به گزارش اکوایران: میگل دیاز کانل، رییس‌جمهور کوبا، شامگاه یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ در صدر یک هیئت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی وارد تهران شد. 

خرداد سال جاری بود که ابراهیم رئیسی به دعوت رسمی همتای کوبایی خود در قالب سفر منطقه‌ای به آمریکای لاتین پس از ۱۲ سال به هاوانا سفر کرده بود. رئیسی در جریان این سفر خود، شش سند و تفاهم‌نامه همکاری در بخش‌های قضایی، همکاری‌های جامع سیاسی، مشارکت در حوزه فناوری اطلاعات و مناسبات گمرکی امضا کردند.

کوبا کشوری است که بنابر ادعای مقامات وزارت صمت، ایران می‌تواند مراودات تجاری با آن را از طریق تهاتر افزایش دهد. این درحالی است که در 4 سال اخیر حجم تجارت غیرنفتی دو کشور مطابق داده‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران، نتوانسته است از 22 میلیون دلار فراتر رود. گفتنی است که تراز تجاری در تمام این چند سال‌ها بطور مثبت به نفع کوبا گزارش شده است. این امر حاکی از آن است که در چند سال اخیر تقریبا هیچ صادراتی به کشور کوبا ثبت نشده است و ایران صرفا به واردات از کوبا از جمله اقلام پزشکی، محصولات پلیمری و شکر پرداخته است.

با بررسی داده‌های منتشر شده توسط گمرک ایران به این نتیجه می‌رسیم که در سال 2021 واردات ایران از کوبا به ارزش 854 و در سال 2022 نیز 11856 هزار دلار ثبت شده است. این در حالی است که در سال 2018 ارزش صادرات ایران به کوبا 60 هزار دلار ثبت شده است و در چهار سال اخیر، همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، چیزی نزدیک به صفر است. داده‌های موجود نشان‌دهنده این است، که تجارت ایران و کوبا در این مدت به نفع ایران تغییری نکرده است.

ابراهیم رییسی و میگل دیاز کانل در مراسم امضای اسناد ایران و کوبا، بیانیه مشترک تعمیق روابط راهبردی و دوجانبه را به امضا رساندند. همچنین مقامات عالی‌رتبه دو کشور نیز در حضور روسای جمهور، 7 سند و تفاهم‌نامه همکاری در بخش‌های مختلف علم و فناوری، ارتباطات، بهداشتی، انرژی و معدن، کشاورزی و پزشکی به امضا رساندند.

این اسناد همکاری از سوی معاون علمی و فناوری رییس جمهور، وزاری تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهادکشاورزی و معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همتایان کوبایی امضا شد.