به گزارش اکوایران، منابع تجاری آگاه به خبرگزاری گفته‌اند که پالایشگاه‌های مستقل چین (معروف به قوری) کاهش خرید نفت خام از ایران را برای ماه فوریه تمدید کرده‌اند. ادعا شده ایران و خریداران چینی بر سر قیمت‌ها اختلاف دارند. ایران خواستار قیمت‌های بالاتر و پرداخت پیش از بارگیری محموله‌ها است.

به ادعای رویترز، بن‌بست بین ایران و پالایشگاه‌های خصوصی چینی، از اواسط دسامبر آغاز شد و بازار نفت ایران که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد را با خریداران بخش خصوصی چین درگیر کرد.

در ابتدای ماه جاری، رویترز به نقل از منابع تجاری و پالایشگاهی ادعا کرده بود که ایران از مشتری اصلی خود (یعنی چین) تقاضای پرداخت پول بیشتری در ازای نفت خام خود داشته و مقداری از صادراتش را نیز متوقف کرده است.

حتی پس از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران در سال ۲۰۱۸، چین به خرید ارزانتر نفت خام از ایران ادامه داده است. اما اکنون بنا بر گزارش‌ها، ایران به دنبال کاهش تخفیف نفت خام خود بوده که به بن‌بست میان ایران و مشتریان چینی‌اش منجر شده است.

منابع تجاری حوزه نفت خام به رویترز گفته‌اند که در ماه‌های دسامبر و ژانویه، ایران به دنبال تخفیف ۵ تا ۶ دلاری در هر بشکه نفت سبک خود بوده است. معاملات دسامبر و ژانویه در توافق ماه نوامبر و با حدود ۱۰ دلار تخفیف بسته شده بود.

یک خریدار چینی مستقر در شاندونگ در اوایل ژانویه به رویترز گفت: «خریداران هنوز در تلاش برای یافتن راه‌حلند زیرا قیمت‌های جدید بسیار بالا هستند».

به گفته منابع معاملاتی که این هفته با رویترز صحبت کردند، به نظر می‌رسد که وضعیت ماه ژانویه برای محموله‌های فوریه نیز ادامه خواهد داشت. این منابع افزودند که عرضه فعلی نفت خام ایران با تخفیف حدود ۴.۵ دلاری در هر بشکه بر اساس تحویل از کشتی (DES) انجام می‌گیرد.

یکی از این منابع به رویترز گفت: «اکنون بازار نفت ایران سردتر از هوای بیرون است».