به گزارش اکوایران، بر اساس آمارهایی که بانک مرکزی منتشر کرده، تورم تولیدکننده ماهانه در آذر امسال در سطح پایین‌تری نسبت به آذر سال گذشته قرار گرفته است. به عبارت دیگر، تورم تولید ماهانه همزمان با روزهای پایانی پاییز کاهش یافته است. تورم تولیدکننده، تغییرات قیمت کالاها را از درب کارخانه و پیش از رسیدن به بازار مصرف نشان می‌دهد.

تورم تولیدکننده هم به صورت کلی و هم به تفکیک بخش‌های اقتصادی ارائه می‌شود. اگر چه آمارها حاکی از کاهش تورم تولیدکننده کل است اما برخی گروه‌ها رویه دیگری را در پیش گرفته‌اند. به بیان دقیق‌تر، در آذر سال جاری تورم تولیدکننده ماهانه در گروه‌های «کشاورزی»، «هتل و رستوران» و «آموزش» نسبت به آذر سال گذشته افزایش یافته است. این افزایش در گروه آموزش شدیدتر از سایرین بوده است.

در سوی دیگر ماجرا، تورم تولیدکننده ماهانه در گروه‌های «صنعت»، «حمل‌ونقل و انبارداری»، «بهداشت و مددکاری» و «سایر فعالیت‌های خدماتی» نسبت به آذر سال گذشته با کاهش روبرو شده و بیش‌ترین اُفت را نیز گروه صنعت تجربه کرده است.

تورم تولیدکننده، تورم پیشران

تورم تولیدکننده یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که نشان می‌دهد قیمت کالاها پشت درب کارخانه و پیش از رسیدن به بازار مصرف چقدر تغییر کرده است. به همین دلیل گفته می‌شود این نرخ ماهیت پیش‌بینی‌کننده دارد. برای مثال در اغلب اوقات و در خصوص بیش‌تر کالاها زمانی که قیمت تولید افزایش می‌یابد پس از یک بازه زمانی اثر این افزایش به بازار مصرف منتقل شده و قیمت بازاری کالاها نیز با افزایش مواجه می‌شود.

 این نرخ را می‌توان به چند صورت ارائه کرد که یکی از آن‌ها به صورت ماهانه است. تورم تولیدکننده ماهانه نشان می‌دهد که در هر ماه قیمت کالاها در مبدأ تولید چند درصد نسبت به یک ماه قبل تغییر کرده است. اگر این رقم مثبت باشد نشان می‌دهد که قیمت‌ها افزایش یافته و اگر منفی باشد خبر از کاهش قیمت‌ها دارد.

کاهش تورم تولیدکننده در انتهای پاییز 1402

داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که تورم تولیدکننده ماهانه در آذر سال جاری 1.6 درصد بوده است. این نرخ در آذر سال گذشته 2 درصد بوده و بر این اساس می‌توان گفت که نرخ ماهانه این شاخص 0.4 واحد درصد کاهش یافته است. کاهش این نرخ به این معنا نیست که قیمت‌ها در مبدأ تولید کاهش یافته‌اند بلکه نشان می‌دهد قیمت‌ها با سرعت کمتری نسبت به آذر سال گذشته بالا رفته‌اند.

این نرخ مربوط به شاخص کل است و تغییرات قیمت همه کالاها و خدمات در اقتصاد را در بر می‌گیرد. می‌توان تورم تولیدکننده هر بخش اقتصادی را به طور مجزا نیز بررسی کرد. این بخش‌ها شامل «کشاورزی»، «صنعت»، «حمل‌ونقل و انبارداری»، «هتل و رستوران»، «اطلاعات و ارتباطات»، «آموزش»‌، «بهداشت و مددکاری اجتماعی» و «سایر فعالیت‌های خدماتی» است.

021103

«آموزش»، پرشتاب در تورم تولیدکنندگان

بانک مرکزی تورم تولیدکننده ماهانه در بخش کشاورزی را 4.7 درصد اعلام کرده است. این رقم مربوط به آذر سال جاری است. داده‌های مربوط به سال گذشته نشان می‌دهد که این نرخ در آذر 1401 برابر با 1.3 درصد بوده است. بنابراین تورم تولیدکننده ماهانه در بخش کشاورزی در انتهای پاییز امسال افزایش یافته است. به عبارت دیگر، محصولات کشاورزی، ماهیگیری و جنگلداری در بدو تولید طی آذر سال جاری 4.7 درصد نسبت به آبان ماه افزایش قیمت پیدا کرده‌اند.

همچنین، تورم تولیدکننده ماهانه در گروه «آموزش» نیز 5.3 درصد برآورد شده است در حالی که در آذر سال گذشته این رقم کمتر از 0.5 درصد بوده است. بنابراین شدیدترین افزایش تورم تولید ماهانه از میان گروه‌ها به نام «آموزش» ثبت شده است.

این نرخ در گروه «هتل و رستوران»‌ نیز با افزایشی جزئی همراه بوده به طوری که از 2.1 درصد در آذر سال گذشته به 2.2 درصد در آذر سال جاری رسیده است.

اُفت تورم تولید ماهانه در «حمل‌ونقل و انبارداری»

از میان سایر گروه‌های اقتصادی، تورم تولیدکننده ماهانه در «صنعت»، «حمل‌ونقل و انبارداری»، «بهداشت و مددکاری اجتماعی» و «سایر فعالیت‌های خدماتی» نسبت به آذر سال گذشته با کاهش مواجه شده است.

به بیان دقیق‌تر، تورم ماهانه تولید در گروه صنعت در آذر سال جاری 0.8 درصد برآورد شده در حالی که در آذر سال گذشته 1.9 درصد بوده است. این نرخ با 2.4 واحد درصد کاهش برای گروه حمل‌ونقل و انبارداری به 0.6 درصد رسیده است. تورم تولید ماهانه بهداشت و مددکاری اجتماعی و سایر فعالیت‌های خدماتی نیز به ترتیب 1.3 درصد و 3 درصد در آذر امسال ثبت شده است.