جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در یک سخنرانی از کاخ سفید با تأکید بر اینکه واشنگتن در خنثی کردن بحران روسیه و اوکراین آماده است تا «از هر فرصتی برای موفقیت دیپلماسی استفاده کند» و خطاب به مردم روسیه گفت «شما دشمن ما نیستید».

این درحالی است که پس از دیدار اولاف شولتز صدراعظم آلمان و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، نشانه‌هایی مبنی بر کاهش تنش از جمله عقب‌نشینی نسبی نیروهای نظامی روسیه بروز کرده و غرب را در این دوراهی قرار داده است که آیا این عقب‌نشینی معنای کاهش تهدید را متبادر می‌کند یا آنطور که جو بایدن هشدار داده است، همچنان احتمال تهاجم روسیه به اوکراین وجود دارد.

شما دشمن ما نیستید

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان جو بایدن روز سه شنبه درخواست کرد که دیپلماسی ادامه یابد اما همچنین هشدار داد که حمله روسیه به اوکراین "با محکومیت شدید بین المللی روبرو خواهد شد."

بایدن در یک سخنرانی در کاخ سفید خطاب به شهروندان روس گفت که ایالات متحده و متحدانش تهدیدی برای آنها نیستند و فضای "بسیاری" برای دیپلماسی با روسیه برای جلوگیری از درگیری در اروپا وجود دارد.

بحران اوکراین

وی گفت: «ایالات متحده و ناتو تهدیدی برای روسیه نیستند. اوکراین تهدیدی برای روسیه نیست. نه ایالات متحده و نه ناتو در اوکراین موشک ندارند. ما نیز برنامه ای برای قرار دادن آنها در آنجا نداریم. ما مردم روسیه را هدف قرار نمی دهیم. ما به دنبال بی ثبات کردن روسیه نیستیم. شما دشمن ما نیستید».

وی به ملت روسیه گفت که او باور نمی‌کند که «روس‌ها خواهان یک جنگ مخرب خونین علیه اوکراین، کشور و مردمی هستند که شما با آنها پیوندهای عمیقی از تاریخ و فرهنگ خانوادگی دارید».

او به جنگ جهانی دوم اشاره کرد و گفت که آمریکایی‌ها و روس‌ها «در بدترین جنگ تاریخ در کنار یکدیگر جنگیده و قربانی داده‌اند. جنگ جهانی دوم یک جنگ ضروری بود، اما اگر روسیه به اوکراین حمله کند، این یک جنگ انتخابی خواهد بود».

رئیس جمهور بایدن همچنین هشدار داد: «اگر روسیه در روزها و هفته‌های آینده حمله کند، هزینه‌های انسانی برای اوکراین بسیار زیاد خواهد بود و هزینه استراتژیک برای روسیه نیز بسیار زیاد است و با محکومیت قاطع بین المللی مواجه خواهد شد.

وی گفت: «جهان فراموش نخواهد کرد که روسیه مرگ و ویرانی بیهوده را انتخاب کرد. ثابت خواهد شد که حمله به اوکراین یک زخم خودساخته است.»

فروکش تهدید در اوج

همچنین به نوشته نیویورک‌تایمز، پس از اینکه روسیه علناً پیشنهاد ادامه گفتگوها را داد، بایدن نسبت به حل بحران دیپلماسی خوشبین شده است و گفت: «ما باید به دیپلماسی هر فرصتی برای موفقیت بدهیم و معتقدم راه‌های واقعی برای رفع نگرانی‌های امنیتی ما وجود دارد».

سخنرانی بایدن که لحن ملایم‌تری نسبت به اظهارات قبلی وی و دیگر مقامات آمریکایی داشت به موازات عقب‌نشینی نسبی نیروهای روسیه از محاصره اوکراین اتفاق افتاد که منجر به فروکش تنش‌ها در حالی که تهدید به اوج خود رسیده بود، شد.

با این حال همانطور که روسیه اعلام عقب نشینی می کند، بایدن هشدار می‌دهد که تهاجم به اوکراین همچنان امکان پذیر است. پوتین روز سه شنبه گفت که روسیه تصمیم گرفته است «تا حدودی نیروها را عقب بکشد».

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که برخی از نیروها از مناطق نظامی هم مرز با اوکراین به پادگان های خود بازگردانده می شوند، که نشانه این است که مسکو ممکن است در حال عقب نشینی و کاهش تهدید تهاجم باشد.

