به گزارش اکوایران، در حاشیه جلسه هیات دولت، وزیر ارتباطات از حضور اینترنت ماهواره‌ای استارلینک استقبال کرد اما برایش شرط گذاشت، سخنگوی دولت از تغییر استاندار خوزستان خبرداد و وزیر ارشاد مانند دو هفته قبل، نسبت به استقبال از جشنواره‌های این وزارتخانه ابراز خوشحالی کرد.

در ادامه، بخش‌هایی از صحبت‌های اعضای کابینه سیزدهم در جمع خبرنگاران را خواهید خواند:

تخفیف برای مشترکان کم‌مصرف گاز

جواد اوجی، وزیر نفت: آن دسته از مشترکان گاز - چه خانگی و چه صنایع - که نسبت به سال گذشته و ماه مشابه کمتر از سقف مصرف کرده‌اند یا حتی کاهش مصرف داشته‌اند، به همان میزان از شرکت ملی گاز بستانکار می‌شوند و ما موظف می شویم به آنها پرداخت کنیم. در این زمینه اعلام کردیم در صورتی که مشترکین نسبت به گذشته درصدی کاهش داشته باشند ۳ درصد تخفیف به آن‌ها می‌دهیم و بستانکار شرکت ملی گاز می‌شوند. این موضوع خبر خوبی برای آن دسته از مشترکین گاز است که در حقیقت در سقف الگو یا پایین‌تر از آن مصرف داشته‌اند که نسبت به سال گذشته درصدی کاهش را نشان می‌دهد سه برابر آن تخفیف می‌گیرند.

تصمیم‌گیری درمورد دستمزد کارگران، در جلسه آتی شورای کار

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی همه بازنشستگان با افزایش ۸۰ درصد شرح خدمات و ۱۲۰ درصد منابع ریالی، هدیه‌ای بود که دولت به این افراد داده است و واریز حقوق بازنشستگان کشوری به همراه یک ماه معوق افزایش سایر سطوح از دیگر اقداماتی بود که در وزارت تعاون انجام شد.

درباره آخرین تصمیمات برای تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده، بناست در جلسه آتی شورای کار تصمیم‌گیری شود و متعاقبا اطلاعات کافی به استحضار می‌رسد.

تغییر استاندار خوزستان

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: در جلسه امروز هیأت دولت بنا به پیشنهاد وزیر کشور، استاندار خوزستان تغییر کرد. هیات دولت ضمن تشکر از زحمات خلیلیان - استاندار قبلی - آقای «حسینی محراب» را به عنوان استاندار جدید انتخاب کرد که پیش از این هم با دولت همکاری داشته و مسئول قرارگاه تنظیم بازار دولت در سال جاری بود و در استان خوزستان هم سابقه مسئولیت دارد.

دولت با اصلاح اساسنامه صندوق ملی مسکن موافقت کرد تا ایراداتی که از سوی شورای نگهبان به این اساسنامه وارد شده، رفع شود و هرچه سریعتر کار نهضت ملی مسکن را در دولت پیش ببریم. مصوبه دیگر امروز هیات وزیران این بود که دولت با افزایش سرمایه بانک مرکزی از محل اندوخته احتیاطی این بانک موافقت کرد.

ارسال 75 اثر به جشنواره فیلم فجر

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: تاکنون ۷۵ اثر به جشنواره فیلم فجر رسیده و الان کارهای بررسی فیلم‌ها در حال انجام است. تعداد فیلم‌ها از سال گذشته بیشتر است و تعداد افرادی که دخالت دارند نیز خیلی بیشتر از سال قبل است. فضای جشنواره فیلم فجر و نیز جشنواره تئاتر فجر که اکنون بیش از هزار اثر به آن رسیده، خیلی خوب است. جشنواره موسیقی هم وضعیت خوبی دارد و فکر می‌کنم هم در این سه جشنواره و هم جشنواره تجسمی وضعیت خیلی خوبی داریم و جشنواره‌های فرهنگی شعر و کتاب سال جمهوری اسلامی و جشنواره جلال نیز، هم دبیرانشان مشخص شده و هم آثارشان ارسال شده است. تقریباً بین ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد آثار را نسبت به سال گذشته تجربه کردیم.

