به گزارش اکوایران، رهبر انقلاب اسلامی در دیدار صبح دوشنبه (10 بهمن) جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان عرصه‌های دانش‌بنیان، پس از پایان گزارش مدعوین، به معاون اول رئیس‌جمهور نسبت به تشکیل کارگروه‌هایی برای پیگیری گلایه‌های فعالان اقتصادی دستور دادند.

ایشان به مسئولان دولتی حاضر در دیدار بخصوص معاون اول رئیس‌جمهور گفتند: برای پیگیری مطالب و حل گلایه‌ها و توقعات بحق فعالان اقتصادی در این دیدار، کارگروه‌هایی با حضور فعالان اقتصادی تشکیل دهید و با پیگیری مستمر، مشکلات را علاج کنید که در این صورت، رشد اقتصادی کشور هم محقق خواهد شد.

مشکلات معیشتی مردم بدون رشد اقتصادی حل نمی‌شود

رهبر انقلاب اسلامی بر ضرورت رشد اقتصادی سریع و مستمر تاکید کردند و به تبیین دلایل و الزامات رشد اقتصادی پرداختند و با اشاره به چرایی نیاز به رشد سریع و مستمر اقتصادی اظهار کردند: ما در کشور مشکل معیشت مردمی و رفاه خانوار داریم به طور محسوس. رفع فقر و مشکلات معیشتی مردم و تأمین رفاه و آسایش آنان، بدون رشد اقتصادی علاج‌پذیر نیست و همه مسئولان و افراد دارای توانایی‌های مدیریتی، فکری و مالی، در این زمینه مسئولیت سنگینی دارند.

ضرورت ارتقاء جایگاه ایران در اقتصاد منطقه و جهان و ایجاد اشتغال برای میلیون‌ها فارغ‌التحصیل دو دلیل دیگری بود که رهبر انقلاب در این زمینه بیان کردند.

ایشان گفتند: جوان کارآمد تحصیل‌کرده از کشور، شغل و امکان پیشرفت علمی می‌خواهد و بدون ایجاد شغل برای آنان نباید بگوییم چرا مهاجرت می‌کنند و طبعاً ایجاد شغل برای این مجموعه عظیمِ متخصص و توانمندِ جوان، رشد سریع و مستمر اقتصادی می‌طلبد.

دلیل چهارم در تبیین ضرورت رشد اقتصادی، وضع مبهم جمعیت کشور از لحاظ جوانی در آینده‌ای نه‌چندان دور بود که ایشان در این باره عنوان کردند: جمعیت جوان کشور بحمدالله اکنون خوب است، اما با روند فعلی فرزندآوری، آینده جمعیتی از این لحاظ مبهم است. باید کشور را ثروتمند کنیم، زیرا در روزی که جوان به اندازه کافی نداشته باشیم، ثروتمند شدن کشور ممکن نیست.

رهبر انقلاب در ادامه به موضوع‌های «افزایش سرمایه‌گذاری برای تولید»، «ارتقاء بهره‌وری»، «وجود چشم‌انداز راهبردی و برنامه بلندمدت در دستگاه‌های اجرایی و حکومتی» و «حمایت دستگاه‌های اجرایی از بخش خصوصی» پرداختند و در این باره به مسئولان حاکمیتی گوشزد کردند.

تاکید بر اجرای سیاست‌های اصل 44

ایشان همچنین با اشاره به ضرورت اجرای اصل 44 گفتند: کشور بدون فعالیت بنگاه‌های خصوصی اداره نخواهد شد و این بنگاه‌ها نیز بدون حمایت حاکمیت وارد میدان نمی‌شوند و اگر هم بشوند، موفق نخواهند بود. در چند دولت، متأسفانه به این سیاست‌ها به درستی عمل نشد که لازم است با دقت، مراقبت، مدیریت و نظم و انضباط کاری، سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اجرایی شود.

