به گزارش اکوایران، طبق جدیدترین گزارش مرکز آمار، تورم تولیدکننده ماهانه گروه خدمات در اسفند سال گذشته نسبت به بهمن افزایش یافته است. این گروه چند زیربخش‌ دارد که از میان آن‌ها بالاترین و عجیب‌ترین تورم تولید ماهانه مربوط به «آب‌‌رسانی، پسماند و فاضلاب» بوده که هزینه تولید آن بیش از 30 درصد در طول یک ماه افزایش یافته است. پس از آن، «سایر فعالیت‌های خدماتی» و «حمل‌ونقل و انبارداری» با تورم بالاتر نسبت به بقیه روبرو بوده‌اند. در سوی دیگر این طیف نیز «آموزش» و «فعالیت‌های بیمه‌ای»‌قرار گرفته که تورم تولید در آن‌ها کمتر از نیم درصد است.

030219

تصویر هزینه‌های تولید خدمات در اسفند 1402

مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که تورم تولیدکننده ماهانه گروه خدمات از 1.4 درصد در بهمن به 2 درصد در اسفند 1402 رسیده است. تورم تولیدکننده ماهانه نشان می‌دهد که هزینه تولید خدمات در مبدا تولید و پیش از رسیدن به بازار مصرف چند درصد نسبت به ماه قبل تغییر کرده است.

از میان زیربخش‌های این گروه، بالاترین تورم ماهانه تولید 30.4 درصد و برای خدمات «آب‌رسانی،‌ پسماند و فاضلاب» بوده است. این شاخص در بهمن ماه صفر بوده و در طول یک ماه 30 درصد افزایش یافته که در نوع خود مشاهده‌ای عجیب به نظر می‌رسد.

در رتبه بعد، «سایر فعالیت‌های خدماتی»‌ قرار گرفته‌اند که تورم تولید ماهانه آن‌ها 3.9 درصد برآورد شده است. در جایگاه سوم نیز، حمل و نقل و انبارداری جای گرفته که هزینه تولید خدمات مربوط به آن 3.3 درصد در اسفند بالاتر رفته است. این رقم نسبت به بهمن ماه حداقل 2 واحد درصد افزایش یافته است.

در سوی دیگر این طیف، آموزش و فعالیت‌های بیمه‌ای قرار دارند که تورم تولید ماهانه مورد اول صفر و مورد دوم 0.4 درصد بوده است. در یک نگاه کلی، به نظر می‌رسد تورم تولید ماهانه در گروه خدمات از التهاب افتاده و هزینه تولید خدمات در آخرین ماه از سال 1402 با سرعتی به مراتب کمتر از ماه‌های قبل بالا رفته است.