به گزارش اکوایران، دامنه بحران اوکراین در حال گسترش روافزون است. ایالات متحده مدعی است آنچه را که می‌گوید تلاش روسیه جهت طراحی یک حمله صحنه‌سازی شده با هدف ساختن بهانه‌ای برای تهاجم است، افشا می‌کند. مسکو در حالی که به جمع آوری نیرو در اطراف اوکراین ادامه می‌دهد، آمریکا را به دلیل استقرار نیرو در شرق اروپا متهم به "افزایش تنش" کرد. رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین، قبل از سفر به پکن، متعهد شد که روابط روسیه با چین را تعمیق کند. همزمان رئیس‌جمهور ترکیه ضمن موافقت با ارائه پهپادهای نظامی به اوکراین پیشنهاد کرد در تنش با روسیه به‌عنوان میانجی عمل کند.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز مقامات آمریکایی گفته‌اند روسیه در حال برنامه ریزی برای تهیه یک ویدیوی جعلی شامل صحنه سازی و فیلمبرداری از یک حمله ساختگی توسط ارتش اوکراین در خاک روسیه یا علیه مردم روسی زبان در شرق اوکراین است.

بر اساس این طرح - که ایالات متحده امیدوار است با علنی کردن آن خراب شود - روسیه قصد داشت از این ویدئو برای متهم کردن اوکراین به نسل کشی مردم روسی زبان استفاده کند. سپس از خشم ناشی از ویدئو برای توجیه یک حمله استفاده می کند یا رهبران جدایی طلب در منطقه دونباس در شرق اوکراین روسیه را به مداخله دعوت می کنند.

افشای صحنه‌سازی روسیه برای حمله به اوکراین

با این حال مقامات هیچ مدرک مستقیمی از طرح روسیه منتشر نمی‌کنند یا مشخص نمی‌کنند که چگونه از آن مطلع شده‌اند و می‌گویند انجام این کار منابع و روش‌های آنها را به خطر می‌اندازد. اما یک کمپین اطلاعات نادرست اخیر روسیه که بر اتهامات نادرست نسل کشی و تلاش در پارلمان روسیه برای به رسمیت شناختن دولت های جدا شده در اوکراین متمرکز بود، به اطلاعات اعتبار بخشید. مقامات اطلاعاتی آمریکا و کارشناسان خارجی گفته‌اند که مسکو از نوامبر در رسانه‌های اجتماعی، سایت‌های توطئه و رسانه‌های تحت کنترل دولت این روایت را گسترش داده است.

به گفته مقامات، این ویدئو قرار بوذ با طرح هایی برای تصاویر گرافیکی صحنه سازی شده، جسدهای پراکنده شده پس از یک انفجار و فیلم هایی از مکان های تخریب شده، همراه باشد. آنها گفتند که این ویدئو همچنین شامل تجهیزات نظامی جعلی اوکراینی، پهپادهای ساخت ترکیه و بازیگرانی است که نقش عزاداران روسی زبان را بازی می کنند.

مقامات آمریکایی به طور دقیق نمی‌گویند چه کسی در روسیه این عملیات را برنامه‌ریزی می‌کند، اما یک مقام ارشد گفت که G.R.U، بازوی اطلاعات نظامی روسیه، عمیقاً در این تلاش شرکت داشته است.

افشای صحنه‌سازی روسیه برای حمله به اوکراین

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه، در کنفرانس خبری روزانه خود در روز پنجشنبه، برخی از جزئیات ویدئوی برنامه ریزی شده را مورد بحث قرار داد، اگرچه او گفت که شواهد این توطئه برای محافظت از منابع آمریکایی محرمانه باقی مانده است.

آقای پرایس گفت: «تولید این ویدئوی تبلیغاتی یکی از گزینه‌هایی است که دولت روسیه به عنوان بهانه‌ای جعلی برای آغاز و توجیه احتمالی تهاجم نظامی علیه اوکراین ایجاد می‌کند».

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در اظهاراتی که توسط خبرگزاری های روسی منتشر شد، اتهامات آمریکایی ها را رد کرد و گفت: «این اولین گزارش در نوع خود نیست. چیزهای مشابهی قبلاً ادعا شده بود. اما هیچ وقت چیزی از آنها حاصل نشد.»

