به گزارش اکوایران، شبکه تلویزیونی کان اسرائیل به نقل از مقامات امنیتی اسرائیل با اعلام اینکه آمریکا آماده توافق به زعم آن‌ها «بسیار بد» با ایران در هفته آینده است، مدعی شد که احیای توافق دستاوردهای هسته ای تهران از زمان خروج ترامپ از برجام در سال 2018 را در نظر نمی‌گیرد.

لابی‌های تل‌آویو شکست خورد

بر اساس گزارش تایمز آو اسرائیل، تلویزیون اسرائیل روز جمعه گزارش داد، علیرغم تلاش‌های تل‌آویو برای لابی کردن علیه بازگشت مشترک ایران و آمریکا به توافق چندجانبه، اسرائیل آماده است تا قدرت‌های جهانی و ایران در هفته آینده به توافقی برای احیای برجام برسند.

به نشوته تایمز، اسرائیل با توافق اولیه که به طور رسمی به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک شناخته می‌شود، در سال 2015 مخالفت کرد و نخست‌وزیر وقت بنیامین نتانیاهو استدلال کرد که این توافق در واقع راه را برای پیشرفت هسته‌ای ایران هموار می‌کند. دولت نتانیاهو سپس از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا مبنی بر خروج ایالات متحده از توافق در سال 2018 و آغاز کمپین «فشار حداکثری» علیه ایران حمایت کرد، که باعث شد تهران پس از یک سال صبر استراتژیک با نقض تدریجی برجام، فعالیت های هسته ای خود را افزایش دهد.

اذعان اسرائیل به ناتوانی در حمله به ایران؟

توافق «بسیار بد» از نگاه اسرائیل

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، اکنون به دنبال احیای این توافق است و این کار را مشروط به بازگشت ایران به پایبندی خود به توافق کرده است.

به نقل از یک مقام امنیتی اسرائیل که نامش فاش نشد، اخبار کانال 13 گزارش داد که در حالی که اسرائیل توافق اولیه را بد می‌دانست، توافق احیا شده در حال شکل‌گیری را «بسیار بد» توصیف کرد، زیرا به زعم وی پیشرفت ایران از آن زمان به بعد در این توافق نقشی ندارد.

ایران ملزم به نابودی سانتریفیوژهای پیشرفته نیست

این منبع با اشاره به پیش نویس منتشرر شده از توافق قریب الوقوع گفت که ایران بر اساس توافق احیا شده ملزم به نابودی سانتریفیوژهای پیشرفته خود نخواهد بود. تهران باید سطح غنی سازی اورانیوم خود را کاهش دهد، اما قبلاً توانایی غنی سازی در سطوح بالا را توسعه داده است. همچنین باید تولید فلز اورانیوم را متوقف کند. با این حال، این منبع خاطرنشان کرد که ایران اکنون دانش لازم برای تولید چنین موادی را در آینده دارد.

این شبکه به نقل از منبع امنیتی ادعا کرد: «در اصل، این توافقی است که ایران را به عنوان یک کشور آستانه هسته‌ای باقی می‌گذارد».

گزارش کانال 13 تاکید کرد که در صورت امضای مجدد توافقنامه، اسرائیل آشکارا نمی‌تواند تأسیسات غنی‌سازی ایران را هدف قرار دهد، با این حال، آلون بن دیوید، تحلیلگر نظامی، گفت که یک سوال کلیدی این است که آیا اسرائیل، تا آنجا که به آمریکایی‌ها مربوط می‌شود، دست باز خواهد داشت تا اقداماتی را برای خنثی کردن پیشرفت ایران در زمینه هسته ای و سامانه‌های موشکی که تحت پوشش معامله نیست انجام دهد یا خیر.

به گزارش کانال 13، علاوه بر این، دولت بایدن به اسرائیل گفته است که ترامپ باعث شد ایران از نظر تولید اورانیوم به یک "آستانه هسته ای" برسد و شکست در احیای توافق قدیمی -همانطور که اسرائیل امیدوار است - تهران را تنها چند هفته از آستانه هسته ای دور خواهد کرد.

چرخش موضع اسرائیل درباره برجام

نگرانی‌ و ناامیدی‌ اسرائیل در آستانمه احیای برجام

یک دیپلمات آشنا با این گفت و گوها این ارزیابی را رد کرد و به تایمز اسرائیل گفت که توافق در حال مذاکره احتمالاً بین شش ماه تا یک سال زمان گریز هسته ای برای ایران ایجاد می‌کند. به نظر می رسد تل آویو استدلال می کند که به جای اعطای تخفیف تحریم ها، این بهایی است که ارزش پرداخت را دارد.

رادیو و تلویزیون عمومی کان گزارش داد، یک پرتو کوچک امید برای اسرائیل این است که کاهش تحریم‌ها که توسط مذاکره‌کنندگان در وین پیشنهاد شده است، تنها به تدریج و نه به یکباره اتفاق می‌افتد.

به گفته کان، مذاکره‌کنندگان هنوز تعدادی از مسائل را پیش از امضای توافق باید حل و فصل کنند، اما اسرائیل معتقد است که هفته آینده این اتفاق خواهد افتاد.

بر این اساس، تل‌آویو در حال آماده سازی تعدادی از اقداماتی است که قصد دارد در روزهای آینده انجام دهد، از جمله برگزاری جلسات توجیهی با سفرا، سخنرانی عمومی احتمالی نخست وزیر نفتالی بنت در پاسخ به اعلامیه احیای برجام و گفتگوهای خصوصی وزیر دفاع بنی گانتز و آلون اوشپیز مدیر کل وزارت امور خارجه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار خواهد شد.

اسرائیل و آمریکا / جیک سالیوان

روز جمعه جداگانه، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به رویترز گفت: «من انتظار دارم در هفته آینده، یا حدود دو هفته آینده، توافقی حاصل شود. من فکر می کنم اکنون متنی را روی میز داریم که بسیار بسیار نزدیک به توافق نهایی است.»

این مقام گفت: «بیشتر موضوعات قبلاً توافق شده است. اما به عنوان یک اصل در این نوع مذاکره، تا زمانی که همه چیز به توافق نرسد، هیچ چیز مورد توافق قرار نمی‌گیرد. بنابراین، ما هنوز برخی از مسائل بعضاً سیاسی و دشوار داریم که باید درباره آن‌ها به توافق برسیم.

ایالات متحده روز پنجشنبه گفت که در جریان مذاکرات در وین برای نجات توافق هسته ای ایران "پیشرفت قابل توجهی" حاصل شده است و در صورتی که ایران در این مورد "جدیت نشان دهد"، توافق در عرض چند روز ممکن است.