«ارتقاء دانش و فناوری» و «افزایش بهره‌وری» در همه بخش‌ها از جمله در فعالیت نیروها و کارمندان دستگاه‌های دولتی و در چگونگی مصرف منابع طبیعی از جمله آب نیز در بحث الزامات رشد اقتصادی، مورد تبیین رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفت.

بر اساس گزارش ایسنا، ایشان در ادامه به اهمیت ارزش پول ملی اشاره کردند و افزودند: در دنیای امروز ارتقاء جایگاه یک کشور به میزان زیادی مربوط به وضع اقتصادی آن کشور است. وقتی یک کشوری پولش ضعیف می‌شود، امکانات اقتصادی‌اش پایین می‌آید و اعتبار و جایگاهش در دنیای امروز کاهش پیدا می‌کند. ما برای اینکه این جایگاه را، جایگاه کشور را، در مجموعه‌ منطقه و در مجموعه‌ جهان حفظ کنیم، احتیاج داریم به این رشد اقتصادی.

محیط کسب‌وکار را بهبود دهید

«بهبود محیط کسب و کار» نیز از دیگر موضوعاتی بود که رهبر انقلاب چندین بار بر آن تأکید کردند و گفتند: باید کاری کنیم که مردم بتوانند به راحتی، تولید و کسب و کار و داد و ستد کنند.

ایشان تصمیم‌های متناقض و تغییرات مکررِ قوانین و مقررات را از جمله موانع بهبود محیط کسب و کار برشمردند و افزودند: تصمیم‌گیری‌های متناقض را علاج کنید. گاهی مقرراتی در دولت اعلام می‌شود اما ناگهان با برخاستن صدایی از مجلس، آن کار که مدتی نیز برای آن برنامه‌ریزی شده، لغو می‌شود که این اشکال که مخاطب آن هم دولت و هم مجلس هستند، باید اصلاح شود.

در همین راستا ایشان به مداخلات سلیقه‌ای نهادهای نظارتی و غیر نظارتی میز اشاره کردند و گفتند: مداخلات سلیقه‌ای و بی‌مورد و دخالت‌هایی که برخی نهادها بدون الزامات قانونی در کار مردم می‌کنند باید رفع شود.

بودجه دچار مشکلات ساختاری است

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه انضباط مالی در بودجه را الزام دیگری برای رشد اقتصادی خواندند و گفتند: بودجه دچار مشکلات ساختاری است و کسری بودجه یکی از مشکل‌سازترین مسائل برای اقتصاد کشور است که از جمله اهداف جلسه شورای‌عالی اقتصادی سران قوا حل همین مشکل بود اما هنوز برطرف نشده است.

ایشان افزودند: در مسأله کسری بودجه، موضوع تعهدات مالی بدون وجود منابع قابل اطمینان کاملا مؤثر است و باید متوقف شود. البته گاهی این تعهدات از طرف خود دولت داده می‌شود اما از آن بدتر خواسته‌های مجلس است که موارد زیادی تعهد بدون منابع مطمئن به دولت تحمیل می‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانشان سه تذکر بیان کردند:

1- رقابت مثبت در بخش خصوصی پیش‌برنده است اما بنگاه‌های اقتصادی خصوصی عرصه رقابت را از همکاری به ویژه در کارهای اقتصادی خارج کشور جدا کنند و در کارهای بزرگ با یکدیگر هم‌افزایی کنند؛ ۲- دستگاه‌های دولتی، شرکت‌های کوچک و متوسط را که نقش زیادی در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده دارند، مورد توجه قرار دهند و بنگاه‌های بزرگ در زنجیره تولید خود به آنها کمک کنند؛ ۳- مسأله تعاونی‌های تولید می‌تواند یکی از گره‌گشاترین کارها برای ایجاد اشتغال و بخصوص ایجاد عدالت اقتصادی در کشور باشد.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان گفتند: مسئولان دولتی با همه وجود در حال کار و تلاش بسیار خوب هستند؛ البته باید جهت‌گیری‌ها و اقدامات را به‌گونه‌ای مراقبت کنند که نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد.