به گزارش اکوایران: نشست خبری سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت، صبح امروز در وزارت اقتصاد و دارایی با حضور اصحاب رسانه به منظور ارائه گزارشی از عملکرد اقتصادی دولت برگزار شد.

وزیر اقتصاد با اشاره به آخرین گزارش مرکز آمار در طی  ۸ فصل فعالیت دولت سیزدهم، از پاییز ۱۴۰۰ تا انتهای تابستان ۱۴۰۲ عنوان کرد که شاهد مثبت بودن تمامی رشدها بوده‌ایم.

سخنگوی اقتصادی در ادامه مطرح کرد: در بخش صنعت و معدن در شرایطی در ۶ ماهه امسال رشد ۸ درصدی داشتیم که در ۶ ماهه سال قبل نیز رشد ۵.۲ درصدی رقم خورده بود.

خاندوزی در ادامه از کاهش تورم نقطه به نقطه به ۳۹.۲ خبر داد و عنوان کرد: این امر به معنای کاهش قیمت‌ها نیست ولی کاهش سرعت افزایش قیمت‌ها در ۸ ماهه امسال از ۵۵ به ۳۹.۲ درصد نشان‌دهنده تدابیر کنترل تورم بوده است. او همچنین در ادامه تصریح کرد: نقدینگی به ۲۶.۲ درصد کاهش یافته است و تورم کالایی آبان ماه ۱.۳ درصد بود. تورم ماهانه تولیدکننده در مهر ماه ۱.۵ درصد بود که در آبان ماه به ۸ دهم درصد کاهش یافت. در حوزه صنعت هم این شاخص به صفر رسیده است.

او تاکید کرد که در تابستان امسال، رشد اقتصادی با نفت به ۷.۱ درصد و بدون احتساب نفت، به ۴.۲ درصد رسیده است، عنوان کرد: همچنین نرخ بیکاری تابستان امسال به کمترین میزان خود در ۴ دهه اخیر یعنی عدد ۷.۹ درصد کاهش یافته است.

تصمیم‌گیری درباره واردات لوازم خانگی بر عهده وزارت صمت است

 سخنگوی اقتصاد همچنین در مورد آزادسازی لوازم خانگی هم اعلام کرد که مسئولیت تنظیم بازار داخلی کشور به عهده وزارت صمت است. حتما حمایت کردن از تولیدکنندگان داخلی که یک رکن اقتصاد مقاومتی هستند مهم است، آن هم به ویژه در شرایط خاصی که باید ارزبری را کاهش دهیم. اما اگر تقاضای داخل مازاد باشد و تولید داخل نتواند به آن پاسخ دهد، وزارت صمت حتما تدابیر لازم را برای پاسخ دادن به نیاز مازاد بازار از طریق واردات به کار خواهد گرفت.

 ادغام صندوق‌های بازنشستگی در برنامه دولت نیست

احسان خاندوزی در خصوص ادغام صندوق‌های بازنشستگی گفت: بنابر اطلاع من هیچ کدام از صندوق‌های بازنشستگی بایکدیگر ادغام نخواهند شد اما اصلاح مدیریت در برنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای صندوق کشوری و شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی چندین ماه است که در دستور کاراین وزارت خانه بوده و پیگیری می‌شود.

شرایط تورمی ۶ سال اخیر را انکار نمی‌کنیم 

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم بنایی بر انکار واقعیت‌های اقتصادی ندارد؛ ادامه داد: فشاری که تورم در طول ۶ سال اخیر به زندگی مردم وارد کرده است غیرقابل انکار و واقعیت دردناکی است. دولت سیزدهم تلاش کرده که وضعیت رکود تورمی موجود در اقتصاد ایران را با مثبت نگه داشتن رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و مهار رشد نقدینگی ترمیم کند.

او در ادامه اظهار داشت: دولت با اجرای کالابرگ الکترونیک، در راستای حمایت از سبد معیشتی خانوار، اقلام معیشتی تحت پوشش خود را افزایش داد. مجموع این اقدامات توانست تورم گروه خوراکی‌ها را از ۷ درصد در پایان سال گذشته طی یک روند نزولی به ۱ درصد برساند.

افزایش بیش از حد دستمزد منجر به شکل‌گیری شغل غیر رسمی می‌شود

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به نظر دولت برای افزایش حداقل دستمزدها گفت: افزایش حداقل دستمزد برای طبقات کارگران در شرایط تورمی قطعا درست است، اما این افزایش نباید منجر به تخریب فضای شغلی کارگران باشد. زیرا افزایش بیش از اندازه حداقل دستمزد می‌تواند منجر به شکل‌گیری شغل غیر رسمی شود. قطعا جامعه کارگری این موارد را در نظر دارند. با این رویکرد دولت هیچ مخالفتی با افزایش دستمزدها ندارد.