روسیه اعزام نیروهای آمریکایی به اروپای شرقی را محکوم کرد

از سوی دیگر در شرایطی که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که روسیه تجمع گسترده نیروهای نظامی خود پیرامون مرز اوکراین را کاهش نداده است، کرملین روز پنجشنبه ایالات متحده را به دلیل استقرار نیروهای اضافی در اروپای شرقی محکوم کرد و گفت که این اقدام به منظور ایجاد تنش است.

افشای صحنه‌سازی روسیه برای حمله به اوکراین

این در حالی است که مقامات پنتاگون روز چهارشنبه گفتند که روسیه طی 24 ساعت گذشته نیروها و تجهیزات نظامی بیشتری را در نزدیکی مرز اوکراین و در همسایگی بلاروس جمع آوری کرده است و ۳ هزار نیروی آمریکایی اضافی برای کمک به دفاع از متحدان ناتو در برابر تهدید تجاوز روسیه به این کشور اعزام خواهند شد.

پسکوف، سخنگوی کرملین، ایالات متحده را به "افزایش تنش در قاره اروپا" متهم کرد و استقرار ایالات متحده در لهستان و رومانی را اقدامی تهدیدآمیز "در مجاورت مرزهای ما" توصیف کرد. وی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «به وضوح، نگرانی های روسیه موجه و قابل درک است. به همین ترتیب همه اقدامات برای تضمین امنیت و منافع روسیه نیز قابل درک است».

روز پنجشنبه، وزیر دفاع روسیه، سرگئی کی شویگو، پیش از تمرینات نظامی مشترک برنامه ریزی شده برای این ماه وارد بلاروس شد.

افشای صحنه‌سازی روسیه برای حمله به اوکراین

مسکو تعداد زیادی نیرو و تجهیزات سخت افزاری را در بلاروس - که با اوکراین مرز مشترک دارد و کمی بیش از 100 مایل از کی یف پایتخت اوکراین قرار دارد - برای تمرینات معمولی جمع آوری کرده است. اما مقامات آمریکایی این افزایش را بسیار بزرگتر از آنچه در تمرینات قبلی دیده شده است توصیف کرده اند.

آقای پوتین قرار بود صبح روز جمعه به چین برود و ساعاتی قبل از شروع بازی‌های المپیک زمستانی در پکن با شی جین پینگ، رهبر چین دیدار کند. این سفر نمایش حساب شده ای از تعمیق روابط سیاسی و اقتصادی کشورهاست که چالشی فزاینده برای تلاش های کشورهای غربی برای تحت فشار قرار دادن روسیه ایجاد می کند.

پکن حمایت خود را از نارضایتی های آقای پوتین علیه ایالات متحده و ناتو اعلام کرده است و این هفته به روسیه پیوست تا در شورای امنیت سازمان ملل مانع از اقدام در مورد اوکراین شود.

افشای صحنه‌سازی روسیه برای حمله به اوکراین

بازی سخت اردوغان در بحران اوکراین

در تحولی دیگر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز پنجشنبه موافقت کرد که تامین یکی از پیچیده ترین سلاح های ارتش اوکراین، یک پهپاد مسلح دوربرد ساخت ترکیه را که استفاده از آن در پاییز گذشته برای اولین بار در اوکراین در نبردها خشم روسیه را برانگیخت، گسترش دهد.

به نوشته الجزیره در سفری به کیف که بیشتر به منظور نمایش حمایت از اوکراین بود، آقای اردوغان همچنین پیشنهاد کرد که نقش میانجی بین روسیه و اوکراین در این مناقشه ایفا کند، زیرا او روی خط باریکی بین حمایت از اوکراین و برهم زدن روابط پیچیده با روسیه قدم می‌زند.

اردوغان گفت: "ما آماده ایم به سهم خود برای پایان دادن به بحران بین دو کشور دوست که با ترکیه در سراسر دریای سیاه همسایه هستند، عمل کنیم." تاکنون هیچ یک از دولت ها این ایده را نپذیرفته اند.

ترکیه یکی از اعضای ناتو است اما روابط اقتصادی و صنعتی نظامی با روسیه را نیز حفظ می کند. در عین حال، دو کشور در دو جنگ خاورمیانه، در سوریه و لیبی و درگیری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قفقاز جنوبی در طرف‌های مقابل یکدیگر قرار دارند.

افشای صحنه‌سازی روسیه برای حمله به اوکراین