به گزارش اکوایران، مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده را تا آذر 1402 به روزرسانی کرده است. بر اساس این آمار، نرخ تورم ماهانه در آذر ماه نسبت به آبان افزایش یافته و به بالاترین سطح خود از فروردین سال جاری تا کنون رسیده است. تورم نقطه به نقطه نیز از روند مشابهی پیروی کرده و با افزایش مواجه شده است. در مقابل، نرخ سالانه این شاخص نسبت به آبان در سطح پایین‌تری قرار گرفته است.

از شواهد آماری پیداست که علت افزایش تورم ماهانه و نقطه‌ای، بالا رفتن تورم اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانیات بوده است.

021006

رونمایی مرکز آمار از تورم آذر 1402؛ خوراکی‌ها متهم اصلی افزایش تورم

طبق داده‌های مرکز آمار، تورم ماهانه از 2.2 درصد در آبان امسال به 2.9 درصد در آذر ماه رسیده است. این نرخ، پس از فروردین ماه دومین رکورد تورم ماهانه در سال 1402 محسوب می‌شود.

تورم نقطه به نقطه نیز در آذر ماه روی ایستگاه 40.2 درصد ایستاده است. به عبارت دیگر، مردم برای خرید یک سبد یکسان از کالا و خدمات در آذر سال جاری 40.2 درصد بیش‌تر از آذر سال گذشته هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه در آبان ماه کمتر از این نرخ و برابر با 39.2 درصد بوده است. بنابراین تورم نقطه‌ای آذر نسبت به ماه قبل با افزایش مواجه شده است. شواهد آماری نشان می‌دهد که علت اصلی افزایش تورم ماهانه و نقطه‌ای، افزایش قیمت کالاهای خوراکی،‌ آشامیدنی و دخانیات است.

در مقابل، نرخ سالانه تورم مصرف‌کننده در آذر ماه کاهشی شده است. به بیان دقیق‌تر، تورم سالانه از 44.9 درصد در آبان به 44.4 درصد در آذر ماه نزول کرده است.