به گزارش اکو ایران امروز در صحن علنی مجلس الیاس نادران از تعارض یک مصوبه خبر داد،گزارش نهایی در دست نمایندگان با مصوبه اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 1401 فرق دارد. او گرچه تاکید کرد نمی خواهد از واژه دستکاری مصوبات کمیسیون استفاده کند اما از هیات رئیسه کمیسیون تلفیق خواست درباره این این ابهام مهم توضیح دهند.

 او در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 گفت: آیین‌نامه داخلی مجلس مهلت‌هایی را برای رسیدگی به لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مشخص کرده است، ترتیبات رسیدگی به لایحه نیز مشخص شده است. مصوبه کمیسیون با امضای آقای باقرزاده دبیر اول کمیسیون در اختیار نمایندگان است اما برخی موارد گزارش نهایی با مصوبات کمیسیون فرق دارد.

نادران درباره مصادیق این تفاوت گفت:به عنوان مثال در مصوبه کمیسیون نوشته شده مبلغ 9 میلیارد دلار از محل منابع حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی برای واردات کالاهای اساسی و دارو اختصاص می‌یابد اما آنچه برای نمایندگان چاپ شده است، نوشته شده معادل مبلغ که در متن مصوب نیست، همچنین آمده است موضوع ردیف 18 تبصره 14 این قانون که در مصوبه نیست.

این عضو کمیسیون تلفیق با اشاره به اینکه از تعبیر دستکاری در مصوبه استفاده نمی‌کنم اما این موارد باید رفع ابهام شود. به همین دلیل از قالیباف خواست یکی از نواب رئیس با هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق و معترضین برای رفع ابهامات جلسه‌ای را برگزار کند.

سیدکاظم دلخوش اباتری نیز نکنه نادران را تایید و اظهار کرد: کارگروهی باید تشکیل شود زیرا برخی مصوبات کمیسیون تلفیق در دستور کار نیست و به نظر می‌رسد مواردی در بندها و تبصره‌ها که در کمیسیون تلفیق رأی‌گیری شده، حذف شده و در دستور کار صحن نیست.

حاجی بابایی

حمیدرضا حاجی بابائی رئیس کمیسیون تلفیق نیز که مخاطب این انتقادها بود در واکنش گفت: ما برای 137 هزار میلیارد تومان بابت 20 درصدی که دولت نامه نیاورده چند پیشنهاد داریم که در نهایت باید جمع‌بندی کنیم؛ پیشنهادات درباره اینکه از محل صرفه‌جویی یا سهام یا اوراق برای آن در نظر بگیریم. این پیشنهاد یا تصمیم مراعا نمانده است. تصمیم‌گیری مشخص است و ما از کمیسیون مجوز گرفتیم که درباره مبلغ 137 هزار میلیارد تومان با دولت تصمیم‌گیری کنیم.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 افزود: پس از بارگذاری مصوبه کمیسیون در 20 بهمن ماه نسبت به رفع ابهامات اقدام کردیم و حدود 7 یا 8 مورد مانند تبصره (18) و (16) را رفع ابهام کردیم. هیأت رئیسه کمیسیون نیز به طور دقیق آنها را بررسی کرده است، یکی از مهمترین ویژگی‌های کمیسیون این بود که هر کسی خواست یا توانست در جلسات حضور پیدا کرد تا هیچ شبهه‌ای وجود نداشته باشد، مصوبه کمیسیون تلفیق شفاف و روشن است.

 محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکرات نمایندگان ابتدا سعی کرد نشان دهد این دست مسائل در گذشته نیز رخ داده است. ظاهرا قالیباف به این دلیل این گزاره را بیان کرد که بحث دستکاری بودجه 1400 پس از تصویب برای او و مجلس در ابتدای سال دردسر ساز شد و تا مدت ها سوژه رسانه ها شده بود.

قالیباف درباره بحث های آمده پیش آمده پیرامون گزارش نهایی تلفیق گفت: مصوباتی در کمیسیون تلفیق بوده که کمیسیون اختیار آنها را به هیأت رئیسه داده یا اختلاف نظرهایی درباره آنها وجود دارد که این مسئله در گذشته هم سابقه داشته است. با عین او گفت:تأکید کردم که آقای مصری از هیأت رئیسه نشستی را بین  آقای حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق و معترضان  به هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برگزار کند و در این نشست  معاون قوانین مجلس نیز حضور داشته باشد.به گفته قالیباف اختلافات شکلی یا محتوایی است که البته اختلافات محتوایی مهم است.