صندوق بین المللی پول هشدار داد که چشم انداز رشد اقتصادی در پنج سال آینده، ضعیف‌ترین چشم انداز در سه دهه اخیر است و از کشورها خواست تا از چند تکه شدن اقتصاد که از تنش های ژیوپلتیکی ناشی می‌شود اجتناب کنند و در جهت افزایش بهره‌وری حرکت کنند.

کریستیالینا جورجیوا مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول در سخنرانی خود در واشنگتن گفت که رشد اقتصادی جهان از نگاه وام دهنده‌ی اضطراری در نیم دهه آینده حدود سه درصد است که کمترین میزان پیش بینی رشد میان مدت از سال ۱۹۹۰ و کمتر از میانگین ۳.۸ درصدی دو دهه گذشته است. میزان نرخ بهره در پیش بینی کاهش رشد اقتصادی بی تأثیر نیست.

مدیرعامل صندوق بین المللی پول اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۳ احتمالاً کمتر از سه درصد خواهد بود که این ادعا با پیش بینی ۲.۹ درصدی صندوق در ژانویه تطابق دارد.

صندوق بین المللی پول گفت که حدود نود درصد از اقتصادهای پیشرفته امسال شاهد کندی رشد اقتصادی خواهند بود زیرا سیاست‌های پولی سخت بر سطح تقاضا اثر می گذارد و فعالیت های اقتصادی در ایالات متحده و منطقه یورو را کاهش می‌دهد. این سازمان در یازده آوریل (۲۲ فروردین) قصد دارد گزارش دقیق‌تری از چشم انداز اقتصاد جهانی را در نشست مشترک بهاری خود با بانک جهانی ارائه کند.

حمله روسیه به اوکراین، تنش در روابط میان ایالات متحده و چین را افزایش داده است که منجر به تشدید بحران تورم جهانی و برانگیختن گرسنگی در سراسر جهان شده است.

جورجیوا در مصاحبه تلویزیونی با بلومبرگ گفت که اقتصاد جهانی در حال حاضر کمتر قادر به حمایت از ضعیف ترین اعضاء است زیرا منفعت حاصل از صلح از بین رفته است.

در آمد سرانه کشورهای کم درآمد به خاطر کاهش تقاضای صادرات محصولاتشان کاهش پیدا کرده است به همین دلیل فقر و گرسنگی که در طول همه گیری ویروس کرونا افزایش پیدا کرده بود می‌تواند افزایش یابد.

جورجیوا توضیح داد علی‌رغم چشم انداز تیره رشد، تورم بالا به این معنی است که بانک‌های مرکزی جهان به افزایش نرخ بهره ادامه دهند البته این افزایش تا زمانی ادامه خواهد داشت که فشارهای ناشی از ثبات مالی بر صنعت بانکداری سوئیس و آمریکا محدود باقی بماند.

جورجیوا اضافه کرد که اگر ثبات سیستم مالی کاهش پیدا کند سیاست گذاران شرایط پیچیده‌تری را برای کنترل تورم و حفاظت از سیستم مالی تجربه خواهند. جورجیوا گفت با وجود افزایش تنش‌های ژیوپلتیکی، تورم همچنان بالاست که به کشورهای ضعیف و آسیب پذیر آسیب می‌زند.

پیش ازاین صندوق بین المللی پول هشدار داده بود که چندپارگی‌های زیوپلتیکی خطر آسیب زدن به اقتصاد جهانی را به دنبال دارد و سرمایه گذاری مستقیم خارجی و سایر سرمایه‌ها به طور فزاینده‌ای به سمت بلوک همسو با کشورها هدایت می‌شوند.

حمله روسیه به اوکراین تورم جهانی را تشدید کرد و باعث شد برخی از کشورها رکوردهای تورمی خود در چند دهه گذشته را ثبت کنند. حمایت شی جین پینگ رییس جمهور چین از ولادمیر پوتین مانند آنچه در سفر ماه گذشته رخ داد انتقادات ایالات متحده را برانگیخته و روابط دو قدرت اقتصادی برتر جهان را افزایش داده است.

روابط میان دو اقتصاد بزرگ جهان در سال های اخیر بدتر شده است. جنگ تجاری در زمان دونالد ترامپ آغاز شد. دولت بایدن نیز موضع سختگیرانه‌ای اتخاذ کرده و بر نگرانی های اقتصادی و امنیت ملی متمرکز شده است.

واشنگتن سال قبل کنترل‌های سختگیرانه تری را بر صادرات فناوری های نیمه رسانا به چین اعمال کرد.

علاوه بر موارد گفته شده و اختلالات زنجیره تأمین پس از همه گیری کووید۱۹، ایالات متحده متحدانش را به نزدیکی و حمایت دوستانه تشویق کرده و از کشورها خواسته تا زنجیره تأمین خود را از کشورهای همسوتر به خود و دورتر از آسیا و چین منتقل کنند.

جورجیوا از کشورها خواست تا سطح بدهی کشورهای در بحران را کاهش دهند و به فقیرترین کشورهای کمک کنند.