احتمال سفر مقامات آژانس به ایران بعد از ژانویه

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی: سالانه یک میلیون بیمار از ظرفیت رادیودارو در کشور استفاده می‌کنند. اگر ما چرخه سوخت هسته‌ای نداشتیم، نمی‌توانستیم فرآوری انجام دهیم و حتما قادر نبودیم رادیودارو در کشور تولید کنیم. تنها شرکتی که در این زمینه داریم نیز سال‌هاست توسط آمریکایی‌ها تحریم است. برنامه توسعه ما کاملا فعال است و بخشی از آن در زمینه تولید محصولاتی است که در بخش درمانی استفاده می‌شود، زیرا رادیوداروها دو کارکرد دارند؛ تشخیصی و درمانی. نکته مهمتر، حوزه درمانی است که بتوانیم سلول درمانی را به صورت مستقیم مورد اصابت قرار دهد و آن را از بین ببرد، بدون اینکه آسیب جانی داشته باشد، زیرا بیماران سرطانی از شرایط شیمی‌درمانی و داروهای شیمیایی واقعا آسیب‌های زیادی می‌بینند. گام تکمیلی ما این است که بر پایه مشتقات آب سنگین داورهای جدید تولید کنیم.

درباره سفر گروسی و سایر مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و روند گفت‌وگوها و مذاکرات، از سوی طرف مقابل تمایلی برای سفر به ایران نشان داده شده و قرار است هماهنگی بعد از تعطیلات ژانویه انجام شود.

عایدی دلاری دولت، نیمایی است

علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی: دولت انگیزه‌ای برای افزایش قیمت دلار ندارد و عایدی دولت از محل عرضه دلار در سامانه نیما است. در واقع سامانه نیما ثبات دارد؛ هم عرضه‌ها و هم درآمد دولت خوب است؛ بنابراین دولت هیچ انگیزه‌ای برای افزایش قیمت دلار ندارد و قطعا تکذیب می‌شود.

استارلینک باید قواعد کشور را رعایت کند

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: ما از فعال شدن اپراتورهایی که اینترنت‌ ماهواره‌ای ارائه می‌دهند، استقبال می‌کنیم. همین الان هم دو سه اپراتور هستند که اینترنت ماهواره‌ای در نقاط دورافتاده روستایی ارائه می‌کنند، اما طبق قواعد بین‌المللی هر اپراتور اینترنت ماهواره‌ای که بخواهد در قلمروی یک کشور سرویس ارائه دهد باید قواعد سرزمینی آن کشور را رعایت کند. ما این قواعد را به همه این اپراتورها از جمله استارلینک ابلاغ کرده‌ایم و اگر این قواعد را بپذیرند، ما از فعالیت آنها استقبال می‌کنیم. ما سه هزار روستا داریم که هنوز به اینترنت متصل نیستند که با این اقدام می‌توان آن‌ها را به اینترنت متصل کرد.

توجیحات خودروییِ وزیر صمت

رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت: در شش ماه آینده حداقل 800 هزار تا یک میلیون خودرو به بازار عرضه می‌شود که بخشی از آن وارداتی و بخشی تولید داخل است و می‌تواند جلوی خیلی از التهابات را بگیرد. قیمت ارز از پنج مسیر بر قیمت‌های داخلی تأثیر می‌گذارد؛ مسیر اول مواد اولیه است یعنی برخی از تولیدات مواد اولیه‌ای دارند که از خارج وارد می‌شوند و هنگامی که قیمت ارز بالا می‌رود آنها هم متأثر می‌شوند که این تأثیر حداقل سه تا چهار ماه بعد خود را نشان می‌دهد. مسیر دوم این است که تعدادی کالا هستند که هم تولید داخل دارند و هم وارداتی‌اند مثل لاستیک‌های سنگین که ۳۰ درصد تولید داخل و ۷۰ درصد وارداتی است که وقتی قیمت ارز بالا می‌رود آن بخش وارداتی از این امر متأثر می‌شود و روی قیمت داخلی هم اثر می‌گذارد و بازار سیاه شکل می‌گیرد که خودرو از این مسیر هم متأثر نشده است. مسیر سوم این است که در برخی قوانین و مقررات قیمت‌های داخلی را به قیمت‌های خارجی متصل کردیم که امر اشتباهی است. مسیر چهارم این است که وقتی قیمت ارز بالا می‌رود مردم تصور می‌کنند با یک تورم انتظاری مواجه هستند و می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند، بنابراین کالایی می‌خرند که این ارزش حفظ شود و خودرو از این مسیر متأثر است. پنجمین مسیر هم تورم انتظاری است؛ یعنی حتی ممکن است هر فردی که بالا رفتن قیمت ارز را می‌بیند فکر می‌کند که این قیمت ارز در آینده نزدیک باعث تورم و افزایش قیمت‌ها خواهد شد، بنابراین کالا و خدمت خود را گران می‌کند.

