به گزارش اکوایران، علی‌رغم هشدار‌های غرب و انکار کرملین، سرانجام با صدور فرمان «عملیات نظامی» علیه کی‌یف توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در روز پنج شنبه بیست‌وچهارم فوریه (پنج اسفند)، شعله‌های جنگ در اوکراین زبانه کشید.

جنگ پس از ما‌ه‌ها استقرار سنگین نیروهای نظامی روس در نزدیکی مرز اوکراین و هشدارهای مکرر غرب و اوکراین نسبت به این اقدام آغاز شد.

روسیه این اقدام را واکنشی به نادیده گرفتن دغدغه‌های مربوط به امنیت ملی خود و گسترش ناتو به سمت شرق تلقی می‌کند. در مقابل غرب ضمن رد تقاضاهای روسیه، وعده داده تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه برقرار سازد.

اکوایران در این صفحه به پوشش آخرین اخبار و تحولات مربوط به این واقعه می‌پردازد:

 

تهاجم نیروهای روسی به اوکراین خطرناکترین بحران امنیتی اروپا در دهه‌های اخیر را باعث شده است. اما در حالی که بیشتر تحلیل‌ها به درستی بر وضعیت فوری بحران متمرکز هستند، پیش‌بینی مسیرها و پیامدهای احتمالی جنگ به همان اندازه مهم است. پیش‌بینی عدم قطعیت‌هایی که این جنگ به همراه خواهد داشت، گامی حیاتی در جهت آزمودن پیامدهای احتمالی این مسئله است.

اگرچه وضعیت در اوکراین بسیار شکننده است، سناریوهایی که در اینجا ذکر شده چهار راه قابل قبول برای پایان دادن به درگیری ارائه می دهند. حتی بزرگ‌ترین این احتمالات - که ما آن را «معجزه در دنیپرو» نامیده‌ایم - مملو از خطر است و ایالات متحده، متحدان و شرکای فراآتلانتیکش و در واقع کل جهان اکنون احتمالاً با دوره دشواری از رقابت مداوم با روسیه روبرو هستند...

 

شهرداری ماریوپل: روس ها مانند لنینگراد ما را محاصره کرده اند

در شرایطی که به نظر می رسد روس ها در طراحی عملیات نظامی خود در تجاوز به خاک اوکراین دچار اشتباه محاسباتی شده باشند، بیم آن می رود که کرملین تاکتیک های هولناک دیگری را در پیش گیرد.  علیرغم طرح اولیه روس ها برای سرنگونی سریع دولت کیف، روسیه تاکنون تنها یک شهر بزرگ اوکراین را تصرف کرده است (بندر خرسون در کرانه رودخانه دنیپرو ، که تانک هایش روز چهارشنبه وارد آن شدند). بدین ترتیب روسیه تاکتیک‌های خود را تغییر داده و بمباران شهرهای بزرگ را تشدید کرده است. بخش‌هایی از مرکز خارکیف، شهری با 1.5 میلیون نفر جمعیت، زیر آوار رفته است.

ماریوپل، بندر اصلی شرق اوکراین، بدون آب و برق تحت بمباران شدید محاصره شده است. مقامات می گویند که نمی توانند مجروحان را تخلیه کنند. شورای شهر وضعیت را با محاصره لنینگراد در جنگ جهانی دوم مقایسه کرد. شورای شهر ماریوپول اعلام کرد که نیروهای روسی به طور مداوم و عمدا زیرساخت های غیرنظامی حیاتی در بندر جنوب شرقی اوکراین را مورد هدف قرار داده و این بندر را در شرایط بدون آب، گرمایش و برق گذاشته و از آوردن آذوقه یا تخلیه مردم جلوگیری می کنند...

 

سقوط اولین شهر مهم اوکراین؛ امتناع آمریکا از اعلام «منطقه پرواز ممنوع» در اوکراین

پس از یک روز ادعاهای متناقض در مورد اینکه آیا با گذشت هشت روز از آغاز عملیات تهاجم نظامی مسکو یک مرکز شهری بزرگ را برای اولین بار تصرف کرده یا خیر، روسیه روز پنجشنبه نیروهای خود را در مرکز بندر خرسون اوکراین مستقر کردند.

در این شرایط لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده،  در پاسخ به این سوال که آیا اقداماتی در واکنش به اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین درباره سلاح‌های هسته‌ای روسیه دیده، پاسخ داد که «هرگونه کنایه و صحبت درباره استفاده از سلاح‌های هسته‌ای هم خطرناک است.» آستین متذکر شده آمریکا در واکنش به درخواست دولت کی‌یف برای برقراری وضعیت "پرواز ممنوع" در آسمان اوکراین از سوی واشنگتن، اعلام کرد که این کار به معنای جنگ با روسیه است و آمریکا چنین چیزی نمی‌خواهد.

