به گزارش اکوایران، طبق تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف کننده در دی ماه سال جاری، ۱۱ گروه کالایی و خدماتی رکورد بیشترین سطح تورم سالانه و ۱۰ گروه کالایی رکورد کمترین سطح تورم سالانه را به ثبت رسانده‌اند.

بر اساس این آمار، تورم سالانه در دی ماه سال جاری۴۳.۶ درصد بوده که کمترین نرخ خود را از دی ماه سال ۱۴۰۱ تا کنون تجربه کرده است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد کالاهایی مانند «گوشت قرمز و گوشت مرغ»، «آموزش» و «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها» رکورد ۱۰ ساله بیشترین نرخ تورم سالانه و کالاهایی مانند «نان و غلات» و «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» رکورد کمترین نرخ تورم سالانه را در دی ماه تجربه کرده‌اند.

گوشت قرمز در قله تورم سالانه

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران سه گروه کالایی و خدماتی «گوشت قرمز و گوشت مرغ»، «آموزش» و «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها» رکورد ۱۰ ساله به ثبت رسانده است. بر این اساس تورم سالانه دی ماه امسال در کالای «گوشت قرمز و مرغ» به ۹۴.۵ درصد، در خدمت «آموزش» به ۳۶.۱ درصد و در کالای «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها» به ۳۸.۷ درصد رسیده که هر سه بالاترین سطح از فروردین ۹۲ تا کنون را داشته است.

علاوه بر این سه، بیشترین زمان رکورد را تجربه کرده است ۸ مورد دیگر نیز رکورددار تورم سالانه در دی ماه امسال بوده است.

برای مثال «خدمات حمل و نقل عمومی» تورمی معادل ۵۶.۸ درصد را به ثبت رسانده که از اسفندماه سال ۱۳۹۶ تا کنون بی سابقه بوده است.

همچنین بخش «ارتباطات» تورم سالانه ۱۹.۵ درصد را تجربه کرده که از دی ماه سال ۱۳۹۸ بالاترین سطح بوده است. علت این تورم را می‌توان گران کردن بسته‌های اینترنت همراه در ماه گذشته دانست.

اما تمام ماجرا به این نقطه ختم نمی‌شود. نزدیک به ۹ گروه کالایی کمترین تورم سالانه را در دی‌ماه امسال تجربه کرده‌اند که در ادامه به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

021108

رکورد پایین‌ترین سطح تورم سالانه از دی ماه سال گذشته تا دی ماه امسال

تورم سالانه در دی ماه سال جاری ۴۳.۶ درصد به ثبت رسیده است. بررسی این آمار نشان می‌دهد دولت توانسته تورم سالانه را به پایین‌ترین سطح از دی ماه سال گذشته تا کنون برساند. این رکورد در ۹ گروه کالایی نیز دیده می‌شود.

به عنوان مثال کالای «نان و غلات» در دی ماه امسال پایین‌ترین تورم سالانه را در ۵۵ ماه گذشته تجربه کرده است. به بیان دیگر تورم سالانه این کالا معادل ۲۷.۸ درصد بوده که از خرداد سال ۹۸ تا کنون پایین‌ترین سطح را داشته است.

این آمار برای «شیر، پنیر و تخم مرغ» نیز جالب توجه است. تورم سالانه در این گروه کالایی معادل ۴۰ درصد بوده که از آذر ماه سال ۱۳۹۹ پایین‌ترین سطح را داشته است.

«روغن‌ها و چربی‌ها» نیز این رکورد را تجربه کرده‌اند. طبق آمار، تورم سالانه دی ماه در این گروه کالایی به ۳۲.۳ درصد رسیده است. این نرخ از دی ماه سال ۱۳۹۹ تا کنون کمترین تورم سالانه در گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» بوده است.

021108