به گزارش اکوایران، تهران و پکن اعلام کردند که توافقنامه همکاری جامع ۲۵ ساله که سال گذشته امضا شد و شامل همکاری های اقتصادی، نظامی و امنیتی است، وارد مرحله اجرایی شده است.

بر اساس گزارش الجزیره، حسین امیرعبداللهیان در اولین سفر خود به چین به عنوان وزیر امور خارجه اواخر روز جمعه پس از دیدار با وانگ یی، همتای چینی خود این خبر را اعلام کرد.

امیرعبداللهیان گفت: در حین آماده شدن برای سفر به چین، مقدمات را فراهم کرده بودیم تا بتوانیم امروز را به عنوان روز آغاز اجرای توافق جامع بین دو کشور تعیین کنیم، اما هیچ پروژه یا توافق خاصی به مناسبت تعیین این توافقنامه را اعلام نکرد.

به نوشته الجزیره، این "توافق راهبردی" که در مارس 2021 در تهران در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی به امضا رسید، مستلزم همکاری اقتصادی، نظامی و امنیتی است، حتی در شرایطی که هر دو کشور تحت سطوح مختلف تحریم های ایالات متحده هستند. از جمله، چین در سه سال گذشته برخلاف تحریم‌ها، نفت ایران را - احتمالاً با تخفیف - خریداری کرده است. با این حال هیچ کشوری جزئیات دقیقی را فاش نمی کند.

پیام مشترک ایران-چین به مذاکرات وین

نامه مهم رئیسی تحویل شی‌ داده شد

امیرعبداللهیان همچنین در جریان این سفر نامه ای از سوی ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برای شی جین پینگ، همتای چینی ارسال کرد که به گفته وی حاوی «پیام مهمی» از دولت رئیسی است.

وی در مورد محتوا توضیح بیشتری نداد، اما دولت رئیسی بارها بر سیاست خارجی «آسیایی محور» تاکید کرده است که چین را به عنوان یک عامل مهم در بر می گیرد.

شاهکاری که با حمایت چین و روسیه میسر خواهد شد

بر اساس این گزارش، سفر امیرعبداللهیان در میان انبوهی از جلسات در ووشی، جیانگ سو انجام شد. وزیر امور خارجه اندکی پس از گفتگوهای یی با دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس و وزرای خارجه چهار کشور عضو آن - عربستان سعودی، کویت، عمان و بحرین – به علاوه وزیر خارجه ترکیه وارد آنجا شد.

به نوشته الجزیره، ادامه مذاکرات در وین با هدف احیای برجام نیز در دستور کار وزیر امور خارجه ایران قرار داشت. امیرعبداللهیان پس از این دیدار به خبرنگاران گفت: «ایران آماده است در کمترین زمان به توافق برسد، شاهکاری که با حمایت چین و روسیه میسر خواهد شد».

سیگنال مشترک به وین

در قرائت این نشست که توسط وزارت امور خارجه ایران منتشر شد به نقل از وانگ یی آمده است که چین از موضع "منطقی" ایران در مذاکرات وین حمایت می کند.

وی گفت: امیدواریم طرف‌های غربی نیز با نگاهی واقع‌بینانه به مذاکرات در وین ادامه دهند تا به توافقی دست یابند که منافع مردم ایران نیز تامین شود.

او از طرف‌های غربی به دلیل آنچه که او فقدان «ابتکار» در مذاکرات نامید، انتقاد کرد. او گفت: "آنها می گویند ما نگران هستیم و عجله داریم، اما عدم ابتکار عمل آنها نشان می دهد که بین لفاظی و عمل آنها تفاوت وجود دارد."

پکن: مخالف مداخلات و تحریم‌های آمریکا در قبال تهران هستیم

همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، وزرای امور خارجه چین و ایران روز جمعه ضمن اعلام اجرای قرارداد همکاری 25 ساله بین دو کشور، دیدار کردند و چین نیز از این فرصت استفاده کرد تا از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران انتقاد کند.

این پایگاه خبری خاطرنشان کرد که قرارداد همکاری که در ماه مارس گذشته امضا شد، مشارکتی را بین دو کشور در زمینه‌های همکاری شامل مراقبت‌های بهداشتی، زیرساخت‌ها، امنیت سایبری و کشاورزی ایجاد می‌کند. طرح مشارکتی چند تریلیون دلاری «کمربند و جاده چین» اکنون ایران را درگیر کرده است.

پیام مشترک ایران-چین به مذاکرات وین

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نیز از از سرگیری مذاکرات بر سر توافق هسته ای 2015 ایران حمایت کرد، اما از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران انتقاد کرد.

ایالات متحده همچنین چین را تحریم کرده است و تحریم دیپلماتیک خود را در بازی های المپیک زمستانی 2022 پکن ادامه می دهد. وزیر امور خارجه چین گفت که کشورش مخالف دخالت در امور داخلی ایران، تحریم های آمریکا علیه این کشور و استفاده از حقوق بشر و موضوعات دیگر به عنوان ابزار سیاسی است.