به گزارش اکوایران، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در سخنانی که به نظر می رسید در یک دیدار تلویزیونی با دقت برنامه ریزی شده با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه صحبت می کرد، گفت که از ادامه مذاکرات با غرب در مورد "ضمانت های امنیتی" که روسیه از ایالات متحده خواسته است حمایت می کند.

تشدید محاصره، وعده دیپلماسی

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، آقای لاوروف با اشاره به مذاکرات روسیه با غرب گفت: «من معتقدم که امکانات دیپلماتیک ما به پایان نرسیده است. من ادامه و تشدید آنها را پیشنهاد می کنم» و آقای پوتین به سادگی پاسخ داد: خوب است.

این نشست تلویزیونی سیگنالی بود مبنی بر اینکه روسیه ممکن است به استفاده از تهدید حمله به اوکراین برای گرفتن امتیازات دیپلماتیک از غرب ادامه دهد، نه اینکه به اقدام نظامی فوری متوسل شود. پوتین از لاوروف پرسید که آیا او پیش نویس پاسخی به پیشنهادهایی که ماه گذشته ایالات متحده و ناتو ارائه کرده بودند، آماده کرده است. آقای لاوروف گفت که در واقع پاسخی 10 صفحه‌ای آماده کرده است و جزئیاتی ارائه نکرد.

2022-02-14T141854Z_1142822365_RC2QJS97JC9F_RTRMADP_3_UKRAINE-CRISIS-RUSSIA-LAVROV

سخنگوی آقای پوتین، دیمیتری پسکوف، پس از این نشست تلویزیونی گفت که کرملین اعلام خواهد کرد که روسیه چه زمانی پاسخ خود را ارائه خواهد داد و پوتین تصمیم خواهد گرفت که آیا آن را علنی کند یا خیر.

همچنین بر اساس گزارش الجزیره، وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که جنگنده‌های روسیه و بلاروس به تمرین‌های نظامی مشترک در مقیاس بزرگ از جمله در حریم هوایی نزدیک اوکراین ادامه دادند، امری که نگرانی‌ها در مورد حمله احتمالی روسیه علیه همسایه کوچک‌ترش را تشدید کرد.

علاوه بر مانورهای نظامی در بلاروس، وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای مسلح و نیروی دریایی روسیه در کریمه، دریای سیاه و در ترانس نیستریا، منطقه جدایی‌ناپذیر مولداوی که با اوکراین هم مرز است، تمرین‌هایی را انجام دادند؛ در واقع از سه طرف اوکراین را محاصره کردند.

تخلیه سفارت آمریکا

از سوی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه با اشاره به تجمع نظامی روسیه در نزدیکی اوکراین اعلام کرد که ایالات متحده به طور موقت سفارت خود را در کیف، پایتخت اوکراین می بندد و عملیات سفارت خود را به شهر لویو، شهری بسیار دورتر از خاک روسیه منتقل می کند. این وزارتخانه روز شنبه گفته بود که اکثر کارکنان دیپلماتیک خود در کیف را به لویو منتقل خواهد کرد، اما نه همه آنها، و این نشان می دهد که سفارت را به فعالیت خود ادامه می دهد.

بحران اوکراین

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، دولت بایدن هشدار می دهد که تهاجم روسیه ممکن است قریب الوقوع باشد، و تصاویر ماهواره ای در دسترس عموم تجمع نظامی عظیم روسیه را در اطراف اوکراین، از جمله کشتی های دریایی مسلح به موشک، و پیاده نظام همراه با تانک و هنگ های هوابرد که قادر به حمله از جهت های مختلف هستند، مستند کرده است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، گفت، ایالات متحده «منابع اطلاعاتی خوبی» دارد که نشان می‌دهد «هم‌اکنون همه چیز به نوعی در حال ایجاد یک فرصت اوج برای اقدام پوتین است».

در حالی که روسیه بارها گفته است که هیچ برنامه ای برای حمله ندارد، اما همچنان به تهدید همسایه خود می‌افزاید. هفته گذشته، وقتی از آقای پوتین در مورد احتمال تهاجم سوال شد، از رد آن خودداری کرد.

در حالی که دولت اوکراین به دنبال حفظ آرامش است، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه این کشور، گفت که مسکو باید اقدامات خود را توضیح دهد و "به منظور کاهش تنش و افزایش امنیت برای همه، تعهد خود را به شفافیت نظامی عملی کند."

Screenshot 2022-02-15 230140

پایان رویای ناتو برای کیف؟

رئیس‌جمهور اوکراین نیز روز دوشنبه در اظهاراتی که احتمالاً برای جلوگیری از جنگ عنوان شد گفت کشورش ممکن است مجبور شود امکان پیوستن به ناتو را کنار بگذارد؛ یک خواسته محوری روسیه در این رویارویی که بزرگترین درگیری نظامی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم را محتمل می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که در یک کنفرانس خبری در کنار اولاف شولز صدراعظم آلمان صحبت می کرد احتمال کنار گذاشتن تلاش کشورش برای پیوستن به ناتو را رد نکرد و گفت: «شاید مسئله درهای باز ناتو برای ما مانند یک رویا باشد». وی ضمن تاکید بر اینکه عضویت در ناتو "برای امنیت ما است و در قانون اساسی آمده است"، اذعان کرد که کشور در موقعیت دشواری قرار دارد و تقریباً به طور کامل توسط روسیه محاصره شده است.

31

سخنگوی کرملین، دیمیتری پسکوف،  روز دوشنبه گفت: «واضح است که رد تایید شده اوکراین از ایده پیوستن به ناتو گامی است که به طور قابل توجهی فرمول‌بندی پاسخ بهتر به نگرانی‌های روسیه را تسهیل می‌کند. اما با توجه به سردرگمی پیرامون نظرات، ما نمی‌توانیم آن را به عنوان یک واقعیت تفسیر کنیم که جهان‌بینی مفهومی کیف تغییر کرده است».