به گزارش اکوایران: شاهین مستوفی، مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی، واحدهای مسکونی خالی‌ ثبت شده توسط وزارت مسکن و شهرسازی را در ابتدا 510 هزار واحد مسکونی و در ادامه 290 هزار واحد عنوان کرد؛ او در ادامه تصریح کرد که در نهایت بر اساس آخرین آماری که آبان به سازمان مالیاتی ارائه شد، این تعداد به 66 هزار واحد رسید که از این تعداد تاکنون 868 نفر مالیات ابلاغ شده را پذیرفته و پرداخت کرده‌اند؛ از محل پرداخت مالیات آنها، 8 میلیارد و 800 میلیون تومان وصول شده است.

به گفته مستوفی 6 میلیارد و 200 میلیون تومان از این عملکرد در سال 1401 وصول شده و بقیه 2 میلیارد و 600 میلیون تومان امسال وصول شده است.

او پیش از این در تیرماه سال جاری در اظهارنظری عنوان کرده بود که در سال 1400 بر اساس مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی، ‌برخی از مالکانی که ‌بیش از دو واحد مسکونی خالی دارند،‌ شناسایی شدند که برای 63 هزار ملک خالی پرونده مالیات بر خانه‌های خالی تشکیل شده است و فقط 7 میلیارد و 200 میلیون تومان از خانه‌های خالی، مالیات وصول شده و مشغول بررسی اعتراض مابقی افراد هستند.

مستوفی در خصوص  عملکرد مربوط به سال 1401 نیز عنوان کرد که طبق آخرین آمار 19 هزار واحد مسکونی خالی معرفی شده است که محاسبه میزان مالیات به زودی انجام می‌شود و اطلاع رسانی هم می‌شود. این در حالیست که داوود منظور، رییس سازمان امور مالیاتی، در آذر ماه سال پیش، درآمد حاصل از مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه در 8 ماهه نخست سال 1401 را یک میلیارد و ۴۳۸ میلیون تومان عنوان کرده بود!

مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در خصوص خانه‌های خالی سال 1402 نیز گفت :تا پایان سال وقت برای معرفی واحدهای خالی از سکنه از سوی وزارت راه و شهرسازی وجود دارد.

او همچنین در خصوص محاسبه مالیات بر خانه‌های خالی نیز گفته بود که روند این امر بدین گونه است که برای سال اول 6 برابر، سال دوم 12 برابر و سال سوم 18 برابر با مأخذ مالیات بر اجاره از مالک خانه گرفته می‌شود و اگر تعداد خانه‌های خالی بیش از 5 واحد مسکونی باشد، این مالیات 6 تا 18 برابری دو برابر خواهد شد.