به گزارش اکوایران، مقامات اسرائیلی ادعا کرده‌اند که ایالات متحده به اعتراف نسبت به شکست مذاکرات هسته‌ای ایران نزدیک است

در شرایطی که مذاکرات احیای برجام در آستانه نهایی شدن متوقف شده و تهران در حالی که خواستار از سرگیری گفت وگوها شده آمریکا را مقصر بن‌بست ایجاد شده می‌داند، مشاوران امنیت ملی ایالات متحده و اسرائیل در واشنگتن دیدار کردند. پس از این دیدار، مقامات اسرائیلی مدعی شده‌اند که شانس قدرت‌های جهانی برای امضای توافق هسته‌ای جدید با ایران بسیار کاهش یافته است.

تایمز اسرائیل بر اساس گزارش‌ اسرائیل هیوم و شبکه کان در روز سه‌شنبه مدعی شده‌اند مقامات دولت آمریکا بیش از هر زمان دیگری به اعلام شکست در هدف اعلام‌شده جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت به توافق ۲۰۱۵ نزدیک شده‌اند.

مذاکرات در وین بین ایران و قدرت‌های جهانی به مدت شش هفته متوقف شده که گفته می‌شود اختلاف بر سر حضور سپاه پاسداران در لیست تروریسم وزارت خارجه آمریکا مهم‌ترین دلیل این ماجراست.

یکی از مقامات این رژیم به اسرائیل هیوم گفته: «امکان امضای توافق طرفین در آینده قابل پیش‌بینی با سرعتی تصاعدی در حال کاهش است». یک منبع دیگر هم  به کان گفته: «کاخ سفید این روزها خیلی بیش‌تر از گذشته تمایل دارد تا بپذیرد که مذاکرات احتمالا شکست خواهد خورد».

بر اساس گزارش روز دوشنبه اکسیوس، دولت بایدن «به تازگی بحث درباره سناریویی را آغاز کرده» که در آن توافق برجام دوباره احیا نخواهد شد. هفته گذشته، یک مقام ارشد دیپلماتیک اسرائیلی مدعی شد که مقامات دولت بایدن به همتایان اروپایی خود اطلاع داده‌اند که واشنگتن قصد ندارد سپاه پاسداران را از فهرست مذکور خارج کند.

FA-qHPPVgAU-PLE-640x400

ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، دوشنبه در واشنگتن با همتای آمریکایی خود جیک سالیوان، یک روز پس از اینکه بایدن به نفتالی بنت گفت که در ماه های آینده از اسرائیل بازدید خواهد کرد، دیدار کرد. بر اساس گزارش‌های رسمی در این نشست، سالیوان به هولاتا گفته: «ایالات متحده با نگرانی‌های اسرائیل در مورد تهدیدات علیه امنیت خود، از جمله در درجه اول از سوی ایران و گروه‌های مورد حمایت ایران، هماهنگ است».

بنت هم روز یک‌شنبه در جریان گفتگو با بایدن گفت: «من مطمئن هستم که رئیس‌جمهور بایدن، که دوست واقعی اسرائیل است و به امنیت آن اهمیت می دهد، سپاه پاسداران را از لیست تروریستی [خارجی] [وزارت امور خارجه] خارج نخواهد کرد».

000_328X22R-e1650884490932-640x400

در این شرایط، روز دوشنبه ایران خواستار برگزاری یک نشست جدید «در اسرع وقت» شده است. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود گفت شایسته است هرچه زودتر جلسه حضوری برگزار شود. هنوز مشخص نشده است که این نشست در کجا و چه زمانی و در چه سطحی برگزار شود، اما در دستور کار قرار دارد. به گفته خطیب زاده:« ایران و اتحادیه اروپا متفق‌القول هستند که تمدید وقفه در مذاکرات به نفع کسی نیست». وی افزود گفتگوها متوقف نشده و از طریق هماهنگ کننده مذاکرات وین ادامه دارد.

با این حال ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته گفت: «اگر ایران خواهان لغو تحریم‌هایی است که فراتر از برجام است، باید به نگرانی‌های فراتر از برجام ما رسیدگی کند».