به گزارش اکوایران، آخرین روزهایی که تعداد فوتی‌های کرونا در ایران تک‌رقمی بوده، مربوط به میانه اسفند 1401 بود اما بعد از آن اوج‌گیری موج جدید کرونا را شاهد بودیم، تا حدی که تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در هفته‌های اخیر گاه سه یا حتی چهار برابرِ آن زمان شده است.

این روند افزایشی در شرایطی رخ دادده که به اعتراف آمار و خود مسئولان وزارت بهداشت، خبری از واکسیناسیون کرونا نیست، میزان تزریق واکسن به پایین‌ترین حد خود رسیده و مدت‌هاست هیچ خبری درباره واردات واکسن یا توزیع آن در مراکز بهداشت، به گوش نرسیده است.

واکنش وزیر بهداشت البته متفاوت با نگرانی کارشناسان است و در حالی که طی هفته‌های اخیر هیچ حرفی از سیاست‌های کنترلی زده نشده، وضعیت واکسن مشخص نیست و هیچ نماینده‌ای هم وزیر را بابت این مسائل بازخواست نکرده، بهرام عین‌اللهی گفته: «کرونا چند مرحله دارد؛ ابتلا، بستری، بستریِ بدحال و مرگ. در مرحله اول آمار فوتی ها زیاد نیست، چراکه افراد بلافاصله پس از ابتلا جانشان را از دست نمی‌دهند. الان در مرحله دوم و سوم هستیم؛ یعنی مبتلایان بستری شدند و عده‌ای نیز بدحالند و به همین دلیل اگر در روزهای آتی مرگ و میر افزایش پیدا کند، دلیل بر این نیست که کرونا زیاد شده بلکه اینها آثار کرونای دو هفته گذشته است؛ بنابراین از پیک مرحله ابتلا عبور کرده‌ایم و در مرحله بستری هستیم.»

وزیر بهداشت البته بر لزوم تزریق واکسن کووید هم تاکید کرده و گفته است: «همواره تاکیدمان این است که حتی اگر اوضاع خوب شود، سالی یکبار، مانند آنفلوآنزا، واکسن کرونا زده شود.» با این حال تجربه دوران پرتنش کرونا ثابت کرده که صرفا حرف زدن و تاکید کردن هیچ دردی را از مردم دوا نمی‌کند و تاکید بر تزریق واکسن آن هم در شرایطی که نه مرکز جدیدی در موج اخیر معرفی شده، نه برای تزریق دُزهای جدید واکسن تبلیغ خاصی شده و نه حتی معلوم است که واکسن‌های موجود چه تعداد هستند و در کجا ساخته شده‌اند و چه میزان ذخیره وجود دارد.

همه این‌ها در شرایطی است که اغلب مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و کمتر افرادی در سطح شهر یا وسایل حمل و نقل عمومی مشاهده می‌شوند که همچنان از ماسک استفاده می‌کنند. خود مسئولان وزارت بهداشت هم ظاهرا دیگر دغدغه‌ای درباره کرونا ندارند و عملکرد موثری از آنها به چشم نمی‌خورد.

روند مبتلایان کرونا فروردین 1402

با توجه به اینکه در حال حاضر در موج هشتم کرونا به سر می‌بریم و حتی در برخی روزها تعداد مبتلایان کووید به بالای هزار نفر رسیده است و رفتار مردم و مسئولان در قبال آن، دیگر مانند قبل نیست، این موج در پایان فروردین فروکش می‌کند یا برای مدت طولانی‌تری ادامه خواهد داشت؟

در پاسخ، وزیر بهداشت فقط به این جمله بسنده کرده است که: «هم‌اکنون از نظر ابتلا به کرونا به بالای منحنی رسیده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود که تا آخر فروردین، موج کرونا حالت کاهشی پیدا کند». البته باید این را هم در نظر داشت که در تعطیلات نوروز سفرها و دید و بازدیدها و دورهمی‌های مردم افزایش قابل توجهی داشته و همه اینها هم بدون ماسک و فاصله‌گذاری انجام شده است؛ بنابراین یک احتمال دیگر هم این است که میهمانی ویروس کرونا طولانی‌مدت‌تر باشد.

حالا کمتر از یک هفته تا پایان فروردین، یعنی زمانی که وزارت بهداشت پیش‌بینی می‌کرد موج کرونا فروکش کند، باقی مانده و آمار میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران طی هفته‌های اخیر از روند کاهشی حکایت ندارد. البته نمودار تعداد مبتلایان معمولا در روزهای تعطیل وضعیت متفاوتی به خود می‌گیرد که ناشی از تعطیلی برخی مراکز درمانی، مراجعه کمتر بیماران به پزشک و آزمایشگاه و موضوعاتی از این دست دارد، اما روند فوتی‌های نشان می‌دهد که مسیر افزایشی هنوز پابرجاست.

در 25 روز گذشته از فروردین و در واقع از سال 1402 متوسط تعداد مبتلایان روزانه کرونا در ایران - طبق آمارهای رسمی وزارت بهداشت - حدود 876 نفر بوده و متوسط تعداد فوتی‌های روزانه هم حدود 28 نفر بوده است. این در حالی است که کمتر از دو ماه قبل، ابتلای روزانه کمتر از 100 نفر و میانگین تعداد فوتی‌های تک‌رقمی را در کشور تجربه می‌کردیم.

روند فوتی‌های کرونا فروردین 1402