به گزارش اکوایران، انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا  شنبه شب وارد تهران می شود و با علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران دیدار خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که روز شنبه برای دیدار با مذاکره‌کننده ارشد ایران به تهران می‌رود.

مذاکرات برجامی وین

 

باید این مذاکرات را به سرانجام برسانیم

انریکه مورا همچنین در متن توئیت خود افزود: «برای رفع شکاف‌های باقیمانده در مذاکرات وین درباره احیای برجام تلاش می‌کنیم. ما باید این مذاکرات را به سرانجام برسانیم. خیلی چیزها در خطر است».

سفر وی احتمالا شامل دیدار با برخی دیگر از مقامات ایرانی در روز یکشنبه نیز خواهد بود. او احتمالاً دوشنبه راهی واشنگتن می‌شود.

گفته می‌شود، او درباره مسئله/مسائل باقی مانده در مذاکرات وین (احتمالاً موضوع حذف سپاه از لیست FTO)  بحث خواهد کرد.

مذاکرات برجامی وین

 

بورل: توافق نزدیک است

در تحولی دیگر، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه گفت که ایران و قدرت های جهانی به توافق بر سر احیای برجام بسیار نزدیک هستند.

 دیپلمات ارشد اروپا این اظهارات را هنگام سخنرانی در کنفرانس بین المللی دوحه در روز شنبه بیان کرد.

تنفس در مذاکرات وین

سفر مورا، معاون بورل به تهران در حالی صورت می‌گیرد که ۲۰ اسفندماه، وی با اعلام تنفس با زمان نامحدود در مذاکرات وین به دلیل «عامل خارجی » منجر به نگرانی طرف‌ها نسبت به  دستیابی به توافق قریب‌الوقوع شد.

با این حال به نظر می‌رسد «عامل خارجی» یادشده ( درخواست مسکو برای دریافت تضمین کتبی از ایالات متحده مبنی بر عدم تأثیر تحریم‌های غرب علیه روسیه بر همکاری‌هایش با ایران) که به عنوان مانعی بزرگ در مسیر احیای برجام ظاهر شده بود، به دنبال سفر حسین امیرعبداللهیان به مسکو حل و فصل شد و همتای روس او، سرگئی لاوروف اعلام کرد که «تضمین کتبی مدنظر روسیه را از ایالات متحده دریافت کرده است». اظهاراتی که از سوی واشنگتن تائید یا تکذیب نشد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، اخیراً گفته  است که اگر آمریکا عملگرا باشد، می توان به توافق هسته ای در کوتاه مدت دست یافت. اما مقامات ایالات متحده در ارزیابی خود از تلاش‌ها برای احیای این توافق، محتاط تر بوده اند.

ali azady 3.21.22

 

میانجی‌گری مورا برای رفع آخرین مانع

همچنین بنابرآخرین گفته‌های مقامات و گزارش‌های رسانه‌ای، از ۴ نقطه اختلافی که گفته می‌شد حل آن‌ها مستلزم تصمیمات سیاسی در تهران و واشنگتن است ۳ مورد تا حد زیادی رفع شده و تنها موضوع باقیمانده، مسئله حذف نام سپاه پاسداران از لیست سیاه سازمان‌های تروریستی آمریکا (FTO) است.

لارنس نورمن خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال در توییتر خود نوشت که وی معتقد است «سفر مورا به تهران برای قرار دادن ایده‌های جدید روی میز نیست، بلکه برای کشف امکان‌پذیری و عملی بودن آنچه در مورد سپاه و FTO -شرایط مرتبط با آن- روی میز است، خواهد بود».

خبرنگار وال استریت ژورنال، به نقل از منابع مطلع گزارش داد که مورا بعد از سفر به تهران، به واشنگتن می‌رود تا برای نهایی‌کردن این گفت‌وگوها تلاش کند.

دیدار مورا و باقری در حالی صورت می‌گیرد که مذاکره‌کننده ارشد ایران بدون واکنش عمومی نسبت به وقفه ایجاد شده، وین را ترک کرد، و سکوت و غیبت عمومی وی از زمان اعلام تنفس در مذاکرات، سوال برانگیز بوده است. او حالا در تهران میزبان انریکه مورا خواهد بود و ممکن است دیدار مورا و باقری به تحولی در مسیر ۱۱ ماهه احیای برجام -و احتمالاً پایان سکوت باقری کنی- بیانجامد.

مذاکرات برجامی وین

 

آخرین و سخت‌ترین مانع

پیش از این، وال‌استریت‌ژورنال از کاهش موانع احیای برجام به یک مورد خبر داده و به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات نوشته بود: «اگر ایران متعهد به مهار سیاست منطقه‌ای خود شود و از هدف قرار دادن آمریکایی‌ها خودداری کند، آمریکا سپاه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا حذف می‌کند».

