به گزارش اکوایران، داده‌های تازه مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم سالانه اقلام خوراکی در شهریور 1403 رکورد زده و به کمترین سطح خود در نزدیک به 4 سال اخیر رسیده است. علاوه بر این رخداد، به طور کلی نرخ تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه در کل کشور کاهش یافته است.

030703

عقب‌نشینی تورم سالانه خوراکی‌ها از کانال 30 درصد

آمارهای تازه بدست آمده از مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم ماهانه کل کشور در شهریور ماه به 1.7 درصد اُفت کرده است. این شاخص نشان می‌دهد که قیمت یک سبد از کالا و خدمات مورد استفاده خانوار در شهریور امسال به طور متوسط 1.7 درصد نسبت به مرداد ماه گران‌تر شده است اما چون این سطح گرانی نسبت به مرداد ماه (2 درصد) کمتر است می‌توان مشاهده کرد که از سرعت افزایش قیمت‌ها کاسته شده است. این نرخ مربوط به کل سبد است و آمارها نشان می‌دهد که تورم کالاهای «خوراکی، آشامیدنی و دخانیات» از 1.1 درصد به 0.9 درصد کاهش یافته است.

تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی نیز که نشان‌دهنده تغییر قیمت این اقلام در شهریور امسال نسبت به شهریور سال گذشته است، نسبت به مرداد کاهش یافته و به 23.8 درصد رسیده است. این نرخ در مرداد ماه 24.4 درصد بوده است.اما اتفاق مهم‌تری که در این شاخص‌ها مشاهده شده، کاهش چشم‌گیر تورم سالانه اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانیات است.

تورم سالانه از تقسیم «میانگین تغییر قیمت کالاهای خوراکی در 12 ماه منتهی به شهریور 1403» بر «میانگین تغییر قیمت کالاهای خوراکی در 12 ماه منتهی به شهریور 1402» به دست می‌آید و نشان‌دهنده روند بلندمدت تغییرات قیمت است.

تورم سالانه خوراکی‌ها در مرداد امسال 30.2 درصد بوده اما در شهریور ماه به 29.1 درصد رسیده است. این رقم، کمترین تورم سالانه خوراکی‌ها از  آذر 1399 به بعد است و یک رکورد 3 سال و 8 ماهه به شمار می‌رود.