در مورد خودرو ما دو نوع قیمت داریم؛ یکی قیمت کارخانه است که افزایشی نسبت به نرخ دلار ندارد، اما یک قیمت هم قیمت بازار است. درمورد خودرو چون یک کمبود عرضه و تقاضا داریم این ظرفیت کالای سرمایه‌ای شدن و سوداگری را دارد و این می‌شود بیماری زمینه‌ای و هنگامی که نرخ ارز بالا می‌رود این بیماری تشدید می‌شود. در این زمینه تنها می‌توان سه اقدام انجام داد. اولین اقدام این است که عرضه را از دو مسیر تولید و واردات افزایش دهیم. واردات که خیلی خوب دارد پیش می‌رود. حالا عده‌ای می‌گویند تنها ۲۰ خودرو وارد شده اما به هر حال نشان می‌دهد مسیر باز شده و کار جلو می‌رود و ما برای ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی برنامه‌ریزی کردیم. مسیر دیگر افزایش تولید است که خیلی خوب جلو می‌رود. آبان امسال ۱۲۲ هزار دستگاه تولید شد که در پنج سال گذشته بی‌سابقه بود و در آذر بیشتر هم شد. شرکت‌های خودروسازی تولیدشان را به شدت افزایش داده‌اند و برخی تا ۷۰ هزار در ماه و برخی تا ۵۰ هزار دستگاه تولید می‌کنند. برنامه‌ریزی کردیم که حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو را تا شش ماه آینده عرضه کنیم. در طرف تقاضا اما همچنان چالش وجود دارد و راه‌حلش قانونی به نام مالیات بر عایدی سرمایه است که این قانون مالیات بستن به مردم نیست، بلکه مالیات بستن به سوداگری و دلالی است و نباید مردم نگران باشند.

صنعت خودرو دارد اصلاح می‌شود، اما هنوز وضعیت قابل دفاعی ندارد. خودم نسبت به خودروسازان بسیار منتقد هستم و یکی از شرکت‌های خودروسازی که رقم بسیار بالایی تخلف داشت اخیراً به سازمان تعزیرات معرفی شده است. ما مدافع مصرف‌کننده و تولیدکننده‌ایم و باید به گونه‌ای بازار را مدیریت کنیم که نه به تولیدکننده و نه به مصرف‌کننده احجافی نشود.

وعده محیط زیست درباره هوای پاک

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: دولت با رویکردی جامع به سمت و سویی رفت که تمام دستگاه‌هایی که در قانون هوای پاک مکلف هستند، کار خود را انجام دهند و حتماً تا پایان سال شاهد اتفاق‌های خوبی درباره اجرای این قانون خواهیم بود. ستاد هوای پاک تهران هفته گذشته تشکیل شده و 11 دستگاه اصلی در قانون هوای پاک مسئولیت‌های مهمی را پذیرفتند و حتماً تا پایان ۱۴۰۱ شاهد اتفاق‌های خوبی خواهیم بود. برخی دستگاه‌ها مانند وزارت نفت در بحث سوخت یا وزارت صمت تأثیرات مهم‌تری در قانون هوای پاک دارند و طبعاً اعتبارات بیشتری نیز به دلیل نوع مسئولیت این دستگاه‌ها لازم است در نظر گرفته شود.

نامه وزارت ورزش به استانداران درباره VAR

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان: کارهای مربوط به تکنولوژی VAR در حال انجام است. نامه‌ای تهیه کردیم که در استان‌هایی که نیاز به VAR دارند، استانداران از آن حمایت کنند. کمک‌داور ویدئویی هم درخواست باشگاه‌ها و هم جزو شاخص‌های AFC برای حرفه‌ای‌سازی و استانداردهای روز دنیای فوتبال است و کارهای لازم از طرف فدارسیون فوتبال در این زمینه در حال انجام است.