نیویورک تایمز هم مدعی شده گزارش‌های اطلاعاتی حاکی از آن است که مقامات ارشد چینی تا حدی از برنامه‌ها یا قصد روسیه برای حمله به اوکراین قبل از آغاز عملیات مسکو آگاهی داشته‌اند. ️نیویورک تایمز به نقل از مقامات دولت بایدن و یک مقام اروپایی گزارش داد، مقامات ارشد چین در اوایل فوریه به مقامات ارشد روسیه گفتند که قبل از پایان بازی های المپیک زمستانی در پکن به اوکراین حمله نکنند...

AAUrCy6

 

سیاست بهینه ایران در جنگ اوکراین

ایران به همراه ۳۴ کشور دیگر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به قطعنامه علیه روسیه رأی ممتنع داد. واکنش آرام ایران به حمله به اوکراین نشان‌دهنده روابط این کشور با روسیه در چند دهه گذشته، تیرگی روابط فزاینده‌اش با غرب و تحولات در سراسر خاورمیانه است. به علاوه، جنگ در اوکراین، موضوعی نیست که بتوان از تأثیر آن بر مذاکرات وین چشم‌پوشی کرد، زیرا قدرت های جهانی بر سر میز مذاکره، خود را در طرف مقابل بزرگترین بحران امنیتی اروپا از زمان جنگ جهانی دوم می‌بینند...

 

اثر جنگ اوکراین بر توافق هسته ای: روسیه گروکشی می کند؟

علیرغم تلاش برای فاصله‌گذاری میان احیای برجام و موضوعات حاشیه‌ای (حتی بحث مبادله زندانیان که در مسیر موازی و نه یکسان با مذاکرات برجامی دنبال می‌شود)، جنگ در اوکراین، موضوعی نیست که بتوان تأثیر آن بر مذاکرات وین را نادیده گرفت، زیرا قدرت های جهانی بر سر میز مذاکره خود را در طرف مقابل بزرگترین بحران امنیتی اروپا از زمان جنگ جهانی دوم می بینند...

مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح چهارشنبه در مورد قطعنامه‌ای رای‌گیری کرد که روسیه را به دلیل حمله به اوکراین و قرار دادن دفاع هسته‌ای خود در حالت آماده‌باش بالا محکوم می‌کند.

193 کشور عضو در این رای گیری شرکت کردند که به عنوان معیاری برای انزوای روسیه می تواند بسیار نمادین باشد. قطعنامه از نظر قانونی الزام‌آور نیست.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، از روسیه خواست فورا به جنگ خود با اوکراین پایان دهد و بلاروس از تسهیل تجاوزات خود دست بردارد. او از 193 عضو مجمع عمومی خواست تا به قطعنامه محکومیت روسیه و بلاروس رای مثبت دهند. وی گفت: «سازمان ملل در حال به چالش کشیده شدن است. اگر هدفی داشته باشد، جلوگیری از جنگ و محکومیت جنگ و توقف جنگ است. این کار امروز ما در اینجاست. این همان کاری است که شما برای انجام آن به اینجا فرستاده شده‌اید.»

این قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با ۱۴۱ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۳۵ رای ممتنع تصویب شد. ایران از جمله ۳۵ کشوری بود که رأی ممتنع دادند و ۵ کشور مخالف قطعنامه عبارتند از: روسیه، کره شمالی، اریتره، بلاروس و سوریه.

BeFunky-collage-ink

 

3 سناریو برای جنگ اوکراین: به جهنم نزدیک‌ می‌شویم!

نبرد اوکراین که درست در مقابل چشمان ما در حال رخ دادن است، این پتانسیل را دارد که تحول آفرین‌ترین روی‌داد در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم و خطرناک‌ترین رویارویی برای جهان از زمان بحران موشکی کوبا باشد. توماس فریدمن سه سناریو ممکن برای پایان این داستان پیش‌بینی کرده که آن‌ها را «فاجعه تمام‌عیار»، «سازش کثیف» و «رستگاری (نجات)» نامیده است...

جنگ اوکراین مذاکرات وین را به شکست می‌کشاند؟

تهاجم روسیه به اوکراین بر مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران سایه افکنده است. 

دیپلمات‌های غربی مدعی هستند مذاکره‌کننده ارشد ایران پس از بازگشت از سفر آخر هفته خود به تهران، با درخواست‌های سخت‌تری به وین بازگشت و امیدها را برای به نتیجه رسیدن به توافق تا پایان فوریه نقش بر آب کرد. مذاکره‌کنندگان اروپایی هشدار داده‌ بودند اگر تا روز دوشنبه توافقی حاصل نشود، آماده خروج از این مذاکرات هستند.

این یک وضعیت واقعاً عجیب است. چند هفته پیش مذاکرات به نقطه‌ای رسید که همه طرف‌ها واقعاً معتقد بودند توافق در دسترس است. اما اکنون با جنگ اوکراین محیط بین‌المللی تغییر کرده و دیپلمات‌ها مدعی هستند تهران از زمان حمله، درخواست‌هایش سرسخت‌تر شده است...