به گزارش اکوایران، بخش برق نقشی کلیدی در پیشرفت صنعت ایفا می‌کند. طبق آمارها، صنعت بزرگترین مصرف‌کننده برق در کشور است و نوسانات قیمت برق می‌تواند به سرعت بر صنایع تاثیر بگذارد. پس از صنعت، بخش خانگی بیشترین میزان مصرف برق را دارد. مصرف برق در خانه‌ها برای تأمین رفاه خانوارها حیاتی است و تغییرات قیمت برق می‌تواند مستقیماً بر رفاه خانواده‌ها تأثیر بگذارد.

مرکز آمار ایران به طور ماهانه تغییرات قیمت نهاده‌های تولید برق را گزارش می‌دهد. از آنجا که تغییرات در قیمت این نهاده‌ها می‌تواند قیمت نهایی برق مصرفی صنایع و خانوارها را تعیین کند، بنابراین تأثیر مستقیمی بر تولید صنعتی و رفاه اجتماعی کشور دارد.

این مرکز در تازه‌ترین آمارهای خود، تورم تولیدکننده بخش برق در تیرماه امسال را اعلام کرده است. بر اساس این آمار، تورم پیشران سالانه و نقطه به نقطه بخش برق در تیرماه امسال نسبت به خرداد ماه کاهشی بوده است.

همچنین بررسی تورم پیشران ماهانه این بخش نشان می‌دهد تورم تولید ماهانه تیر منفی ۰.۱ درصد بوده که نسبت به آمار خرداد ماه افزایش یافته اما همچنان در روند منفی خود باقیمانده است.

030607

کاهش ۶.۶ واحد درصدی تورم سالانه در تیرماه

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از تورم پیشران بخش برق، اعلام کرد تورم تولید سالانه این بخش در تیرماه امسال به سطح ۲۷.۵ درصد رسیده است. این در حالی است که تورم تولید سالانه در خرداد ماه معادل ۳۴.۱ درصد بوده است. به عبارتی نرخ تورم سالانه خردادماه ۱۴۰۳ نسبت به اردیبهشت با کاهش ۶.۶ واحد درصدی مواجه شده است.

بررسی تورم تولیدکننده نقطه به نقطه در این بخش نیز نشان می‌دهد تورم پیشران نقطه‌ای در خرداد امسال معادل ۵.۷ درصد بوده که با کاهش۹.۴ واحد درصدی به منفی ۳.۷ درصد در تیرماه امسال رسیده است. به عبارتی قیمت برق در تیر امسال نسبت به تیر سال گذشته ۳.۷ درصد کاهش یافته است.

دیگر آماری که این مرکز اعلام کرده است تورم پیشران ماهانه در تیر است. بر اساس آمارها تورم تولیدکننده ماهانه در تیرماه امسال منفی ۰.۱ درصد بوده که نسبت به تورم پیشران ماهانه خرداد ۰.۵ واحد درصد افزایش یافته است. طبق این آمار می‌توان گفت شدت کاهش قیمت نهاده‌های بخش برق در تیرماه ماه نسبت به خرداد ماه افت کرده است.