به گزارش اکوایران، بازار مسکن تهران از اواسط سال گذشته وارد وضعیت کم‌رونقی شده که به گفته برخی کارشناسان از ناتوانی خانوارها در تامین هزینه خرید مسکن سرچشمه گرفته است. در حالی که تورم خرید مسکن کاهش یافته و رشد قیمت در تهران با سرعت کمتری نسبت به سال قبل بوده اما تعداد معاملات در برخی ماه‌ها نسبت به گذشته کاهش یافته است.

طبق آخرین آماری که بانک مرکزی منتشر کرده، در تیر ماه سال جاری تعداد معاملات مسکن در شهر تهران نسبت به خرداد ماه 8 درصد کمتر شده است. به بیان دقیق‌تر، در حالی که در خرداد ماه 3 هزار و 872 واحد مسکونی معامله شده بود، در تیر ماه 3 هزار و 559 واحد معامله شده است. البته تعداد معاملات مسکن شهر تهران در تیر امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل بالاتر رفته و حدود 27 درصد افزایش یافته است.

به نظر می‌رسد قیمت هر متر مربع مسکن نیز در پایتخت با شیب آرامی به سوی مقادیر بالای 90 میلیون تومان در حال حرکت است.

030611

رفتار مخالف تیر ماه با سیر نزولی قیمت در پایتخت

طبق اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران در تیر ماه سال ججاری 87 میلیون و 460 هزار تومان بوده است. این رقم میانگینی از قیمت مسکن در کل شهر است و وضعیت هر منطقه متفاوت است. قیمت مسکن در حالی به این سطح رسیده که در خرداد ماه 85 میلیون و 910 هزار تومان و در تیر سال قبل 76 میلیون و 540 هزار تومان بوده است.

بنابراین، رشد ماهانه و نقطه به نقطه قیمت مسکن به ترتیب 1.8 درصد و 14.3 درصد برآورد شده است. روند رشد نقطه‌ای قیمت مسکن در تهران در طول یک سال گذشته نشان می‌دهد که این نرخ در طول یک سال گذشته تقریبا در تمام ماه‌ها کاهشی بوده است. کاهش این تورم به معنای افزایش قیمت مسکن با سرعت کمتر است.

تورم نقطه به نقطه مسکن در تیر سال گذشته بیش از 83 درصد بوده و تا اسفند ماه به 24 درصد کاهش یافته است. این روند نزولی تا جایی که در خرداد ماه تورم نقطه‌ای مسکن به 9 درصد برسد نیز ادامه داشت. بنابراین، به نظر نمی‌رسد که این افزایش مقطعی در تیر ماه امسال شروع یک روند صعودی در بازار مسکن پایتخت باشد و ممکن است صرفا یک افزایش قیمت کوتاه مدت باشد که به دلیل شروع فصل جابجایی رخ داده است.