ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس و طراح طرح تغییر ساعت رسمی کشور، در گفت و گو با اکوایران، خبرهای منتشر شده درباره لغو تغییر ساعت رسمی کشور را تکذیب کرد .

نماینده نجف آباد در مجلس تاکید کرد: این طرح هنوز در صحن علنی مجلس بررسی نشده و در دستور کار جلسه علنی روز یکشنبه آینده مجلس شورای اسلامی قرار دارد. 

بر اساس این اظهارات، اگر این طرح در صحن علنی به تصویب برسد، برای اصلاح قانون نیازمند تایید شورای نگهبان است. 

97971-706631

این عضو کمیسیون شوراهای مجلس درباره طرح تغییر ساعت رسمی کشور همچنین توضیح داد: قانون تغییر ساعت رسمی کشور در سال ۸۶ بر اساس طرح فرانسوی‌ها تصویب شد. در آن زمان فرانسوی‌ها با تغییر ساعت رسمی کشورشان قصد صرفه‌جویی در مصرف شمع و به حداقل رساندن کاهش اتلاف انرژی داشتند. برخی از کشورهای اروپایی هم معتقد بودند زود خوابیدن و سرکار رفتن موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

ابوترابی گفت: مطالعات اروپایی‌ها نشان داد نه‌تنها اجرای قانون تغییر ساعت رسمی منجر به بهبود شاخص‌های اقتصادی آنها نشده بلکه تبعات فرهنگی، اجتماعی و فیزیولوژی داشته. به همین دلیل قانون تغییر ساعت رسمی سال ۲۰۱۹ در اروپا منسوخ شد. ما هم در مطالعات خود به این نتیجه رسیدیم که اجرای قانون تغییر ساعت رسمی کشور باعث به‌هم خوردن سیستم بدن شده و تبعات روحی و روانی برای مردم به همراه دارد برای همین باید زمان مانند گذشته ثابت باشد.