بحران اوکراین

این اعلامیه قوی‌ترین سیگنال تاکنون بود مبنی بر اینکه روسیه ممکن است در تلاش برای کاهش تنش نظامی در نزدیکی مرز اوکراین باشد، اما روشن نبود که خطر جنگ از بین رفته باشد. تحلیلگران نظامی هشدار دادند که هنوز خیلی زود است که درباره کاهش تهدیدها بدون اطلاعات بیشتر نتیجه گیری کنیم.

آقای پوتین در اوایل روز در کاخ کرملین در کنار اولاف شولتز صدراعظم آلمان صحبت می کرد و گفت که روسیه بر خواسته های اصلی خود مبنی بر عقب نشینی حضور ناتو در شرق اروپا و تضمین عدم پیوستن اوکراین به این ائتلاف ادامه خواهد داد.

بحران اوکراین

پوتین گفت: «ما همچنین آماده ادامه مسیر مذاکرات هستیم، اما همه این سؤالات، همانطور که قبلاً گفته شد، باید به طور جامع مورد بررسی قرار گیرند».

آقای شولز در یک کنفرانس خبری با خبرنگاران آلمانی از ادامه بن بست ابراز ناامیدی کرد، و گفت عضویت احتمالی اوکراین در ناتو - چیزی که کرملین آن را خط قرمز می نامد - در دستور کار نیست. وی گفت کشورهای ناتو روشن کرده‌اند که سال‌ها طول می‌کشد تا اوکراین مورد بررسی قرار گیرد، و رهبر اوکراین این هفته اشاره کرد که آرزوی عضویت این کشور می‌تواند مورد مذاکره قرار گیرد».

آقای شولز گفت: «همه باید در اینجا کمی عقب‌نشینی کنند و برای خود روشن کنند که ما نمی‌توانیم درگیری نظامی احتمالی بر سر مسئله‌ای که در دستور کار نیست، داشته باشیم».

بحران اوکراین

 
 
 
G
M
T
Y
 
 
 

Detect languageAfrikaansAlbanianAmharicArabicArmenianAzerbaijaniBasqueBelarusianBengaliBosnianBulgarianCatalanCebuanoChichewaChinese (Simplified)Chinese (Traditional)CorsicanCroatianCzechDanishDutchEnglishEsperantoEstonianFilipinoFinnishFrenchFrisianGalicianGeorgianGermanGreekGujaratiHaitian CreoleHausaHawaiianHebrewHindiHmongHungarianIcelandicIgboIndonesianIrishItalianJapaneseJavaneseKannadaKazakhKhmerKoreanKurdishKyrgyzLaoLatinLatvianLithuanianLuxembourgishMacedonianMalagasyMalayMalayalamMalteseMaoriMarathiMongolianMyanmar (Burmese)NepaliNorwegianPashtoPersianPolishPortuguesePunjabiRomanianRussianSamoanScots GaelicSerbianSesothoShonaSindhiSinhalaSlovakSlovenianSomaliSpanishSundaneseSwahiliSwedishTajikTamilTeluguThaiTurkishUkrainianUrduUzbekVietnameseWelshXhosaYiddishYorubaZulu

 

AfrikaansAlbanianAmharicArabicArmenianAzerbaijaniBasqueBelarusianBengaliBosnianBulgarianCatalanCebuanoChichewaChinese (Simplified)Chinese (Traditional)CorsicanCroatianCzechDanishDutchEnglishEsperantoEstonianFilipinoFinnishFrenchFrisianGalicianGeorgianGermanGreekGujaratiHaitian CreoleHausaHawaiianHebrewHindiHmongHungarianIcelandicIgboIndonesianIrishItalianJapaneseJavaneseKannadaKazakhKhmerKoreanKurdishKyrgyzLaoLatinLatvianLithuanianLuxembourgishMacedonianMalagasyMalayMalayalamMalteseMaoriMarathiMongolianMyanmar (Burmese)NepaliNorwegianPashtoPersianPolishPortuguesePunjabiRomanianRussianSamoanScots GaelicSerbianSesothoShonaSindhiSinhalaSlovakSlovenianSomaliSpanishSundaneseSwahiliSwedishTajikTamilTeluguThaiTurkishUkrainianUrduUzbekVietnameseWelshXhosaYiddishYorubaZulu  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Text-to-speech function is limited to 200 characters
 
 

 

 

Options : History : Feedback : Donate Close