به گزارش اکوایران، گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از موافقت آمریکا و سایر طرف‌های توافق هسته ای ۲۰۱۵ با حفظ سانتریفیوژهای پیشرفته ایران در کشور تحت مهر و مهوم و نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای است.

اولین نشانه‌های این امر، با تشدید لفاظی‌های تهدیدآمیز و ناامیدانه نخست‌وزیر و مقامات اسرائیل درباره قریب‌الوقوع بودن توافق میان تهران و قدرت‌های جهانی بر سر احیای برجام و به ویژه سازش طرف‌های غربی بر سر حفظ سانتریفیوژهای پیشرفته ایران در خاک کشور، بروز کرد.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه گفت که ایالات متحده و کشورهای اروپایی امضا کننده توافق هسته ای 2015 توافق کرده اند که به ایران اجازه دهند سانتریفیوژهای پیشرفته خود را به جای نابود کردن آنها در انبارهای خود در داخل ایران نگه دارد.

بر اساس گزارش اکسیوس وی ادعا کرد در جریان مذاکرات هسته ای در وین ایران همچنین خواستار حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست ادعایی سازمان های تروریستی خارجی آمریکا به عنوان شرط توافق هسته ای است.

موافقت با حفظ سانتریفیوژهای پیشرفته در ایران

باراک راوید خبرنگار آکسیوس نوشته است: نبت از یک سخنرانی برای نمایندگان سازمان های یهودی ایالات متحده در اورشلیم استفاده کرد تا شکاف های باقی مانده بین ایالات متحده و ایران را با نزدیک شدن به خط پایان برجسته کند.

به گفته وی، یکی دیگر از نقاط بن بست در مذاکرات، تقاضای ایران برای تضمین این است که منافع اقتصادی مورد انتظار را از بازگشت به توافق به دست خواهد آورد و هیچ دولت آینده ایالات متحده مانند ترامپ آن را رها نخواهد کرد.

بنت در عین حال تصریح کرد که احساس می‌کند دولت بایدن بحران کنونی با ایران را به ارث برده است، و تاکید کرد که نمی‌خواهد «بازی سرزنش» را انجام دهد یا با ایالات متحده مقابله کند.

بنت گفت: «علیرغم اختلافاتی که در مورد این توافق داریم، روابط ما با دوستمان پرزیدنت بایدن و دولت او نزدیک و قوی باقی خواهد ماند».

وی با تکرار لفاظی‌های تحریک‌آمیز خود ادعا کرد که اسرائیل ایران را به عنوان یک کشور آستانه هسته ای [آنچه اساساً ایران پیگیری آن را رد می کند] نمی‌پذیرد و همیشه آزادی عمل خود را برای آنچه دفاع از خود در برابر ایران خواند، حفظ خواهد کرد.

همچنین آکسیوس در گزارش دیگری نوشت: در جریان رایزنی با ایالات متحده، مقامات اسرائیلی متوجه شدند که توافق هسته‌ای تمدید شده شامل انهدام سانتریفیوژهای پیشرفته ایران که طبق توافق 2015 آنها اجازه استفاده از آنها را نداشتند، نمی شود.

یک مقام بلندپایه اسرائیلی به آکسیوس گفت که توافق تمدید شده تنها شامل ذخیره سازی این سانتریفیوژهای پیشرفته در ایران تحت مهر و موم و نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی می شود. این مقام مدعی است، این امر به ایران اجازه می دهد تا در مدت زمان کوتاهی در صورت نقض ادعایی توافق استفاده از آن سانتریفیوژها را از سر بگیرد.

موافقت با حفظ سانتریفیوژهای پیشرفته در ایران

 

استراتژی بنت در برخورد با ایران جواب نداد

رسانه‌های اسرائیلی گزارش می‌دهند که در بحبوحه نشانه‌های فزاینده از توافق بر سر بازگشت به برجام، وضعیت اضطراب و انتظار در اسرائیل حاکم است.

کانال 13 اسرائیل گزارش داد که نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل "به شکلی شیک، اما تند" از رفتار ایالات متحده انتقاد کرد و مدعی شد که بنت از "توافقی صحبت می کند که پول را به ایران پمپاژ می کند و حملات به اسرائیل را تشدید می کند."

راویو دراکر، مفسر امور سیاسی شبکه 13 اسرائیل در خصوص اظهارات رسانه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل توافق هسته‌ای را می‌پذیرد یا به مبارزه با آن ادامه می‌دهد، معتقد است که آن را می‌پذیرد، زیرا چاره‌ای ندارد.

وی افزود: «در اسرائیل از دولت دموکراتیک کنونی آمریکا با عبارات وحشتناکی صحبت می‌کنند و انتظار رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه که ممکن است آنها را از این توافق نجات دهد را می‌کشند».

در همین زمینه، دراکر تاکید کرد که استراتژی نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، مبنی بر عدم رویارویی، شکست خورده است.

آلون بن دیوید، مفسر امور نظامی شبکه 13 اسرائیل نیز به نوبه خود اعلام کرد که بازگشت به توافق هسته ای با ایران قابل انتظار است و "نباید کسی را غافلگیر کند."

بن دیوید توضیح داد که "این توافق بسیار بد" که آمریکایی ها به دست آوردند، عمیقا "اسرائیل" را ناامید کرده است.

وی همچنین تاکید کرد که مقامات اسرائیل از "کلمات تند در اتاق‌های بسته" در مورد دولت آمریکا دریغ نمی کنند، زیرا «دولتی است که دیپلماسی را به دین خود تبدیل کرده است، آن هم با امضای توافقی با ایران "که در واقعیت معنا ندارد».

موافقت با حفظ سانتریفیوژهای پیشرفته در ایران