به گزارش اکوایران، امروز، 6 اردیبهشت ماه همایش سراسری «روحانیون، معین و معینه‌های کاروان‌های حج ۱۴۰۳» در قم با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، ​در این همایش از اعزام حدود ۸۷ هزار نفر از ایران به حج در سال 1403 خبر داد. اعزام کاروان‌های حجاج از ۲۴ اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود.

همچنین سید عباس حسینی، رییس سازمان حج و زیارت، در این همایش از تعیین ارز حج 1403 خبر داد و اظهار کرد: ارز حج مبلغ ۳۹ هزار تومان تعیین شده و هزینه حج ۱۴۰۳ از ۱۶۲ تا ۱۸۸ میلیون تومان اعلام شده است. 

نرخ تخصیصی برای ارز حج ۱۴۰۲ از سوی دولت، ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و سهمیه حج ایران ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر تعیین شده بود.

حسینی همچنین افزود: در حالیکه با تلاش صورت گرفته هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است، اما در خدمات‌دهی در بخش‌های مختلف هیچ تغییری نسبت به سال‌های گذشته وجود ندارد و این موارد برای زائران باید تبیین شود.

خبر مرتبط
افت و خیز رابطه با عربستان در آینه حج/ ایرانی‌ها همچان در حسرت عمره

اکوایران: زائران ایرانی پس از انتظاری 9 ساله آماده سفر به عربستان سعودی بودند و تا فرودگاه امام هم آمدند، اما پرواز آنها لغو شد.

همچنین علیرضا عنایتی، سفیر ایران در عربستان، نیز روز گذشته در خصوص تعداد حج‌گزاران ایرانی در موسم حج امسال تاکید کرده بود: «۹۰ هزار شهروند ایرانی، بر اساس توافق میان سازمان حج و زیارت ایران و وزیر امور اسلامی عربستان سعودی، عازم حج امسال خواهند شد.»

او همچنین با اشاره به آغاز سفر عمره‌گزاران به سرزمین وحی پس از وقفه‌ای 9 ساله، این اقدام را در راستای توافقی که در اسفندماه 1401 بین وزیران امورخارجه دو کشور در پکن منعقد شد، دانست.

عنایتی در مصاحبه با شبکه خبری العربیه، بازگشت پروازهای مستقیم بین ایران و عربستان و چندین پرواز عمره را از جمله مراحل اجرای این توافق‌نامه ذکر کرد.

سفیر ایران در ریاض همچنین از ادامه‌دار بودن پروازها به ریاض تا 20 روز آینده و تا قبل از آغاز موسم حج خبر داد و تعداد کل عمره‌گزاران ایرانی تا آن زمان را که پروازهای سفر عمره به پایان برسد را ۶۰۰۰ نفر عنوان کرد.