به گزارش اکوایران، بخش برق یکی از بخش‌های کمک‌کننده به صنعت در مسیر توسعه است. بر اساس آمارها بیشترین میزان مصرف برق در کشور به بخش صنعت تعلق داشته و تغییرات قیمت در این صنعت می‌تواند به راحتی بر روی صنایع اثرگذار باشد. از سوی دیگر بیشترین میزان مصرف برق پس از صنعت به بخش خانگی اختصاص یافته است. مصرف خانگی برق نیز از این جهت که رفاه خانوارها را تامین می‌کند از ضرورت زیادی برخوردار بوده و تغییرات در قیمت برق می‌تواند رفاه خانوارها را تحت تاثیر قرار دهد.

مرکز آمار ایران در گزارش‌های آماری خود تغییرات قیمت در نهاده‌های تولید برق را به صورت ماهانه اعلام می‌کند. از آنجایی که تغییر در قیمت نهاده‌های برق می‌تواند قیمت برق مصرفی توسط صنایع و خانوارها را تعیین کند پس بر تولید صنعتی و رفاه اجتماعی کشور اثرگذار خواهد بود.

بررسی روند تغییرات قیمت نهاده‌های بخش برق یا همان تورم تولیدکننده برق در اقتصاد از بهار سال ۹۹ تا بهار سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد تورم تولیدکننده نقطه به نقطه بخش برق در ۱۷ فصل گذشته، بیشترین سطح خود را در تابستان سال گذشته و کمترین سطح خود را در بهار امسال تجربه کرده است.

030506

تورم تولیدکننده برق در بهار به زیر  ۷ درصد ریزش کرد

تورم تولیدکننده نقطه به نقطه در ۴ سال اخیر نشان می‌دهد از بهار سال ۹۹ تا انتهای این سال تورم تولیدکننده نقطه‌ای بخش برق افزایش یافته و به سطح ۶۲.۷ درصد رسیده است. سپس این تورم کاهشی شده و در بهار سال ۱۴۰۱ به سطح حداقلی ۸.۴ درصد افت کرده است.

این روند نزولی در تابستان ۱۴۰۱ دوباره وارد روند صعودی شده و تا تابستان سال ۱۴۰۲ به افزایش یافته است. به طوریکه تورم پیشران نقطه به نقطه در تابستان سال گذشته بیشترین سطح در ۱۷ فصل گذشته را به خود اختصاص داده است.

این قله پایدار نبوده و هماننند زمستان ۹۹، یک روند نزولی را آغاز کرده است. این روند نزولی که با شدت ادامه یافته در بهار امسال، کف ۴ ساله خود (از ابتدای ۹۹ تا بهار ۱۴۰۳) را لمس کرده است. به عبارت دیگر کمترین سطح تورم تولیدکننده نقطه به نقطه در ۴ سال اخیر در بهار امسال به وقوع پیوسته است.

بر اساس آخرین آمارهای انتشار یافته توسط مرکز آمار ایران، تورم تولیدکننده نقطه به نقطه در بهار امسال ۶.۹ درصد بوده است. این نرخ به این معناست که قیمت برق در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته  ۶.۹ درصد افزایش یافته است.

این کاهش در سرعت افزایش قیمت به نوعی می‌تواند خیال صنعت و خانوارها را از افزایش قیمت‌های شدید در آینده، راحت کند.