به گزارش اکوایران، یکشنبه، ۱۹ فروردین ماه، برخی از رسانه‌ها از خودکشی یک جوان ۳۲ساله که نامش «ساسان» بود، خبر دادند. او تا چند ماه پیش به عنوان پرستار طرحی بیمارستان امام خمینی کرمانشاه، در بخشِ مسمومیت، یعنی همان بخشی که با «خودکشی» در ارتباط است، کار می‌کرد. دوستان و همکارانش گفته‌اند که «ساسان بعد از عدم تمدیدِ قراردادش و به دلیلِ فشارهای روحی به زندگی خود پایان داده است.» 

در اطلاعیه صادره از سوی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه آمده است: پیرو انتشار برخی شایعات در خصوص درگذشت غم انگیز پرستار و همکار سابق بیمارستان امام خمینی(ره) به اطلاع می‌رساند طبق قانون وزارت بهداشت، مدت زمان طرح نیروی پرستاری 24 ماه می‌باشد و با شرایط خاص و نیاز سیستم تا 53 ماه زمان طرح قابلیت تمدید دارد.

پرستار ارجمند فوت شده حداکثر زمان طرح را براساس قانون به مدت 53 ماه طی نموده اند و در تاریخ 1402/7/20 پایان طرح ایشان اعلام شده است. جهت استحضار اذهان عمومی اعلام می‌شود، فوت این پرستار هیچ گونه ارتباطی به مسائل کاری و طرح ایشان نداشته است.

از فعالان فضای مجازی خواهشمند است جهت رعایت حال و شأن خانواده متوفی از انتشار اطلاعات فاقد اعتبار و بی‌اساس خودداری نمایند و اخبار موثق را از منابع رسمی و معتبر دریافت نمایند.

خبر مرتبط
واکاوی مرگ پرستو: علت مرگ پزشک طرحی خودکشی اعلام شد

اکوایران: امروز دلیل مرگ پرستو بخشی پزشک طرحی، خودکشی اعلام شد، اتفاقی که در یک سال اخیر بارها و بارها توسط دستیاران و پزشکان ایرانی تکرار شد.

در چهارمین روز از سال جدید نیز خبر درگذشت پرستو بخشی، متخصص بیماری‌های قلب و عروق چهارم منتشر شد که 20 فروردین ماه، علت مرگ او نیز خودکشی اعلام شد. در سال‌های اخیر موجی از گزارش‌هایی از اقدام به خودکشی در میان پزشکان، پرستاران و دستیاران تخصصی پزشکی (رزیدنت‌ها) در حال رسانه‌ای شدن است. 

خودکشی به عنوان مشکل جدی سلامت عمومی، توجه هرچه بیشتر ما را می‌طلبد؛ اما متأسفانه پیشگیری و کنترل آن کار ساده‌ای نیست. انتشار مناسب اطلاعات و آگاهی بخشی عناصر اساسی در موفقیت برنامه‌های پیشگیری از خودکشی بسیار تاثیرگذار است.

سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۹۹ ، برنامه پیشگیری از خودکشی (SUPRE) را اجرا کرد. این کتابچه یکی از مجموعه منابع مهم و بخشی از SUPRE است که گروه‌های خاص حرفه‌ای و اجتماعی را که با موضوع پیشگیری از خودکشی در ارتباط هستند، مخاطب قرار می‌دهد. این کتابچه در صدد برقراری ارتباط طولانی و متنوع زنجیره گسترده‌ای از افراد و گروه‌ها از جمله متخصصان بهداشت ،مربیان سازمانهای اجتماعی،دولت‌ها، قانون‌گذاران، رابطان اجتماعی، خانواده‌ها و جوامع است.

خبر مرتبط
سرانجام نامه به وزارت بهداشت درباره خودکشی دستیاران

وحید شریعت، رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران، از سرانجام نامه‌ به وزارت بهداشت و رییس جمهوری درباره خودکشی دستیاران پزشکی گفت. دستیارانی که به گفته او میزان خودکشی‌شان براساس آخرین تخمین‌ها سه تا 5 برابر جمعیت عمومی است.

27 درصد از پرستاران در ایام کرونا افکار خودکشی داشتند

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، در خصوص مرگ این جوان ۳۲ساله به «ایلنا» می‌گوید: ایشان یک پرستارِ طرحی بود و در ایام کرونا و تا همین اواخر هم طرحش تمدید شده بود اما از چند ماه پیش، دیگر قراردادِ این پرستار تمدید نشد و بعد از آن مدتی بیکار ماند و بعد هم متاسفانه به زندگی خود پایان داد. 

شریفی مقدم در ادامه به چندوجهی بودن موضوع خودکشی اشاره کرده و برای آن عوامل درونی و بیرونی متصور می‌شود. او ادامه می‌دهد: طبق برخی پژوهش‌ها آمار تمایل به خودکشی در ایام کرونا بالاتر رفته است. به طور مثال در ملایر پژوهشی در ایام کرونا صورت گرفت که طبق این پژوهش، بیش از ۲۷ درصد از پرستاران افکارِ خودکشی و بیش از ۹ درصد هم آمادگی برای خودکشی داشتند. 

آمار دقیقی از خودکشی پرستاران در دسترس نیست

دبیرکل خانه پرستار با اشاره به در دسترس نبودن آمار دقیقی در رابطه با خودکشیِ پرستاران، علت را این چنین بیان می‌کند: خودکشی از نظر فرهنگی در جامعه ما مذموم است و خانواده‎‌ها تمایلی به گزارش خودکشی ندارند. از طرفی، چون در صورتِ محرز شدنِ خودکشی برای بازماندگان، مستمری برقرار نمی‌شود، در نتیجه بسیاری تمایلی به بیان علتِ مرگِ عضو خانواده خود ندارند. 

شریفی مقدم به وضعیتِ بدِ پرستاران اشاره می‌کند و می‌گوید: عرصه بر پرستاران تنگ است و همه‌ی مسئولان در ایجادِ چنین فضایی مسئول هستند. در دورانِ کرونا پرستاران، شرایطِ بسیار سختی داشتند. آمار مرگِ پرستاران به علتِ کرونا در ایران بالا بود چون تعداد پرستاران کم بود و در ابتدای شیوع کرونا تجهیزاتِ لازم وجود نداشت. کرونا آثار بسیاری زیان‌باری بر جامعه پرستاری کشور گذاشت. پرستاران بیشترین مواجهه را با بیماران کرونایی داشتند و میزان استرس و اضطراب در این دوره برای آن‌ها بسیار شدید بود و تداوم این اضطراب و استرس گاهی به افسردگی می‌انجامد. 

خبر مرتبط
خروج نگران‌کننده کادر درمان از کشور/ وضعیت مهاجرت پزشکان چگونه است؟

اکوایران: موج مهاجرت در کشور هر روز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند و این امر پیامدهای منفی بسیاری را برای جامعه به همراه دارد. در این بین میزان مهاجرت پزشکان و کادر درمان نیز در حال افزایش است که یک تهدید بسیار جدی برای سیستم سلامت و اقتصاد کشور به حساب می‌آید.

وی ادامه می‌دهد: تعدادِ فوتیِ پرستاران جوانِ ما در سال ۱۴۰۲ زیاد بود، اما علتِ فوتِ آن‌ها به صورتِ دقیق مشخص نیست. گاهی به دلیلِ فشارِ کارِ بالا این اتفاق می‌افتد و متاسفانه گاهی هم ممکن است به دلیلِ اقدام به خودکشی باشد که همانطور که گفتم خیلی اوقات پنهان می‌ماند و ما اطلاعاتِ دقیقی از آمار نداریم.