به گزارش اکوایران، هم‌زمان با سفر رئیس رژیم اسرائیل به امارات، حوثی های یمن خاک این کشور را با موشک بالستیک هدف قرار دادند.

رهگیری موشک بالستیک

به گزارش رویترز، امارات متحده عربی اعلام کرد که یک موشک بالستیک شلیک شده توسط جنبش حوثی‌های یمن را در حالی که امارات میزبان اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ رژیم اسرائیل بود، رهگیری و منهدم کرده است. وزارت دفاع امارات گفت که این حادثه تلفات جانی نداشته و بقایای موشک در بیرون از مناطق پرجمعیت سقوط کرده است. این حمله موشکی سومین مورد طی هفته‌های اخیر محسوب می‌شود.

سازمان هواپیمایی کشوری امارات متحده عربی اعلام کرد که ترافیک هوایی در این کشور خلیج فارس عادی است و همه پروازها طبق روال عادی انجام می شود. با این وجود دادستان کل این کشور گفت افرادی که از موشک‌های شلیک شده، رهگیری یا انهدام آنها عکس یا تصویر ویدئویی منتشر کنند تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

تشدید جنگ در یمن

به نوشته رویترز، این حملات موشکی حاکی از تشدید جنگ یمن بین حوثی‌ها و ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی است. یک مقام ارشد اماراتی مدعی شده این حملات  تحریکات بی فایده‌ای است که امارات برای حفظ امنیت و حاکمیت ملی با آن‌ها برخورد خواهد کرد. انور قرقاش، در توییتر نوشت: «کسانی که امارات را آزمایش می‌کنند اشتباه می‌کنند».

وزارت دفاع امارات متحده عربی اعلام کرده این حمله موشکی 20 دقیقه پس از نیمه شب رهگیری شد و بقایای آن بر روی یک منطقه خالی از سکنه سقوط کرده است. با این حال بیانیه وزارت دفاع امارات به این مسئله اشاره نکرده که آیا هدف حمله ابوظبی بوده و یا دبی که میزبان یک نمایشگاه جهانی است.

بسامدهای پیمان ابراهیم

این حمله در حالی رخ داد که رئیس‌ رژیم جمهور اسرائیل در بازدید از ابوظبی به دیدار شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات متحده عربی رفته و در مورد روابط امنیتی و دوجانبه گفتگو کرده‌اند. یک مقام اسرائیلی به رویترز گفت که هرتزوگ شب را در ابوظبی گذراند. او قرار است روز دوشنبه از نمایشگاه جهانی اکسپو 2020 دبی بازدید کند.

photo_2022-01-31_11-43-40

هرتزوگ اولین رئیس رژیم اسرائیل است که از امارات دیدار می‌کند. ماه پیش نیز نفتالی بنت نخست‌وزیر این رژیم راهی ابوظبی شده بود. امارات متحده عربی و بحرین در سال 2020 بر اساس پیمان‌ موسوم به «توافق ابراهیم» که با میانجی‌گری ایالات متحده انجام شد، به عادی سازی روابط با اسرائیل روابط پرداختند.

در همین رابطه، یحیی سریع، سخنگوی ارتش حوثی‌ها گفته جزئیات عملیات نظامی جدید در عمق امارات را به زودی ارائه خواهند کرد. حوثی‌ها که بارها حملات موشکی و پهپادی را به عربستان سعودی انجام داده‌اند، هشدار داده‌اند که به هدف قرار دادن امارات ادامه می‌دهند مگر اینکه این کشور از «دخالت» در یمن دست بردارد.

امارات متحده عربی بخشی از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی است که نزدیک به هفت سال است که با حوثی‌ها در جنگی که عمدتاً به عنوان یک جنگ نیابتی منطقه‌ای تلقی می‌شود، می‌جنگد. امارات متحده عربی تا حد زیادی به حضور نظامی خود در زمین در سال 2019 پایان داد، اما از طریق نیروهای یمنی که تسلیح و آموزش می‌دهد و اخیراً به نبردها علیه حوثی‌ها در مناطق کلیدی تولید انرژی پیوسته‌اند، ادامه می‌دهند. ائتلاف همچنین در دو هفته گذشته حملات هوایی مرگباری را به مناطق تحت کنترل حوثی ها انجام داده است که ده ها نفر را کشته و یمن را تا آستانه قحطی کشانده است.