به گزارش اکوایران، داود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه در برنامه زنده تلویزیونی صف اول با اشاره به نرخ تورم نقطه به نقطه، اعلام کرد: آمار تورم نقطه به نقطه اسفند 1402 که آمارش در یکی دو روز گذشته منتشر شده است، به 32/3 درصد رسیده است؛ یعنی 22 واحد درصد کاهش در نرخ تورم نقطه به نقطه داشته‌ایم.

منظور در ادامه عنوان کرد: وقتی از کاهش تورم می‌گوییم، معنی‌اش گران‌نشدن قیمت‌ها نیست. معنی کاهش تورم این است که رشد قیمت‌ها کُند می‌شود و با شیب کمتری افزایش پیدا می‌کند.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: ما به دنبال این هستیم تا بتوانیم همین مسیر را ادامه بدهیم و وارد کانال 20 درصد شویم. کانال 20 درصد، عملا تورم بلندمدت اقتصاد ایران بوده است. با نگاهی به نرخ تورم کشور در سال‌های بعد از انقلاب، درمی‌یابیم که تورم معمولا بیش از 20 درصد بوده است؛ شاید تنها در سه یا چهار سال شاهد تورم تک رقمی بوده‌ایم.

او عنوان کرد که هدف‌گذاری ما این است که در پایان برنامه هفتم توسعه بتوانیم به تورم تک رقمی برسیم.

تاکید بر انتقال مدیریت بنگاه‌ها به مردم

منظور در برنامه زنده تلویزیونی صف اول عنوان کرد: باید در دولت به این سمت حرکت کنیم که مدیریت بنگاه‌هایی که حجم بیشتر درصد مالکیت آنها مربوط به مردم است، به خود مردم منتقل شود. نباید این چنین باشد که دولت بتواند با سهام مدیریتی که در اختیار دارد، عملا اختیار آن‌ها را نیز در اختیار داشته باشد.

او تصریح کرد: شرکت دولتی، شرکتی است که بیش از 50 درصد سهامش در اختیار دولت باشد. ما شرکت‌هایی داریم که سهام دولت در آنها کمتر از 50 درصد است اما مدیریت آنها و تعیین هیئت مدیره و مدیرعامل آنها عملا توسط دولت -وزرا یا معاونین رییس جمهور- تعیین می‌شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: ما در بحث خصوصی‌سازی، گام مهمی باید برداریم؛ و آن این است که به تدریج این روند مدیریتی دولت را قطع کنیم. اعمال مدیریت از طرف دولت بر این بنگاه‌ها باید کاهش بدیم. این امر، یک امر اجرایی است و با تصمیمی در سازمان خصوصی‌سازی گرفته می‌شود، قابل انجام است. ما در سال 1403 بر اجرایی شدن این موضوع تاکید خواهیم کرد. 

او همچنین به بازدید رهبری از نمایشگاه واحدهای تولیدکننده و صنعتی اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب در این بازدید تاکید کردند که اگر دولت مالکیت را منتقل کرده است، باید مدیریت را هم انتقال دهد.