به گزارش اکوایران، آخرین آمارهای پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در تیر ماه سال جاری نشان می‌دهد تنها در صنعت «شیمیایی (به جز دارو) » شاخص فروش رشد کرده است. به عبارتی سایر اجزای صنعت در این ماه با کاهش فروش مواجه شده است.

دیگر شاخص مورد بررسی در این پایش، شاخص تولید صنعتی است. این شاخص نشان می‌دهد تنها ۴ جز از کل اجزای صنعت با افزایش تولید در تیرماه نسبت به خردادماه مواجه شده است. این درحالی است که صنعت «چوب و کاغذ» بیشترین سطح افزایش تولید را در این ماه تجربه کرده است. از سوی دیگر بر اساس این آمارها صنعت «خودرو و قطعات» بیشترین میزان کاهش تولید را در این ماه داشته است.

030517

تنها یک صنعت از کاهش فروش جان سالم به در برد

بر اساس آخرین پایش حقیقی اقتصاد که در تیرماه سال جاری منتشر شده است؛ شاخص فروش اجزای صنعت در این ماه اعلام شده است. بر این اساس می‌توان مشاهده کرد صنعت «شیمیایی» تنها صنعتی بوده که در تیرماه ۱۴۰۳ با افزایش فروش مواجه شده است. طبق این آمار صنعت شیمیایی در تیرماه امسال ۱.۸ درصد افزایش فروش را نسبت به خردادماه تجربه کرده است.

در سمت دیگر نیز تمامی صنایع با کاهش فروش مواجه شده‌اند که بیشترین کاهش مربوط به صنعت «ماشین‌آلات و تجهیزات» بوده است. آمارها گویای این موضوع است که صنعت «ماشین‌آلات و تجهیزات» بیش از ۲۳ درصد کاهش در فروش را در این ماه داشته است.

030517

افت ۲۰ درصدی تولید صنعت خودرو در تیرماه ۱۴۰۳

در شاخص پایش بخش حقیقی اقتصاد اطلاعات تکمیلی از تولید در تیرماه ۱۴۰۳ نیز وجود داشته است. بر اساس آمارهای منتشر شده مرکز پژوهش‌ها در این ماه، تنها ۴ صنعت با افزایش تولید در تیرماه نسبت به خردادماه مواجه شده‌اند. بر این اساس بیشترین میزان افزایش تولید مربوط به صنعت «چوب و کاغذ» بوده که نسبت به خردادماه افزایش ۱۹.۲ درصدی در تولید داشته است.

مابقی اجزای صنعت در این ماه کاهش تولید را تجربه کرده است که بیشترین میزان کاهش به صنعت «خودرو و قطعات» مربوط بوده است. طبق آمارها صنعت خودرو در تیرماه امسال نسبت به خردادماه، کاهش ۲۰.۲ درصدی در تولید داشته است.