به گزارش اکوایران، مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از تولید ناخالص داخلی اعلام کرد رشد اقتصادی در زمستان سال ۱۴۰۲ معادل ۲.۹ درصد بوده است. بر این اساس میزان تولید ناخالص داخلی در زمستان سال گذشته نسبت به زمستان ۱۴۰۱ معادل ۲.۹ درصد رشد داشته است.

طبق این آمارها رشد بخش صنعت و معدن (بدون نفت) منفی بوده که نشان می‌دهد میزان تولید بخش صنفت در زمستان سال گذشته کاهش یافته است. همچنین باید عنوان کرد که تولید بخش کشاورزی پس از ۱۱ فصل پیاپی کاهش در زمستان امسال افزایش یافته است.

030326

رشد مثبت بخش کشاورزی پس از ۱۱ فصل

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود رشد اقتصادی در زمستان سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. بر این اساس رشد اقتصادی زمستان سال گذشته معادل ۲.۹ درصد بوده است. به عبارتی تولید ناخالص داخلی در زمستان سال گذشته نسبت به زمستان ۱۴۰۱ معادل ۲.۹ درصد رشد داشته است. البته بیشتر رشد حاصل شده مربوط به بخش نفت بوده است.

بررسی بخش نفت در تولید ناخالص زمستان ۱۴۰۲ نشان می‌دهد رشد این بخش ۱۴.۷ درصد بوده که نسبت به تمامی بخش‌های اقتصادی بالاتر بوده است. به عبارتی می‌توان گفت بخش نفت کشنده اصلی اقتصاد ایران در زمستان ۱۴۰۲ بوده است و بخش‌های دیگر به اندازه کافی به رشد اقتصادی کمک نکرده‌اند.

برای مثال بخش صنعت و معدن (بدون نفت) در زمستان سال گذشته تجربه کاهش تولید داشته است. به بیان دیگر رشد بخش صنعت و معدن در زمستان ۱۴۰۲ معادل منفی ۰.۷ درصد بوده و تولید این بخش در زمستان سال گذشته نسبت به زمستان ۱۴۰۱، در حدود ۰.۷  درصد کاهش یافته است.

دو بخش دیگر کشاورزی و خدمات نیز با افزایش تولید اندکی مواجه بوده‌اند. بررسی روند بخش کشاورزی نشان می‌دهد رشد بخش کشاورزی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا آخرین فصل سال ۱۴۰۲ منفی بوده و در زمستان سال ۱۴۰۲ پس از ۱۱ فصل پیاپی بالاخره رشد اقتصادی زمستان مثبت شده است. طبق آمارها رشد بخش کشاورزی در زمستان سال گذشته ۰.۶ درصد بوده است.

بخش خدمات نیز همانند بخش کشاورزی با رشد همراه بوده است. اما مقایسه این رشد با روند گذشته‌اش نشان می‌دهد رشد بخش خدمات در زمستان ۱۴۰۲ به کمترین سطح از بهار سال ۹۸ تا زمستان سال ۱۴۰۲ رسیده است. به عبارتی رشد بخش خدمات کمترین سطح در ۱۹ فصل گذشته خود بوده است.

لذا بیراه نیست اگر رشد بخش نفت را مهمترین عامل در ایجاد رشد اقتصادی زمستان ۱۴۰۲ دانسته شود. پس از نفت نقطه امیدبخش دیگر در تولید ناخالص داخلی این فصل را می‌توان بخش کشاورزی دانست که پس از ۱۱ فصل پیاپی توانست به سمت افزایش تولید حرکت کند.