به گزارش اکوایران، رئیس دولت در سفر به لرستان در میان انبوه تأکیدات و‌ شعارهایی که در جمع گروه‌های مختلف داد یک دستور نیز به مدیران اجرایی داد: «از بانیان وضع موجود نباید در دولت او استفاده شود.»

ظاهرا او این سخن را در دیدار با اقشار مردم لرستان و در واکنش به درخواست یکی از سخنرانان بیان‌ کرده است. بانیان وضع موجود صفتی است که رسانه‌های حامی آقای رئیسی به همفکران و‌ مدیران منصوب حسن روحانی می‌دهند.

اگر منظور آقای رئیسی نیز چنین گزاره‌ای باشد می‌توان گفت روحانی زدایی از دولت تسریع می‌شود. اما در کنار این دستور پوشش خبر سخنان رئیس جمهور نیز در رسانه‌ها تفاوتی عجیبی داشت.

دستور حذف «بانیان وضع موجود»

سفر ابراهیم رئیسی به استان لرستان هم در دستور و‌ هم در پوشش خبر متفاوت بود. رئیس دولت در سفر به لرستان در میان انبوه تاکیدات و‌شعارهایی که در جمع گروه های مختلف داد یک دستور نیز به مدیران اجرایی داد: از بانیان وضع موجود نباید در دولت او استفاده شود. ظاهرا او این سخن را در دیدار با اقشار مردم لرستان و در واکنش به درخواست یکی از سخنرانان بیان‌کرده است.بانیان وضع موجود صفتی است که رسانه های حامی اقای رئیسی به همفکران و‌مدیران منصوب حسن روحانی می دهند. اگر منظور اقای رئیسی نیز چنین گزاره ای باشد می توان گفت روحانی زدایی از دولت تسریع می شود اما در کنار این دستور پوشش خبر سخنان رئیس جمهور نیز در رسانه ها تفاوتی عجیبی داشت. ابراهیم رئیسی به رسم سفرهای استانی از مفاخر استان لرستان نیز نام برد. او در لرستان در کنار چهره های مذهبی از چهره های فرهنگی و روشفنکران متولد این خطه مثل عبدالحسین زرین کوب نیز یاد کرد اما رسانه های اصولگرا و حامی آقای رئیسی این بخش از سخنان اقای رئیسی را سانسور کردند. آنها فقط به انعکاس آن بخش از سخنان رئیسی پرداختند که به چهره های مذهبی اشاره داشت و نام چهره های فرهنگی و روشفنکری مثل جعفر شهیدی و زرین کوب را فیلتر کردند.

مذاکره از روی متن سابق

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع اروپایی که نامش را فاش نکرده، گفته است که در مذاکرات روز گذشته وین، ایران اعلام کرده که حاضر است براساس متن توافق شده در ماه ژوئن مذاکرات را از سر بگیرد. این مذاکرات بین ایران و کشورهای ۴ + ۱( چهار عضو دائم شورای امنیت یعنی روسیه، چین، بریتانیا، و فرانسه به اضافه آلمان) در جریان است. آمریکا بر خلاف مذاکرات اولیه برجام در سال ۲۰۱۵، در این مذاکرات حضور مستقیم ندارد. در صورتی که این ادعا صحت داشته باشد،‌ بدین معناست که تیم مذاکره کننده ایران برخلاف اعلام‌های قبلی، حاضر شده است تا براساس متن توافق‌شده در مذاکرات هیات پیشین ایران در دولت حسن روحانی، مذاکرات وین را ادامه دهد. این منبع اروپایی همچنین گفته است که کشورهای طرف مذاکره با ایران در روزهای آینده در روند مذاکرات بررسی خواهند کرد که آیا ایران بر اساس متن ماه ژوئن مذاکرات را ادامه می‌دهد یا خیر اما خبرگزاری رسمی دولت و سایت تسنیم در خبری به طور غیرمستقیم خبر خبرگزاری رویترز را تکذیب کرده و اعلام کردند که «پیشنهادها و نظرات ارائه‌شده از سوی هیأت ایرانی در گفت‌وگوهای هفته پیش همچنان روی میز قرار دارد.» تسنیم از قول یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران نوشته است که «هیچ تجدید نظری در موضع ما نبوده و پیش نویس های پیشنهادی پس گرفته نشده اند.»

۴۰۰ میلیون پوند در راه ایران؟

محسن بهاروند، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن، به خبرنگاران گفت که یک هیات بریتانیایی هفته گذشته برای رایزنی درباره ساز و کار پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی به تهران سفر کرده است. سفیر ایران با بیان این‌که شخصا نیز مشغول رایزنی با وزارت خارجه بریتانیا است، تصریح کرد: «موانع حل‌نشدنی نیستند» و «نباید بدبین باشیم». پاتریک وینتور، دبیر سرویس سیاسی وب‌سایت گاردین، از قول آقای بهاروند نوشته است که ایران و بریتانیا در تابستان امسال در آستانه توافق بودند؛ حتی قراردادی هم امضا شد اما دو روز بعد، دولت بریتانیا گفت که به دلیل «تحریم‌های آمریکا» قادر به اجرای آن نیست. سفیر ایران با اشاره به گزارش‌هایی مبنی‌بر انتقال این مبلغ به ایران در قالب کمک بشردوستانه گفت: «کمکی در کار نیست. پول ما این‌جاست و ما پول‌مان را می‌خواهیم.» عباس بهاروند همچنین افزوده که اصراری به دریافت سود نیست، در غیر این صورت، میلیاردها پوند باید به ایران پرداخت می‌شد.

۳۲ میلیون لیتر مازوت

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران می‌گوید روزانه حدود ۳۲ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه‌های کشور مصرف می‌شود. محسن طرزطلب گفت روزانه ۳۰ تا ۳۵ میلیون لیتر گازوئیل نیز در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود. به این ترتیب حدود یک چهارم سوخت نیروگاه‌های ایران با مازوت و گازوئیل تامین می‌شود. نیروگاههای ایران پارسال به‌طور متوسط روزانه ۱۷۸ میلیون متر مکعب گاز، ۱۶.۴ میلیون لیتر مازوت و ۳۰ میلیون لیتر گازوئیل مصرف کردند.