به گزارش اکو ایران، بانک مرکزی آمار جدید شاخص بهای تولیدکننده مربوط به آذر 1402 را منتشر کرد. شاخص بها یا قیمت تولیدکننده تغییر در قیمت کالاها را بلافاصله پس از تولید یعنی قیمت آن‌ها در کارخانه را نشان می‌دهد. به همین دلیل به آن شاخص قیمت عمده‌فروشی نیز گفته می‌شود. بنابراین این شاخص می‌تواند تورم کالاهای مصرفی را پیش‌بینی کند.

 در بررسی‌های آماری تمام کالاها و خدمات تولیدی در اقتصاد به 7 دسته تقسیم می‌شوند که یکی از آن‌ها گروه صنعت است که تمام کالاهای صنعتی را در بر می‌گیرد. تورم ماهانه این گروه در آذر امسال برابر با 0.8 درصد بوده است. در این گروه 22 زیرگروه اصلی وجود دارد که بیشترین تورم ماهانه برای زیرگروه فراورده‌های لاستیکی و پلاستیکی بوده است. همچنین مقایسه تورم ماهانه نسبت به آذر سال گذشته نیز نشان می‌دهد این فراورده‌ها بیشترین رشد تورم ماهانه در یک سال اخیر را داشته‌اند.

 در این گزارش تورم ماهانه صنعت و زیرگروه‌های آن و تغییر آن در یک سال گذشته بررسی شده است.

تورم نزدیک به 13 درصدی پلاستیک‌ها در یک ماه

 شاخص بهای تولیدکننده میانگینی از قیمت کالاهای تولید شده بلافاصله پس از تولید در کارخانه را محاسبه می‌کند، یعنی پیش از اینکه به دست خرده‌فروش‌ها برسد. بنابراین تغییرات این شاخص همان تورم تولیدکننده را نشان می‌دهد. و به عبارت دیگر تورم از نگاه تولیدکننده است.

 مطابق آمار بانک مرکزی در ماه پایانی پاییز سال جاری تورم ماهانه تولیدکننده صنعت برابر با 0.8 درصد بوده است. یعنی قیمت کالاهای صنعتی در مبدأ تولید 0.8 درصد نسبت به ماه آبان رشد کرده است. این میزان تغییر می‌تواند تحولات کوتاه‌مدت در تولید را نشان دهد.

 این گروه 22 زیرگروه اصلی دارد که در میان آن‌ها تورم ماهانه تولیدکننده 16 گروه مثبت بوده که در این میان بیشترین تورم برای زیرگروه فراورده‌های لاستیکی و پلاستیکی برابر با 12.8 درصد بوده است. پس از آن نیز تولیدات پوشاک با 2.7 درصد و تولیدات محصولات رایانه‌ای، الکترونیکی و نوری با 2.4 درصد بیشترین تورم ماهانه را تجربه کردند. بنابراین می‌توان انتظار داشت تورم این کالاها وقتی به دست مصرف‌کننده می‌رسد نیز با مقداری افزایش همراه باشد.

 از سوی دیگر تورم ماهانه تولیدکننده سه زیرگروه در آذر افت کرده که بیشترین افت مربوط به زیرگروه تولید کک و فراورده‌های حاصل از پالایش نفت برابر بوده که شاخص آن 0.4 درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است.

 همچنین تغییر تورم ماهانه کالاهای صنعتی تولیدشده نسبت به آذر سال گذشته حاکی از این است که کالاهای ساخته شده از لاستیک و پلاستیک بیشترین رشد در تورم ماهانه را تجربه کرده‌اند.

photo_2024-01-24_15-20-15

افت 9.1 درصدی تورم ماهانه داروها نسبت به سال گذشته

 تغییر تورم ماهانه می‌تواند نشان دهد که وضعیت تغییرات قیمت تولیدات صنعتی در آذر امسال نسبت به آذر سال گذشته در چه وضعی بوده است.

 بررسی این تغییر نشان می‌دهد تورم ماهانه تولیدکننده کل گروه صنعت در آذر 1401 برابر با 1.9 درصد بوده که در آذر سال جاری به 0.8 رسیده است. بنابراین 1.1 واحد درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. این کاهش در 14 زیرگروه صنعت نیز قابل مشاهده است. به طوری که زیرگروه تولید داروها و فراورده‌های دارویی شیمیایی و گیاهی با 8.3 درصد بیشترین افت تورم ماهانه را در این یک سال داشته‌ است. تورم ماهانه این زیرگروه در آذر سال گذشته برابر با 9.1 درصد بوده است. تجهیزات برقی با کاهش 5 درصدی و تولید کک و فراورده‌های حاصل از پالایش نفت با کاهش 3.5 درصدی تورم ماهانه نیز گروه‌های دیگری بوده‌اند که تورم ماهانه آن‌ها نسبت به انتهای پاییز سال قبل کاهش یافته است.

 این در حالی است که تورم ماهانه تولیدکننده در هفت زیرگروه صنعت رشد کرده است. به طوری که بیشترین رشد مربوط به فراورده‌های لاستیکی و پلاستیکی بوده که نسبت به آذر سال قبل 10.8 افزایش داشته است. تورم ماهانه تولیدکننده این زیرگروه در آذر 1401 برابر با 2 درصد بوده است. همچنین تولید کاغذ و فراورده‌های آن و تولید محصولات رایانه‌ای و الکترونیکی دیگر گروه‌هایی بوده‌اند که تورم آن‌ها افزایش یافته است.

photo_2024-01-24_15-20-19