به گزارش اکوایران، مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود آمار رشد ماهانه و نقطه به نقطه قیمت خوراکی‌ها در شهر تهران را طی فروردین 1403 منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، در اولین ماه از سال جدید، «پیاز» بیش‌ترین رشد قیمت را نسبت به اسفند سال گذشته تجربه کرده است. به بیان دقیق‌تر، رشد ماهانه قیمت این محصول کشاورزی به نزدیک 30 درصد رسیده است. «پرتقال»، «لیموترش» و «هویج فرنگی» نیز به ترتیب در رتبه‌های دوم تا چهارم از نظر افزایش ماهانه قیمت قرار گرفته‌اند.

در مقابل، افزایش ماهانه قیمت‌ها برای 18 محصول بین 4 تا یک درصد بوده است. 13 محصول نیز رشد قیمتی کمتر از یک درصد را تجربه کرده‌اند. در سوی دیگر این رده‌بندی، 4 کالا قرار گرفته که قیمت آن نه تنها بالا نرفته بلکه نسبت به اسفند سال قبل کاهش یافته است. در میان این کالاها، بیش‌ترین اُفت قیمت حدود 14 درصد و برای «هندوانه» بوده است.

البته اگر قیمت محصولات در فروردین 1403 با فروردین 1402 مقایسه شود، نتایج متفاوتی به دست می‌آید. این بررسی نشان می‌دهد که در فروردین امسال، قیمت «کنسرو ماهی تن» نسبت به سایر کالاها بیش‌ترین افزایش را در مقایسه با فروردین سال گذشته تجربه کرده و نرخ افزایش آن به بیش از 100 درصد رسیده است. در رتبه بعدی نیز «کشمش پلویی» و «قارچ» قرار گرفته‌اند که در مقایسه با فروردین سال قبل بیش از 60 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

پیاز در صدر لیست گرانی‌های فروردین

photo_2024-04-24_14-18-38

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در فروردین سال جدید، از بین 51 کالای منتخب در شهر تهران، متوسط قیمت 47 کالا نسبت به اسفند سال قبل افزایش یافته است. از میان این کالاهای افزایشی، شدیدترین افزایش برای «پیاز» بوده که متوسط قیمت آن در فروردین امسال 29.5 درصد نسبت به اسفند سال قبل افزایش یافته است. به بیان دیگر، قیمت هر کیلوگرم پیاز از حدود 20 هزار تومان در اسفند به حدود 27 هزار تومان در فروردین 1403 رسیده است. باید توجه داشت که این قیمت‌ها تنها مربوط به شهر تهران است.

در رتبه بعد، پرتقال قرار گرفته که قیمت آن از حدود 27 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به حدود 32 هزار تومان در فروردین رسیده و رشد قیمت 15.2 درصدی را تجربه کرده است.

از بین سایر خوراکی‌ها که بالای 10 درصد افزایش قیمت داشته نیز می‌توان به سیب‌زمینی اشاره کرد که قیمت آن از اسفند تا فروردین 9.6 درصد بالا رفته و از حدود 16 هزار تومان به حدود 18 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است.

در میانه این طیف، کالاهایی مثل «مغز گردو»، «گوشت گاو یا گوساله» و «کره پاستوریزه حیوانی»‌ قرار گرفته که بین 2 تا یک درصد افزایش قیمت داشته‌اند. در مقابل این طیف اما 4 کالا قرار گرفته که قیمت آن با کاهش مواجه شده است. این اقلام شامل «قارچ»، «روغن نباتی جامد»، «تخم‌مرغ ماشینی»، «خیار» و «هندوانه» قرار گرفته که شدیدترین اُفت قیمت 14.7 درصد و مربوط به هندوانه بوده است.

photo_2024-04-24_14-18-42

کنسرو ماهی تن همچنان بالانشین رشد نقطه‌ای قیمت‌ها

اگر این مقایسه قیمتی در فروردین 1403 نسبت به فروردین 1402 انجام شود، نتایج متفاوتی به دست می‌آید. در این مقایسه، کالای خوراکی که بیش‌ترین افزایش قیمت را تجربه کرده، «کنسرو ماهی تن» است. قیمت هر بسته 180 گرمی این محصول در فروردین سال قبل 43 هزار تومن بوده و پس از افزایش 109 درصدی قیمت، در فروردین امسال به 83 هزار تومان رسیده است.

رشد نقطه به نقطه قیمت سایر محصولات خوراکی منتخب در شهر تهران برای 4 محصول نیز بالای 60 درصد بوده است. برای مثال قیمت «کشمش پلویی» 67 درصد و قیمت شیرخشک 65 درصد نسبت به فروردین سال گذشته افزایش یافته است. در مقابل، 6 کالا نیز در این بازه زمانی با کاهش قیمت روبرو بوده‌اند. شدیدترین اُفت قیمت 12.6 درصد بوده و مربوط به «روغن نباتی جامد» است.