به گزارش اکوایران، بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از تورم تولیدکننده در پاییز ۱۴۰۲، تورم تولیدکننده فصلی و نقطه به نقطه کشور در پاییز امسال نسبت به تابستان کاهش یافته است. از سوی دیگر اما تورم تولیدکننده سالانه کشور با افزایش در پاییز نسبت به تابستان مواجه شده است.

بر اساس این آمارها تورم تولیدکننده فصلی کشور در پاییز امسال به پایین ترین سطح از بهار سال ۱۴۰۱ تا پاییز ۱۴۰۲ رسیده است.

علت اهمیت تورم تولیدکننده

تورم تولیدکننده به معنای افزایش سطح قیمت در ابتدای زنجیره تولید است. به عبارتی افزایش قیمت نهاده‌های تولید در یک کشور به معنای تورم تولیدکننده خواهد بود. از دید کارشناسان اقتصادی این تورم از اهمیت بالایی برخوردار است. علت اهمیت آن نیز به انتقال تورم تولیدکننده به تورم مصرف کننده بازمیگردد.

به عبارتی زمانیکه قیمت در کارخانه و سر زنجیره تولید افزایش می‌یابد به مرور زمان با یک فاصله زمانی این افزایش قیمت خود را به محصول نهایی رسانده و باعث افزایش قیمت در محصول نهایی می‌شود.

لذا می‌توان انتظار داشت رفتار تورم تولیدکننده در یک اقتصاد، رفتار تورم مصرف‌کننده را تعیین کند. به همین دلیل افزایش یا کاهش در این تورم می‌تواند سیگنالی به بازار مصرف در یک اقتصاد باشد.

سقوط تورم تولیدکننده فصلی در پاییز

آخرین داده‌های مرکز آمار حاکی از آن است که تورم تولیدکننده فصلی کشور در پاییز ۱۴۰۲ نسبت به تابستان ۳ واحد درصد کاهش یافته است. بر این اساس تورم تولیدکننده فصلی در تابستان ۱۴۰۲ معادل ۹.۳ درصد بوده که با کاهش  به ۶.۳ درصد در پاییز رسیده است.

همچنین باید عنوان کرد که این نرخ پایین‌ترین نرخ تورم تولیدکننده فصلی از بهار ۱۴۰۱ تا پاییز ۱۴۰۲ بوده است.

021209

تورم نقطه به نقطه پاییز در ایستگاه ۴۳.۶ درصد

آمارهای این مرکز نشان می‌دهد تورم تولیدکننده نقطه به نقطه در تابستان در سطح ۴۵.۳ درصد بوده که با کاهش به ۴۳.۶ درصد رسیده است. به بیان دیگر قیمت تولید در پاییز سال جاری نسبت به این قیمت در پاییز سال گذشته ۴۳.۶ درصد افزایش یافته است.

021209

تورم سالانه همچنان در حال صعود

بر خلاف تورم تولیدکننده فصلی و نقطه به نقطه، روند تورم تولیدکننده سالانه صعودی بوده است. این تورم در تابستان معادل ۴۳.۲ درصد بوده که با افزایش ۰.۶ واحد درصدی به ۴۳.۸ درصد در پاییز امسال رسیده است. به بیان دیگر این تورم نشان می‌دهد میانگین قیمت در ۱۲ ماه منتهی به پاییز ۱۴۰۲ نسبت به میانگین قیمت در مدت مشابه سال گذشته، ۴۳.۸ درصد افزایش یافته است.