به گزارش اکوایران، خبرگزاری رویترز از آغاز مذاکرات کره جنوبی و ایران در مورد از سرگیری تجارت نفت و رفع انسداد وجوه خبر داد.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه کره جنوبی در روز چهارشنبه، تهران و سئول مذاکراتی در سطح کاری در مورد ازسرگیری واردات نفت خام ایران و لغو مسدودیت سرمایه‌های ایران در این کشور آسیای شرقی انجام داده‌اند.

کره جنوبی قبلا یکی از مشتریان اصلی نفت ایران در آسیابود. این اقدام در حالی صورت می گیرد که مذاکرات برای احیای توافق هسته ای تهران با قدرت های جهانی در وین از سر گرفته شده است.

در این بیانیه آمده است: «سئول نسبت به حل و فصل مسائل مربوط به تحریم‌ها از جمله انتقال وجوه مسدود شده پس از توافق بر سر بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که اکنون در وین در دست اجراست، ابراز امیدواری کرد. طرف ایرانی نیز بر اهمیت حل و فصل زودهنگام موضوع وجوه مسدود شده تاکید کرد».

در این بیانیه آمده است که ایران و کره جنوبی همچنین در مورد تجارت نفت خام و فرآورده های نفتی به شرط لغو تحریم ها با پیشرفت در مذاکرات هسته ای گفتگو می‌کنند.

پیش از این خریداران نفت کره جنوبی عمدتاً میعانات گازی یا نوعی نفت خام بسیار سبک از ایران وارد می کردند.

تهران بارها خواستار آزادی حدود 7 میلیارد دلار از وجوه مسدود شده خود در بانک های کره جنوبی تحت تحریم های ایالات متحده شده و گفته است که سئول این پول ها را "گروگان" نگه داشته است. بیشتر بخوانید

داده های اولیه خدمات گمرکی کره در روز سه شنبه نشان داد، کره جنوبی، پنجمین خریدار بزرگ نفت خام جهان، در مجموع 12.6 میلیون تن نفت خام در ژانویه وارد کرده است که در مقابل 10.3 میلیون تن در سال گذشته، 2.3 میلیون تن افزایش داشته است.