به گزارش اکوایران، گاز طبیعی یکی از مهمترین کالاهای استراتژیک در اقتصاد جهانی است. کالایی که در صورت کمبود می‌تواند یک کشور را دچار آسیب‌های جدی کند. حال ممکن است این سوال پیش بیاید که محل استفاده این کالا در چرخه اقتصاد کجاست؟ چرا کمبود این کالای استراتژیک می‌تواند کشورهای مختلف را با چالش مواجه کند؟

در پاسخ باید گفت گاز طبیعی در گرمایش، پخت و پز ، تولید برق و به عنوان یک ماده اولیه شیمیایی در ساخت پلاستیک و سایر مواد شیمیایی آلی مهم تجاری کاربرد دارد. البته باید گفت این‌ها تنها بخشی از موارد استفاده این کالا در چرخه اقتصاد است.

در نتیجه کشوری که دارای ذخایر بیشتری از گاز طبیعی است می‌تواند دست بالا را در تجارت جهانی و چرخه تولید داشته باشد.

در گزارش اول به این موضوع پرداختیم که سهم ذخایر گاز کشورهای مختلف در جهان به چه صورت بوده است؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که سهم ذخایر گاز کشورهای خاورمیانه به چه شکل است؟  و این کالای استراتژیک به چه صورت در این منطقه تقسیم شده است؟

جایگاه اول ایران در حجم ذخایر گازی کشورهای خاورمیانه

در این گزارش از آمارهای اوپک برای بررسی سهم ذخایر گاز کشورهای خاورمیانه استفاده شده است. بررسی‌های اوپک نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲ سهم ذخایر گاز ایران در خاورمیانه به ۴۱ درصد رسیده است. سهمی که جایگاه اول را از آن ایران کرده است.

بر اساس این آمارها در جایگاه دوم پس از ایران، کشور قطر قرار گرفته که  ۲۹ درصد از سهم ذخایر گاز خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. این کشور با وجود مساحت کمتری که نسبت به کشورهای مهم منطقه دارد میزان ذخایر زیادی را در خود جای داده است.

030121

در جایگاه سوم نیز کشور عربستان سعودی قرار دارد: این کشور توانسته پس از قطر ۱۲ درصد از ذخایر گاز طبیعی خاورمیانه را به خود اختصاص دهد.

جایگاه چهارم در این آمار متعلق به امارات متحده عربی است که ۱۰ درصد از ذخایر گاز طبیعی خاورمیانه را داشته و در جایگاه پس از آن کشور عراق قرار گرفته که ۵ درصد از این ذخایر را در اختیار دارد.

وقتی به آمار دقیق‌تر نگاه می‌کنیم و موشکافانه بررسی انجام می‌دهیم مشاهده میکنیم که ایران به تنهایی به اندازه دو کشور قطر و عربستان سعودی، ذخایر گاز طبیعی داشته و مهمترین کشور منطقه از نظر این ذخایر تجدید ناپذیر و استراتژیک است.