به گزارش اکوایران، آمارهای جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد که تورم تولیدکننده کل کشور در فروردین امسال به کمتر از 1.5 درصد رسیده است. از میان گروه‌های اصلی، کمترین تورم تولیدکننده ماهانه مربوط به «آموزش» و بالاترین سطح این نرخ مربوط به «سایر خدمات» بوده است. در مقابل، هزینه تولید خدمات «حمل‌ونقل» نسبت به فروردین سال گذشته با کاهش روبرو بوده است.

تورم تولیدکننده نقطه به نقطه نیز مانند نرخ ماهانه با کاهش روبرو بوده و از بالای 40 درصد به کمتر از 24 درصد رسیده است. از میان گروه‌های اصلی، کمترین تورم نقطه به نقطه تولید مربوط به «اطلاعات و ارتباطات» و بالاترین سطح آن مربوط به «سایر خدمات» بوده است.

تورم سالانه تولیدکننده نیز به سکوی 31 درصد رسیده است. البته این نرخ برای برخی گروه‌ها مثل «هتل و رستوران» نزدیک به 60 درصد بوده و نشان می‌دهد که در بلندمدت همچنان هزینه تولید خدمات غذا و جا شدیدتر از سایر خدمات بالا رفته است.

کاهش ادامه‌دار تورم تولید ماهانه

تورم تولیدکننده یکی از شاخص‌های کلیدی اقتصادی است که نشان می‌دهد هزینه تولید کالا و خدمات در مبدا تولید و قبل از رسیدن به بازار مصرف چند درصد نسبت به گذشته تغییر کرده است. به همین دلیل به آن تورم پیشران نیز گفته می‌شود. محاسبه ماهانه این نرخ حاکی از تغییر هزینه تولید در فروردین امسال نسبت به اسفند است.

گزارش تازه بانک مرکزی، این شاخص را برای فروردین 1403 محاسبه کرده و آن را با فروردین 1402 مقایسه کرده است.

طبق این آمارهای تازه، تورم تولیدکننده ماهانه در کل کشور و برای همه گروه‌ها به 1.3 درصد رسیده است. این نرخ در فروردین سال گذشته 1.9 درصد بوده است. این نرخ در اسفند ماه سال قبل نیز 1.6 درصد بوده است. بنابراین تورم تولیدکننده ماهانه طبق آمارهای بانک مرکزی هم نسبت به فروردین سال قبل و هم نسبت به اسفند ماه با کاهش روبرو بوده است.

تورم پیشران به تفکیک گروه‌های اصلی اقتصاد نیز ارائه می‌شود. این گروه‌ها شامل «کشاورزی»، «صنعت» و «خدمات و اجزای اصلی آن» می‌شود. از میان این گروه‌های اصلی، کمترین تورم پیشران تولید 0.4 درصد بوده و مربوط به گروه «آموزش» که زیرمجموعه خدمات است، می‌شود. این نرخ نسبت به فروردین سال گذشته 0.3 واحد درصد کمتر شده است. مهم‌ترین مشاهده صورت گرفته در این بخش، تورم تولید منفی در گروه «حمل‌ونقل» است. تورم تولید منفی این بخش نشان می‌دهد که هزینه تولید خدمات حمل و نقل در فروردین سال جاری 1.4 درصد نسبت به اسفند ماه کاهش یافته است.

در مقابل، بالاترین تورم تولید ماهانه 3.5 درصد بوده و به نام «سایر خدمات» ثبت شده است. پس از آن نیز گروه «صنعت»‌ با نرخ 2.8 درصدی قرار گرفته است.

تورم پیشران را بجز تواتر ماهانه می‌توان به صورت نقطه به نقطه نیز مورد ارزیابی قرار داد چرا که تواتر نقطه‌ای بازه زمانی میان‌مدت را بررسی می‌کند و کمتر از شوک‌های لحظه‌ای تاثیر می‌گیرد.

030209

هتل و رستوران، جلودار تورم پیشران نقطه‌ای

تورم پیشران نقطه به نقطه نشان می‌دهد که هزینه تولید کالا و خدمات در مبدا تولید در فروردین سال جاری چند درصد نسبت به فروردین 1402 تغییر کرده است. این نرخ برای کل اقتصاد به 23.8 درصد رسیده در حالی که در مدت مشابه سال قبل بیش از 40 درصد بوده است.

از میان گروه‌های اصلی اقتصاد، بالاترین تورم تولید نقطه‌ای مربوط به «سایر خدمات» و «هتل و رستوران» بوده است. این نرخ در گروه هتل و رستوران 48.1 درصد بوده است. با این که این نرخ همچنان بالاست اما نباید غافل شد که همین نرخ در فروردین سال قبل 87 درصد بوده است. البته باید توجه داشت که کاهش تورم تولید به معنای کاهش هزینه تولید نیست و این نتیجه تنها زمانی حاصل می‌شود که تورم منفی شود. وقتی تورم تولید کاهش می‌یابد مؤید این نکته است که تنها از شتاب افزایش قیمت‌ها کاسته شده است.

در سوی دیگر این طیف، خدمات «اطلاعات و ارتباطات» جای گرفته که تورم تولید نقطه‌ای آن 10.3 درصد و پایین‌تر از سایر بخش‌ها بوده است.

030209

همراهی نرخ سالانه تورم در مسیر نزولی

علاوه بر تورم تولید ماهانه و نقطه‌ای، تورم تولید سالانه نیز در فروردین سال جاری نسبت به فروردین سال قبل کاهش یافته است. به بیان دقیق‌تر، این نرخ از 37.3 درصد به 31.2 درصد نزول کرده است. از میان گروه‌های اصلی، بالاترین تورم سالانه 59.4 درصد و مربوط به گروه «هتل و رستوران» بوده است. بنابراین به نظر می‌رسد در سال قبل بیش‌ترین شوک هزینه‌ای وارد شده به بخش تولید، متمرکز روی تولید خدمات تامین غذا و جا بوده است. در سوی دیگر این طیف، اطلاعات و ارتباطات قرار گرفته که تورم تولید سالانه آن تنها 5.2 درصد بوده است.

030209