به گزارش اکوایران: آمار به ثبت رسیده از تجارت خارجی پس از گذشت 8 ماه از سال جاری نشان‌ می‌دهد که 24.7 میلیون تن واردات به ارزش 42.1 میلیارد دلار در کشور به ثبت رسیده که به لحاظ وزنی میزان واردات حدود 4 درصد افزایش و به لحاظ ارزشی نیز چیزی حدود 12 درصد افزایش داشته است.

در این بازه ۸ ماهه، ۹۰ میلیون تن صادرات غیر نفتی به ارزش بیش از ۳۲ میلیارد دلار به ثبت رسیده است که در قیاس با سال گذشته ۱.۶ درصد به لحاظ ارزشی و ۲۷ درصد نیز افزایش وزن به ثبت رسیده است. گفتنی است که به گواه آمارها به ظاهر تراز تجاری غیر نفتی ما، مثبت نیست اما تراز تجاری کشور با لحاظ کردن نفت، بیش از ۱۰ میلیارد دلار مثبت بوده است.

علت منفی بودن تراز تجاری چیست؟

بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، بخش مهمی از کسری‌های تراز تجاری غیرنفتی به علت کاهش قیمت‌های جهانی به ویژه در حوزه محصولات پتروشیمی است که بخش عمده‌ای از صادرات غیر نفتی ما را شامل می‌شود و چیزی حدود ۴۰ درصد کاهش قیمت جهانی داشته است.

با توجه به این موارد با اینکه نسبت به سال قبل، 27 درصد افزایش وزن در صادرات غیرنفتی ثبت کرده‌ایم، اما این کاهش قیمت جهانی موجب شده است که تنها 1.6 به لحاظ ارزشی افزایش داشته باشیم.  عدم پیچیدگی فناوری در اقتصاد ایران سبب شده است که متوسط ارزش یک وزن ثابت از کالاهای صادراتی کمتر از واردات به همان میزان وزن باشد.