داشته و دارد. از روزهای نخستین سال 2016، در حدود 60 هزار شبه نظامی از بیش از 100 کشور از طریق ترکیه به سوریه رفتند. نهاد اطلاعاتی ترکیه پشتیبانی لجستیکی، مالی و نظامی را در اختیار این شبه نظامیان قرار داده و حتی تا جایی پیش رفت که بیمارستان ها خدمات درمانی را در اختیار رادیکال مجروح در میدان نبرد قرار می دادند.

erdogan

بازی در دو زمین

 فارغ از استانداردهای دوگانه ای که آنکارا بدان متوسل می شود، کردها، متحدان اصلی ایالات متحده هستند. نیروهای دموکراتیک سوریه که هسته اصلی شان را کردها تشکیل می دهند، نوک تیز پیکان علیه تروریستی داعش بوده و هستند. ژنرال مظلوم عبدی، فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه در این باره به خبرگزاری رویترز گفته بود که 12 هزار نفر از اعضای این ائتلاف در جنگ با داعش کشته و 24 هزار نفر دیگر از آنها به شدت مجروح شده اند.

 امروز ترکیه در حال جمع آری نیروهای بیشتری در مرز سوریه است و همزمان دمشق را به به آغاز عملیات نظامی زمینی فرامرزی تهدید کرده، آنکارا می خواهد زمینه را برای فرار اعضای داعش از زندان فراهم کرده و تروریست ها را جذب و از آنها برای نیل به اهدافش استفاده کند.

22222222222222

پشت پرده ماجراهای الهول

اردوگاه الهول واقع در شمال سوریه، مامن رادیکال هایی است که آماده جنگ هستند. این اردوگاه در سال 1991 و در جریان جنگ خلیج فارس به عنوان پناهگاهی برای پناهندگان عراقی، در دوازده کیلومتری با مرز بغداد و دمشق و هفتاد کیلومتر منطقه تحت اشغال ارتش ترکیه در شرق رود فرات تعریف شد. در شرایط کنونی 55 هزار از اعضای خانواده داعش در الهول مستقرند.

 جمعیت داعش متشکل از 25 هزار پناهنده عراقی، 20 هزار خانواده سوری و 8 هزار از نیروهای خارجی در این اردوگاه تعریف شدند. این کمپ محل زندگی بیش از ده هزار شبه نظامی از 52 دو کشور است. ترکیه با ایجاد هرج و مرج به دنبال پیشبرد اهدافش است تا راهی برای فرار تروریست های در بند بیابد. در سال 2019، ترکیه به تل ابیض حمله و اطراف اردوگاه عین عیسی را بمباران کرد.خانواده های گروه تروریستی داعش از هرج و مرج حاکم استفاده کرده و به سوی ترکیه گریختند. اما توسط نیروهای دموکراتیک سوری باز داشت شدند.

ژانویه 2022، رادیکال های تحت حمایت آنکارا برای فرار از زندان واقع در اردوگاه حسکه خیز برداشتند. با این همه گروه های دموکراتیک سوریه عملیات طراحی شده توسط آنها را خنثی کردند. ترکیه تلاش کرد تا با بمباران هوایی مناطق اطراف زندان به فرار اعضای داعش کمک کند.

اعضای نیروهای دموکراتیک سوریه خانواده های خود را در روستاهای سوریه در امتداد مرز با ترکیه تعریف کردند. آنها از امنیت همسر و فرزندان خود در هراس هستند. ترکیه به خوبی از این دغدغه آگاه است و به همین منظور نیروهای مسلح این کشور در مرز تجمع کرده و آماده حمله هستند. نظامیان ترکیه آماده حمله هستند مگر آن که ایالات متحده آنها را از این فعل برحذر دارد.

syria-turkey-kurds-invasion-human-rights-watch

هزینه های عطش سلطان

ناظران با اشاره به شرایط پر تنش حاکم می گویند که نیروهای دموکراتیک سوریه انتظار بیشتری از دولت بایدن دارند. بایدن فعلا به ترکیه هشدار داده و آنتونی بلینکن قرار است راهی آنکارا شود و به مقام های این کشور در باب بمباران مواضع نیروهای دموکرات سوریه یادآوری کند که چنین ماجراجویی هایی برای ترکیه پر هزینه خواهد بود.

ترکیه باتکیه بر این ادعا که کردهای سوری در انفجار استانبول نقش داشتند، تجاوز به شمل و شرق سوریه را توجیه می کند، وزیر کشور این کشور ایالات متحده را به تبانی با کردها برای سازماندهی این بمب گذاری متهم کرده، اتهامی پوچ که باید ابعادش بررسی شوند. با این همه ناظران می گویند که انگیزه اردوغان از چنین ماجراجویی افزایش حمایت ها از حزب عدالت و توسعه در آستانه انتخابات ملی ترکیه در ژوئن 2023 است آن هم در شرایطی که محبوبیت حزب سلطان به شدت کاهش یافته. به ادعای رهبران انکارا تروریست خواندن کردها و بمباران مواضعشان، پایگاه ملی ترکیه را در حمایت از حزب عدالت و توسعه افزایش خواهد داد.گزاره ای که به باور ناظران قابل اعتنا نیست. کارشناسان با استناد به نتایج حاصل از تحقیقات می گویند که کردها در ماجرای انفجار استانبول دست نداشتند. به همین دلیل ایالات متحده باید از آنها در برابر ماجراجویی های ترکیه دفاع کند در غیر این صورت سناریوی مبارزه با تروریست های داعش برای واشنگتن و ائتلاف تکرار خواهد شد این بار به بهای عطش قدرت سلطان.