به گزارش اکوایران، روز سه‌شنبه، ولادیمیر پوتین با واکنش به ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده توسط بریتانیا به اوکراین، بار دیگر تهدیدات هسته‌ای خود را تکرار کرد.

به گفته رسانه‌های خبری روسیه، وی پس از دیدار با رئیس دولت چین گفت: می‌خواهم متذکر شوم که اگر این اتفاق بیفتد، روسیه مجبور خواهد شد با به استفاده دسته‌جمعی غرب از تسلیحات هسته‌ای، واکنش نشان دهد.

بیشتر بخوانید: دیدار پرحاشیه «شی» و پوتین؛ به بهانه آتش‌بس در اوکراین، بازار انرژی چین تضمین شد!

اظهارات پوتین پس از آن بیان شد که وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که همراه با تانک‌های چلنجر ۲ که به کیف وعده داده بود، مهمات آن‌ها را نیز در اختیار اوکراینی‌ها قرار می‌دهد که شامل گلوله‌های ضدزرهی حاوی اورانیوم ضعیف‌شده است.

ارسال تسلیحات رادیواکتیو غربی به اوکراین
تانک‌های چلنجر ۲ در رژه هنگ زرهی سلطنتی در بولفورد انگلستان، ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۲،  (تصویر از Finnbarr Webster)

 

رئیس‌جمهور روسیه در مورد تهدید ضمنی خود توضیح بیشتری ارائه نداده و اشاره‌ای نکرد که آیا در پاسخ به اقدام غرب، روسیه از زرادخانه اتمی خود استفاده خواهد کرد یا خیر؛ تهدیدی که مسکو بارها در طول جنگ تکرار کرده است.

مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده رادیواکتیو هستند؛ اما طبق نظر اتحادیه اروپا، این مواد به خاطر چگالی بالا و قدرت نفوذ زیاد، در گلوله‌ها و مهمات ضدزرهی استفاده می‌شوند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به استفاده نیروهای ناتو از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده در جریان درگیری‌های کوزوو در اواخر دهه ۹۰، ارسال این مهمات را محکوم کرده و آن را با «سناریوی یوگسلاوی» مقایسه کرد.

او مدعی شد: این گلوله‌ها نه تنها مرگ‌بارند، بلکه محیط زیست را آلوده کرده و باعث بروز سرطان در مردم ساکن این مناطق می‌شوند.

توضیحات اتحادیه اروپا در مورد تأثیر اورانیوم ضعیف‌شده در مهمات نشان می‌دهد که در بقایای مناطق جنگی، غلظت کمی از این فلز نسبت به حد اورانیوم طبیعی می‌بینیم، اگرچه برخی تعداد کمی از نقاط خطرناک نیز وجود دارند.

در گزارش اتحادیه اروپا آمده است: همه ایزوتوپ‌های اورانیوم رادیواکتیو هستند. اورانیوم ضعیف‌شده نسبت به اورانیوم طبیعی حدود ۴۰ درصد تشعشات کمتری دارد. یعنی خطرات تشعشعات این اورانیوم تنها از راه تنفس گردوغبار، خوردن یا نوشیدن غذا یا آب آلوده یا از ورود ترکش به بدن به وجود می‌آید.

این گزارش می‌افزاید: معمولا نمونه‌های ادرار سربازان در حال خدمت و غیرنظامیان ساکن در مناطقی که از این مهمات استفاده شده است، سطوح بسیار پایینی از اورانیوم را نشان می‌دهد.

ارسال تسلیحات رادیواکتیو غربی به اوکراین
یک سرباز اوکراینی در حال سیگار کشیدن بالای یک تانک در نزدیکی باخموت اوکراین، ۸ مارس ۲۰۲۳ ( عکس از Evgeniy Maloletka)

 

ربکا کوفلر، افسر اطلاعاتی سابق آژانس اطلاعات دفاعی دکترین و استراتژی روسیه توضیح داد که این مهمات در جنگ‌های مدرن رایج بوده و لفاظی‌های مسکو تنها برای گیج‌کردن مخاطب استفاده می‌شود.

او گفت: برای افزایش قدرت تخریب مهمات، ناتو و ایالات متحده از اورانیوم ضعیف‌شده استفاده می‌کنند؛ اما روس‌ها نیز استفاده از آن را آغاز کرده‌اند.

کوفلر توضیح داد: از حدود سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، تانک‌های تی-۸۰بی‌وی از گلوله‌های اورانیوم ضعیف‌شده استفاده می‌کردند. پوتین در تلاش است تا مردم را گیج کرده تا بهانه‌ای برای تشدید جنگ اوکراین به دست آورد.