به گزارش اکوایران، نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی در اولین کنفرانس مطبوعاتی از زمان آزادی خود از دولت بریتانیا به دلیل عملکرد ضعیف در تلاش برای کمک به وی انتقاد کرد.

بدهی ایران باید سال‌ها پیش تسویه می‌شد

وی گفت که باید شش سال پیش آزاد می‌شد و با لحن انتقادی از دولت انگلیس توضیح خواست که چرا بدهی 400 میلیون دلاری (303 میلیون پوند) به ایران که به ادعای وی تهران گفته بود در صورت تسویه، آزادی‌اش را تسهیل می‌کند، پرداخت نکرده است.

به نوشته گاردین، او خواستار پایان بازداشت سایر دوتابعیتی‌هایی شد که هنوز در ایران بازداشت هستند و به همسرش، ریچارد رتکلیف، ادای احترام کرد و گفت اکنون پس از شش سال "انتظار آشکار"  از کمپین بازنشسته خواهد شد.

ali azady 3.18.22

 

چند وزیر خارجه لازم است تا یک نفر به خانه برگردد؟

زاغری-رتکلیف در چند نقطه در طول کنفرانس مطبوعاتی با نظرات همسرش که از دولت بریتانیا برای آوردن او به خانه تشکر کرد، مخالف بود.

او گفت که در طول شش سال پنج وزیر خارجه را دیده است و افزود: «این با توجه به سیاست بریتانیا بی‌سابقه است. من تو را دوست دارم ریچارد، به هر چیزی که اعتقاد داری احترام می‌گذارم، اما بارها و بارها به من گفته شد: "ما تو را به خانه می بریم." و هرگز این اتفاق نیفتاد. هیچ‌کدام به قول خود وفا نکردند».

او گفت که این باعث شده است که اعتماد کردن به سخنان وزرای خارجه متوالی برایش دشوار باشد و افزود: «یعنی چند وزیر خارجه لازم است تا یک نفر به خانه برگردد؟ پنج؟»

ali azady 3.18.22

وی با بیان اینکه بدهی انگلیس به ایران باید سال‌ها پیش پرداخت می‌شد، گفت: «همه ما می دانیم که چگونه به خانه آمدم. دقیقاً شش سال پیش باید اتفاق می افتاد. من نباید شش سال در زندان می بودم».

زاغری رتکلیف که در تاریخ 3 آوریل 2016 توسط سپاه پاسداران در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد، گفت که در زندان احساس ناتوانی کرده است و افزود که بزرگترین لحظه از زمان بازگشت برای او، بافتن موهای دختر هشت ساله اش بود.

ali azady 3.21.22

 

آن‌ها به قول خود وفا کردند

بر اساس گزارش گاردین، وی مدعی شد: من در آن زمان جزئیات را نمی‌دانستم. اما فکر می‌کنم هفته دوم یا سوم بود که دستگیر شدم، که به من گفتند "ما از انگلیسی‌ها چیزی می‌خواهیم و تا زمانی که آن را به دست نیاوریم اجازه نمی دهیم بروی." و آنها به قول خود وفا کردند».

وی افزود: «هر انسانی حق دارد آزاد باشد. چیزی که واقعاً مرا ناراحت کرد این بود که زندگی من با چیزی مرتبط بود که هیچ ربطی به من نداشت. فکر می‌کنم نباید زندگی هیچ‌کس به نوعی توافق جهانی مرتبط باشد، چه توافق هسته‌ای یا محیط‌زیستی».

تولیپ صدیق، نماینده مجلس، گفت که او به رئیس کمیته منتخب امور خارجه نامه خواهد نوشت تا تحقیقاتی را در مورد رسیدگی به پرونده زاغری توسط وزارت خارجه انجام دهد، خواسته‌ای که ریچارد رتکلیف نیز آن را امضا کرده است.

3000

 

بازنشستگی از یک کمپین شش ساله

زاغری رتکلیف گفت که تا زمانی که هواپیما از حریم هوایی ایران خارج نشده بود به آزادی خود باور نداشته است. او گفت: «آن لحظه ارزشمند بود».

وی افزود که «تجربه این سال‌ها همیشه او را آزار می دهد. هیچ راه دیگری برای دور زدن آن وجود ندارد. با من خواهد بود».

ریچارد رتکلیف که به قول نازنین اکنون از یک کمپین مستمر ۶ ساله برای آزادی همسرش بازنشسته می‌شود، گفت که «سفر بازگشت به حالت عادی» شامل «گام های کوچک» است و خطاب به همسرش افزود: «من به قدرت، مقاومت، و خوش‌قلبی او افتخار می کنم».

181454ba1d182d3856d244da8a8cfb18d0b05207