لارنس نورمن خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد: دیپلمات‌ها گفتند که تلاش برای احیای توافق هسته‌ای 2015 اکنون به حساس‌ترین موضوع از لحاظ سیاسی در مذاکرات بستگی دارد: حذف نام سپاه پاسداران ایران از فهرست [ادعایی] تروریسم آمریکا. به ادعای این روزنامه، مقامات ارشد ایالات متحده می گویند که عدم دستیابی به سازش سریع با ایران در مورد این موضوع می تواند باعث شکست مذاکراتی شود که تقریباً در طول یک سال تقریباً همه اختلافات دیگر را حل کرده است.

از سوی دیگر، به نوشته آکسیوس، مقامات اسرائیلی گفتند که دولت بایدن به اسرائیل اطلاع داده است که احتمال خروج سپاه از فهرست در حال بررسی است. با این حال، به گفته منابع، مقامات ارشد دولت بایدن به همتایان اسرائیلی خود گفته‌اند که رئیس جمهور هنوز تصمیم نهایی در مورد این موضوع نگرفته است. مقامات اسرائیلی همچنین گفتند که از این اقدام آمریکا بسیار نگران هستند و به ویژه این که طبق گزارش‌ها آمریکا از ایران فقط تعهد کلی برای آرام کردن سیاست منطقه‌ای‌اش را می‌خواهد و آن را نسبت به اقدام خاصی ملزم یا منع نمی‌کند.

«حذف سپاه از لیست سیاه»؛ رفع آخرین مانع احیای برجام؟

۴۸ساعت+تا+توافق+احیای+برجام؟

 

آمادگی بایدن برای «تصمیمات سخت»

در همین حال یک مقام ارشد دولت بایدن گفته است: «آمریکا آماده اتخاذ "تصمیمات سخت" برای احیای برجام است».

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا روز شنبه به تایمز اسرائیل گفت که ایالات متحده آماده است «تصمیمات سختی» بگیرد تا در بحبوحه فشار اسرائیل در مورد احتمال گزارش شده واشنگتن بتواند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران) را از لیست سیاه تروریسم خارج کند. 

آمریکا: آماده «تصمیمات سخت» برای احیای برجام هستیم

نیویورک‌تایمز: برجام در آستانه احیاست/ مذاکرات وین

 

مخالفت ایران با شروط واشنگتن

 باراک راوید خبرنگار آکسیوس از «مخالفت ایران با شروط آمریکا برای حذف سپاه از لیست سیاه» خبر داده و نوشته بود: دو منبع آمریکایی با اطلاع مستقیم از موضوع و یک مقام اسرائیلی به من گفتند که مقامات ایرانی با تعهد علنی به کاهش تنش در منطقه - شرط آمریکا برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست تروریسم- موافقت نکرده اند.

به نوشته اکسیوس، توافق برای احیای برجام تقریباً کامل شده است، اما درخواست ایران از رئیس جمهور بایدن برای لغو تصمیم رئیس جمهور سابق در تعیین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی یکی از آخرین نقاط اختلاف باقی مانده است. در هفته‌های اخیر، راب مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، از طریق انریکه مورا، مدیر سیاسی اتحادیه اروپا، به طور غیرمستقیم با ایرانی‌ها درباره موضوع سپاه مذاکره کرد.

یکی از پیشنهاداتی که از سوی ایالات متحده در مذاکرات مطرح شد این بود که دولت بایدن در ازای «تعهد عمومی ایران به کاهش تنش در منطقه»، سپاه پاسداران را از لیست سیاه FTO خارج کند.

Enrique-Mora-and-Robert-Malley-800x600

نزدیک شدن به توافق، به معنای رسیدن به توافق نیست

راوید نوشت: دو منبع آمریکایی و یک مقام اسرائیلی به من گفتند که ایرانی‌ها با درخواست آمریکا موافقت نکردند و در عوض پیشنهاد دادند که یک نامه جانبی خصوصی به ایالات متحده بدهند. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه در مورد موضع ایران اظهار نظری نکرد، اما گفت که ایالات متحده چند روز پیش موضع خود را در مورد نامگذاری سپاه پاسداران به ایرانیان اعلام کرده و منتظر پاسخ است. این دو منبع آمریکایی با آگاهی مستقیم از این موضوع گفتند، با گذشت زمان، کاخ سفید به طور فزاینده‌ای در مورد پیامدهای سیاسی داخلی نوعی توافق با ایران در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نگران شده است و تنش‌ها بر سر این ایده تشدید شده است.

به گفته منابع نزدیک به تیم ایرانی، با این تفاسیر همچنان به نظر می‌رسد، به دلیل عدم اخذ تصمیم سیاسی لازم در واشنگتن، گفتگوها در نقطه توافق قرار نداشته و تلاش‌ها برای حل و فصل اختلاف ادامه دارد. وی گفت که «نزدیک شدن به توافق به معنای رسیدن به توافق نیست».

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت که ایالات متحده و متحدانش در مذاکرات هسته ای ایران پیشرفت هایی داشته اند اما مسائل همچنان باقی است و مشخص نیست که آیا آنها حل خواهند شد یا خیر.

نیویورک‌تایمز: برجام در آستانه احیاست/ مذاکرات وین