به گزارش اکوایران، نرخ تورم یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که هر ماه توسط مرکز آمار اعلام می‌شود. آخرین گزارشی که از این شاخص در دسترس است به اسفند 1402 مربوط می‌شود که یکم فروردین ماه سال 1403 از وبسایت مرکز آمار منتشر شد.

بر اساس این گزارش، از میان 31 استان کشور، نرخ تورم ماهانه در 28 استان نسبت به بهمن ماه افزایش یافته است. در این میان، بالاترین نرخ تورم مربوط به سه استان قم، سمنان و قزوین بوده است. در سوی دیگر این رده‌بندی، استان‌های لرستان، کرمانشاه و بوشهر با کمترین تورم ماهانه قرار گرفته‌اند. بررسی‌های بیش‌تر نشان می‌دهد که از میان کل استان‌های کشور، تورم ماهانه استان اردبیل نسبت به سایر استان‌ها بیش‌تر افزایش یافته است. در مقابل، این نرخ در استان‌های البرز، فارس و هرمزگان با کاهش روبرو بوده است.

31 استان در قاب تورمی 1402

طبق آخرین گزارش منتشرشده از تورم توسط مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه در کل کشور طی اسفند 1402 برابر با 2 درصد بوده است. به عبارت دیگر، خانوارهای کل کشور در ماه پایانی سال برای خرید یک سبد یکسان از کالا و خدمات 2 درصد بیش‌تر از بهمن ماه هزینه کرده‌اند. این نرخ نسبت به تورم ماهانه بهمن با افزایش 0.5 واحد درصدی روبرو بوده است. البته این رقم به میانگین کل کشور اشاره دارد و وضعیت تورم در هر استان ماجرای متفاوتی دارد.

از میان 31 استان کشور، 13 استان تورم ماهانه بالاتری نسبت به میانگین کل کشور داشته‌اند. بالاترین تورم ماهانه به ترتیب مربوط به سه استان قم، سمنان و قزوین بوده است. به بیان دقیق‌تر، این نرخ در قم 2.6 درصد و در دو استان دیگر 2.5 درصد به ثبت رسیده است. در سوی دیگر این طیف، استان‌هایی با تورم کمتر قرار گرفته‌اند. به طور کلی، 13 استان تورم ماهانه کمتری نسبت به میانگین کل کشور داشته‌اند. همچنین، کمترین تورم ماهانه مربوط به استان‌های لرستان، کرمانشاه و بوشهر بوده است. به بیان دقیق‌تر، این نرخ در لرستان و کرمانشاه 1.1 درصد و در بوشهر 1.2 درصد ثبت شده است.

بجز نرخ تورم ماهانه که به تنهایی درک خوبی از وضعیت تغییر قیمت‌ها در هر استان ایجاد می‌کند، بررسی نوسانات این نرخ نیز اهمیت دارد. به همین جهت تورم ماهانه استان‌ها در اسفند 1402 با همین نرخ در بهمن ماه نیز مقایسه شده است.

030115

فراز و فرود تورم ماهانه در استان‌های کشور

از میان 31 استان کشور، تورم ماهانه در 28 استان طی اسفند ماه بالاتر از بهمن بوده و تنها در 3 استان با کاهش مواجه شده است.

شدیدترین سطح این افزایش در استان اردبیل دیده شده است. تورم ماهانه این استان در اسفند ماه 1.5 واحد درصد نسبت به بهمن بالاتر رفته و به 2.3 درصد رسیده است. همین افزایش سبب شده تا اردبیل در جایگاه پنجم از نظر بالاترین تورم ماهانه قرار گیرد.

این نرخ در استان‌ گلستان نیز نسبت به سایر استان‌ها بیش‌تر بالا رفته است. به بیان دقیق‌تر، میزان این افزایش 1.4 واحد درصد بوده و باعث شده تا تورم ماهانه این استان به 2.3 درصد برسد. در مقابل، تورم ماهانه در 19 استان کمتر از یک واحد درصد افزایش یافته است.

البته همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، سه استان نیز با کاهش تورم ماهانه نسبت به بهمن ماه روبرو بوده‌اند. این نرخ در استان فارس 0.3 واحد درصد، در استان هرمزگان 0.2 واحد درصد و در استان البرز 0.1 واحد درصد نسبت به بهمن کاهش یافته است.

030115