به گزارش اکوایران، رشد اقتصادی یکی از شاخص‌های کلیدی اقتصادی است که درک مفهوم آن برای دستیابی به یک برداشت درست، ضروری است. رشد اقتصادی در هر فصل به صورت نقطه به نقطه محاسبه می‌شود. به بیان دیگر، حجم تولیدات در هر فصل با حجم تولیدات در همان فصل در یک سال قبل مقایسه و رشد آن محاسبه می‌شود. بنابراین زمانی که گفته می‌شود رشد اقتصادی بخش کشاورزی مثبت شده، یعنی حجم تولیدات این بخش در فصل مورد نظر نسبت به مدت مشابه در سال قبل بالاتر رفته است.

رئیس کل بانک مرکزی در سی‌وچهارمین همایش بانکداری اسلامی اعلام کرده که رشد اقتصادی بخش کشاورزی به بالای 3 درصد رسیده است.

030619

بازگشت ظرفیت‌های خالی در فصل‌های قبل به مدار تولید

مثبت بودن رشد اقتصادی به این معناست که حجم تولید و خدمات ایجاد شده در اقتصاد در یک فصل نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش یافته است. منفی بودن این شاخص نیز حکایت از کاهش تولیدات در بازه زمانی مذکور دارد. زمانی که رشد مثبت باشد و نسبت به یک فصل قبل بالاتر برود، به این معناست که به سرعت افزایش تولیدات اضافه شده است. اتفاقی که در بهار 1403 برای بخش کشاورزی افتاده نیز از همین جنس است. رشد اقتصادی بخش کشاورزی مثبت بوده و حالا نسبت به زمستان سال قبل بالا رفته که نشان از افزایش سرعت در بالارفتن حجم تولیدات دارد.

این شاخص در بهار سال گذشته 0.6 درصد و در زمستان سال قبل تنها 0.1 درصد بوده است. حال طبق اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در سی‌وچهارمین همایش بانکداری اسلامی، رشد اقتصادی بخش کشاورزی در بهار سال جاری به 3.4 درصد رسیده که بالاترین رشد این بخش از ابتدای بهار 1400 به بعد محسوب می‌شود.

نباید با مشاهده این رکورد، از توجه به این نکته غافل شد که بخش کشاورزی در فصول گذشته بارها شاهد رشد‌های منفی بوده است. برای مثال، در طول 49 فصل گذشته، رشد این بخش در 15 ماه منفی بوده است. رشد منفی در برخی فصل‌ها مثل زمستان سال 97 به منفی 7.4 درصد نیز می‌رسد. بنابراین بخشی از این رشد مثبت در بهار امسال به دلیل پر‌شدن ظرفیتی است که در فصول گذشته خالی شده و هنوز رشدی، به معنای بزرگ‌ترشدن واقعی و ایجاد ظرفیت‌های جدید در بخش کشاورزی، شکل نگرفته است.