به گزارش اکوایران: اسماعیل برات، معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با اعلام صدور نرخنامه‌های گردشگری به صورت الکترونیکی برای نخستین‌بار، گفت: با صدور نرخنامه الکترونیکی علاوه‌بر مزایای آماری، سرعت و دقت در نظارت بر عرضه خدمات گردشگری افزایش یافته و به تبع، کنترل بر نرخنامه‌ها و برخورد با تخلفاتی همچون گران‌فروشی سریع‌تر انجام خواهد شد.

برات در ادامه توضیح داد: در سامانه جانا برای هر یک از تأسیسات گردشگری بسته به اینکه چه نوع خدماتی ارائه می‌دهند، فرآیندی مستقل و در عین حال پیوسته در نظر گرفته شده است، به این مفهوم که امکان افزودن هر نوع خدمت و ثبت نرخ در کنار سایر خدمات فراهم است.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در خصوص افزایش نرخ تاسیسات گردشگری که موفق به دریافت گواهینامه کیفیت استاندارد خدمات شده‌اند، گفت: سقف افزایش این نرخ، حداکثر ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته در نظر گرفته شد. سقف افزایش نرخ آن دسته از تأسیسات گردشگری مشمول طرح تطبیق شامل هتل، هتل آپارتمان، متل، سفره‌خانه سنتی، اقامتگاه بوم‌گردی، اقامتگاه سنتی، مهمانپذیر و واحد پذیرایی بین‌راهی که در چرخه ارزیابی قرار گرفته‌اند، اما تاکنون به دریافت گواهینامه کیفیت موفق نشده‌اند و همچنین سایر تأسیسات گردشگری فاقد ضابطه، حداکثر ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است.

او در ادامه اضافه کرد: تأسیسات گردشگری که بدون عذرموجه در چرخه ارزیابی قرار نگرفته‌اند، هیچ‌گونه افزایش نرخی نخواهند داشت و در صورت موجه بودن این افزایش حداکثر ۱۵ درصد خواهد بود.

این مقام مسئول وزارت گردشگری و صنایع دستی، در خصوص دریافت حق سرویس نیز تاکید کرد: بنا بر آئین‌نامه دریافت حق سرویس مصوب ۱۳۷۶، تا سقف ۱۵ درصد، دریافت حق سرویس صرفاً در هتل‌ها و مهمانسراها و واحدهای زیرمجموعه آن‌ها مجاز بوده و دریافت آن در سایر تأسیسات گردشگری فاقد وجاهت است.

برات همچنین تصریح کرد: هزینه اقامت کودکان تا ۲ سال، رایگان و ۲ تا ۱۲ سال در صورت استفاده نکردن از سرویس اضافه، نیم‌بها محاسبه می‌شود. همچنین نرخ اتاق برای مهمانان، چه ایرانی، خارجی بر مبنای ریال است.